شناسهٔ خبر: 31771153 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

تروریست‎ها با انگیزه‎های مهاجرستیزی با حمله به دو مسجد در نیوزیلند، 49 نمازگزار را به شهادت رساندند

نماز جمعه خونین در نیوزیلند

در حالی که جهان غرب با اشتیاق، هر‌لحظه منتظر شنیدن مژده «پایان داعش» در سوریه است و دونالد ترامپ از ذوق اعلام چنین خبری نزدیک به یک ماه است، چندین بار مژده داده بزودی چنین خبری منتشر خواهد شد، ترکش‌های خبری تازه رعشه بر اندام غرب افکند و زندگی روزمره مردم جهان را از هر قومیت و ملیتی و با هر رنگ و مذهبی، به ویروس هراس از تروریسم آغشته کرد.

صاحب‌خبر -

خبری که هشدار داد، نه تروریسم به خط پایان رسیده، نه داعشی‌ها تنها تروریست‎های جهان هستند و نه آرام‌ترین سرزمین‎ها از کابوس حملات تروریستی در امان.
ساعت 13:40 دقیقه ظهر، صدای زمزمه‎وار نمازگزاران که با پروردگار خود در حال راز و نیاز بودند، به حجره‎های دو مسجد اصلی «کرایست چرچ»، بزرگ‌ترین شهر جنوب نیوزیلند فضایی روحانی داده بود که ناگهان زوزه نفرت از لوله تفنگ تروریست‎های مهاجر‎ستیز برخاست و در 15 دقیقه رنگ خون بر در و دیوار این اماکن پاشید. تخم نفرتی که دو سال است، علیه مسلمانان و مهاجران ریشه در جهان دوانده، در جمعه سیاه نیوزیلند، 49 کشته و 48 زخمی برجا گذاشت که از میان آنها حال 20 نفر وخیم توصیف شده‎است. اعضای تیم ملی کریکت بنگلادش که به منظور یک بازی دوستانه وارد نیوزیلند شدند، هنگام حمله تروریستی در مسجد النور قصد ورود به این مسجد را داشتند که موفق به فرار شدند و هیچ‌کدام آسیبی ندیدند. پلیس می‎گوید 4 نفر را از جمله یک زن دستگیر کرده‎است. به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین» این بدترین حمله تروریستی است که تاکنون در نیوزیلند رخ داده‎است. بنابر این گزارش «جاسیندا آردن»، نخست‎وزیر نیوزیلند روز جمعه 15 مارس را «یکی از سیاه‎ترین وغمبارترین روزهای نیوزیلند»، توصیف کرد. «مایک بوش»، فرمانده پلیس نیوزیلند که پس از این حملات به مساجد سراسر نیوزیلند هشدار داد، درهای این بناها را ببندند، تأکید کرد، پلیس شهر «کرایست چرچ»، اندکی پس از حمله به دو مسجد النور و لینوود موفق به کشف چند بمب جاسازی شده در چندین خودرو و خنثی کردن آنها شد و اوضاع تحت کنترل آنها است. او با این حال هشدار داد، در وضعیتی حساس قرار داریم که امکان هر اتفاقی می‎رود. از همین رو پلیس امنیتی با گسیل نیروها و تجهیزات خود به اطراف و اکناف این کشور تلاش کرد، امنیت و آسایش مردم این کشور کم حادثه و کم حاشیه در حاشیه اقیانوس آرام را فراهم کند. پلیس همچنین با حساسیتی ویژه نیروهای خود را در ورودی هتل‎ها و ایستگاه‎های مرکزی و اماکنی مستقر کرد که تصور می‎شد، می‎توانستند از اهداف بعدی تروریست‎ها باشند. آنها احتمال می‎دادند، ممکن است تروریست‎ها قصد حمله به بیمارستان‎ها برای کشتن زخمی‎های دو مسجدی که هدف حمله قرار گرفته بودند را داشته‎ باشند. این تدابیر بویژه در اماکنی که مسلمانان حضور دارند، بیشتر به چشم می خورد.لازم به ذکر است، 1.2درصد از جمعیت نزدیک به 5 میلیونی نیوزیلند را مسلمانان تشکیل می دهند.
   دستگیری مظنونان
به‌گزارش روزنامه «گاردین» در نخستین ساعات حمله، 4 نفر که یکی از آنها زن بود، دستگیر شدند. اما یکی از آنها پس از بازجویی ابتدایی آزاد شد. یکی از افراد بازداشت شده که مردی حدود 20ساله است اما پلیس نام او را فاش نکرده، امروز در دادگاه حاضر می‎شود. اسکات موریسون، نخست‎وزیر استرالیا نیز با طرح این ادعا که این حمله، کار گروه‎های راست افراطی بود، خبر داد، یکی از مظنونان این حمله متولد استرالیا است و گفت: استرالیا امروز در کنار نیوزیلند است. «جاسیندا آردن»، نخست‎وزیر نیوزیلند هم با زیر سؤال بردن ایدئولوژی کسانی که پشت این حمله بودند، تأکید کرد: کسانی که در این کشور هستند، فارغ از رنگ و‌نژاد و مذهب همگی شهروند نیوزیلند و از ما هستند. این تروریست‎ها هستند که جایی در میان ما ندارند.
   انگیزه تروریست‎ها چه بود؟
مردی که نخست‌وزیران استرالیا و نیوزیلند به او اشاره کرده‎اند، جوانی 28ساله به اسم «برنتون تارانت» است که استرالیایی است اما در نیوزیلند زندگی می‎کند. او درست اندکی پیش از این حمله ویدئویی منتشر کرد و ضمن معرفی خود و تأکید بر اینکه او یک سفیدپوست عادی از طبقه کم‎درآمد جامعه است، هدف خود را «مقابله با مهاجرت مسلمانان» اعلام کرد و گفت: «می‌خواستم به مهاجمان (منظور او مسلمانانی است که به نیوزیلند یا هر کشور دیگری مهاجرت می‎کنند) بگویم که سرزمین ما هرگز سرزمین شما نمی‎شود. سرزمین ما متعلق به ما است و تا زمانی که یک سفید پوست زنده باشد، هرگز نمی‎توانید به سرزمین‎های ما هجوم بیاورید و جایگزین مردم ما شوید.» او تأکید می‎کند که این کار را برای کاهش نرخ مهاجرت به اروپا انجام می‎دهد. لازم به ذکر است، نرخ بیکاری در نیوزیلند، بر اساس آماری که منتشر شده، در سه‎ماهه پایانی 2018 معادل 4.3 درصد است که هرچند 0.3 درصد رشد نسبت به سه ماه سوم این سال نشان می‎دهد، اما آمار بالایی محسوب نمی‎شود. بر روی اسلحه و خشاب‎هایی که خود وی تصاویر آنها را در شبکه‎های اجتماعی قرار داده، نام فرماندهان جنگ‎های صلیبی نوشته شده‎است. گفته می‎شود، «تارانت» تحت تأثیر «آندرس برویک» تروریست نژادپرست مشهور نروژی است که سال ۲۰۱۱، در حملاتی به اردوی جوانان در نروژ ۷۷ نفر را کشت و اکنون در حبس ابد به سر می‎برد.
همزمان با انتشار این ویدئو، ویدئوی دهشتباری از نخستین لحظات حمله منتشر شده‎است که در آنها مردی که دوربین فیلمبرداری روی کلاه او قرار دارد و تصور می‎شود، «تارانت» باشد، با یک سلاح نیمه خودکار از سری AR- 15 وارد مسجد شده و مردم را به خاک و خون می‎کشد. فیس‌بوک به درخواست دولت نیوزیلند این فیلم را حذف کرده و از مردم جهان خواست از بازنشر آن خودداری کنند.
«برنتون تارانت» پیش از این حمله همچنین در اکانتی در شبکه‎های اجتماعی نیز اقدام به انتشار مانیفست خود در 87صفحه کرد. این مانیفست دونالد ترامپ را به‌عنوان کسی که نماد هویت سفید و هدف مشترک آنها است، ستایش کرده و اساس خود را افکار مهاجرستیزی و اسلام‎ستیزی نهاده‎است. این مانیفست، مردم ترکیه را به طور خاص مورد خطاب قرار داده و گفته‎است: «می‎توانید در شرق در خاک خود با آرامش زندگی کنید. اما در غرب، جایی را برای زندگی امتحان نکنید. زیرا شما را خواهیم کشت. ما به قسطنطنیه آمده ومساجد شما را ویران می‎کنیم تا کنستانتینوپولیس دیگر بار مسیحی شود.»
به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، رجب طیب اردوغان، رئیس‎جمهوری ترکیه در واکنش به حملات تروریستی نیوزیلند و اظهارات منتشر شده از سوی یکی از عوامل این حملات اعلام کرد: «این حملات تروریستی بر اساس برنامه‎ریزی طولانی مدت انجام شده و نمی‎توان آن را ناشی از یک رفتار و تصمیم ناگهانی دانست و بر آن سرپوش گذاشت. رویکرد مهلکی که ترکیه و مرا هدف قرار داده، همانند سرطان در جوامع غربی در حال پیشروی است.» وی تأکید کرد: «تنها یک دولت تروریست در جهان وجود دارد و آن اسرائیل است.»
    واکنش‎ها
در واکنش به این حادثه، اندونزی نخستین کشوری بود که این حملات را محکوم کرد. رنتو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی با اعلام اینکه احتمالاً چند شهروند این کشور در میان قربانیان بوده‌اند، از این حادثه ابراز انزجار کرده است. انور ابراهیم، نخست‌وزیر سابق و رهبر حزب مخالف مالزی، صادق خان، شهردار مسلمان لندن، ترزا می، نخست‎وزیر انگلیس، پاپ فرانسیس، دونالد ترامپ، رئیس‎جمهوری امریکا، امانوئل مکرون، رئیس‎جمهوری فرانسه، عمران خان، نخست‎وزیر پاکستان، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند، کمال فاروقیری، مؤسس هیأت «تمام مسلمانان هندوستان»، وحیدالله ویسی، سفیر افغانستان در استرالیا و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی «آیسسکو» نیز این حمله را محکوم کردند.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «مصونیت در دموکراسی‌های غربی برای ارتقای تحجر باعث می‌شود که آدم‌کش‌های اسرائیلی وارد مسجدی در فلسطین شوند تا به مسلمانان توهین کنند و تروریست‌هایی در نیوزیلند از قتل‌عام ۴۹ مسلمان پخش زنده داشته باشند. ریاکاری غرب در دفاع از بی‌اعتبار کردن مسلمانان در قالب آزادی بیان باید پایان یابد.» بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز این حمله تروریستی را بشدت محکوم کرد.


بـــرش
شاهدان چه گفتند

به‌گزارش سایت شبکه خبری «سی‎ان‎ان» نخستین مسجدی که مورد حمله قرار گرفت، مسجد النور بود. ماهان ابراهیم یکی از شاهدان این حمله که از آن نجات یافته‎است، به خبرنگار این شبکه گفته‎است: «من داخل مسجد در حال دعا خواندن بودم که تیراندازی شروع شد و بین 10 تا 15 دقیقه ادامه یافت. مسجد النور بزرگترین مسجد اینجا است و در زمان حمله بیش از 200 نفر در مسجد بودند. گلوله‎ها بی‎هدف پرتاب می‎شدند و مردم را می‎کشتند وشیشه‎ها را می‎شکستند. من و تعدادی دیگر توانستیم از دیوار بالا برویم و خودمان را نجات بدهیم. وقتی از دیوار پریدم، مردی را دیدم که گلوله سینه‎اش را شکافته بود. پلیس خیلی زود آمد.» او می‎گوید، دوستش در مسجد لینوود دومین مسجدی که هدف حمله قرار گرفت، به او گفته است تعداد کشته‎های این مسجد بسیار کمتر بوده‎است. به گفته پلیس 41 نفر در مسجد النور و 8 نفر در مسجد لینوود کشته‎شده‎اند. مرد دیگری که شاهد حمله مسجد النور بوده نیز می‎گوید: با چشمان خودم مردی را دیدم که دخترک سه، چهارساله‎اش را که از پشت تیر خورده بود، بغل کرده و سراغ بیمارستان را می‎گرفت.

 

کلمات کلیدی

تروریست‎ها

مهاجرستیزی

حمله به دو مسجد