شناسهٔ خبر: 31770729 - سرویس علمی-فناوری
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باید‌ و نباید‌هایی برای والدین در مراسم چهارشنبه سوری/ چگونه جشن پایان سال را بدون خطر بگذرانیم؟

والدین باید با همراهی کردن فرزندانشان در شب چهارشنبه سوری، خاطره‌ای خوب را در ذهن آنها از این جشن به یادگار بگذارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، چهارشنبه سوری نزدیک می‌شود و صدای انفجار انواع مختلف ترقه و نارنجک از گوشه و کنار شهر به گوش می‌رسد، ایرانیان هر ساله آخرین چهارشنبه سال را جشن می‌گیرند، اما این جشن دیرینه و ملی چند سالی است که حال و هوایی دیگر را به خود گرفته است، به طوری که مصرف انواع مواد محترقه خطرناک در این شب ترس و وحشت را در دل افراد به ویژه بیماران و سالمندان انداخته است.

ما باید اشخاص به ویژه نوجوانان و جوانان را با روش‌های صحیح تخلیه هیجانات در طول سال آشنا کنیم تا کمتر شاهد وقوع حوادث تلخ و دلخراش در شب چهارشنبه سوری باشیم.

هیجان چیست؟

مرجان پلویی کارشناس ارشد روانشناسی عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره هیجان اظهار کرد: هیجان به احساسات و واکنش‌های عاطفی اشاره دارد و دارای مولفه‌های شناختی، فیزیولوژیکی و رفتاری است، از انواع هیجان‌ها می‌توان به خشم، شادی، غم، ترس و نگرانی اشاره کرد.

امسال، چهارشنبه سوری ایمن و فراموش نشدنی برای خود و فرزندانتان رقم بزنید/ چگونه این جشن ملی را به شادی سپری کنیم؟

هیجانات باید چگونه تخلیه شوند؟

وی بیان کرد: هیجانات باید در چارچوب عقل و منطق و با رعایت اصول ایمنی و محدودیت‌های واقع‌بینانه تخلیه شوند، تخلیه هیجان مانند خندیدن، هورمون اندروفین را در بدن ترشح می‌کند، این هورمون درد را تسکین می‌دهد، سیستم ایمنی کودکان و نوجوانان را تقویت می‌کند و استرس آن‌ها را هم کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آتش‌بازی زندگی پسرم را تباه کرد/ بالن آرزو‌ها را انتخاب می‌کنم

بهترین روش تخلیه هیجانات افراد

این کارشناس ارشد روانشناسی عمومی ورزش کردن مانند پیاده روی تند یا دویدن را بهترین روش تخلیه هیجانات افراد به ویژه نوجوانان و جوانان دانست و افزود: انجام دادن هر ورزشی که اشخاص در آن زمینه استعداد دارند و به آن علاقه مندند، برای تخلیه هیجانات مفید است، نوجوانان برای تخلیه هیجانات خود می‌توانند بازی‌های گروهی را با حفظ نکات ایمنی انجام بدهند، مسافرت‌های دسته جمعی با گروه دوستان و همسالان هم به تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان کمک می‌کند.

پلویی تأکید کرد: انجام فعالیت‌های هنری مانند نواختن آلات مختلف موسیقی، خواندن سرود یا شعر و نقاشی کردن هم نقشی موثر در تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان دارد.

امسال، چهارشنبه سوری ایمن و فراموش نشدنی برای خود و فرزندانتان رقم بزنید/ چگونه این جشن ملی را به شادی سپری کنیم؟

وی با تأکید بر تخلیه هدفمند احساسات و هیجانات افراد تصریح کرد: والدین باید فرزندانشان را از دوران کودکی با رسوم ایرانی مانند قاشق‌زنی، همسایه‌نوازی، نوروزخوانی و پریدن از روی آتش آشنا کنند.

امسال، چهارشنبه سوری ایمن و فراموش نشدنی برای خود و فرزندانتان رقم بزنید/ چگونه این جشن ملی را به شادی سپری کنیم؟

این کارشناس ارشد روانشناسی عمومی درباره اقداماتی که شهرداری باید در شب چهارشنبه سوری انجام بدهد، گفت: شهرداری باید در این شب برای کودکان و نوجوانان در مکان‌های مخصوص مانند پارک‌ها تئاتر عروسکی با موضوع چهارشنبه سوری ایمن برگزار کند و برای نوجوانان مسابقاتی مفرح را تدارک ببیند.

بیشتر بخوانید: چگونه بدون ترقه هیجانات جوانان را تخلیه کنیم؟

پیامد‌های منفی تخلیه نشدن هیجانات افراد

پلویی اظهار کرد: اگر هیجانات کودک یا نوجوان به طور صحیح تخلیه نشود، پرخاشگری و خشم در او بروز پیدا می‌کند، پس باید از سرکوب هیجانات در شب چهارشنبه سوری پرهیز و با خلاقیت آنها را به شکل صحیح تخلیه کنیم.

امسال، چهارشنبه سوری ایمن و فراموش نشدنی برای خود و فرزندانتان رقم بزنید/ چگونه این جشن ملی را به شادی سپری کنیم؟

وی بیان کرد: والدین باید چند روز پیش از چهارشنبه سوری فرزندانشان را به شکل فعال در قالب داستان، نمایش عروسکی و خواندن کتاب در بحث‌های هدفمند شرکت دهند، فرزندان باید بتوانند نظر‌های خود را آزادانه بیان، والدین همچنین باید فرزندانشان را با خطر‌های احتمالی چهارشنبه سوری آشنا کنند.

این کارشناس ارشد روانشناسی عمومی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر چهارشنبه سوری هویت اصلی خود را از دست داده و استفاده از مواد محترقه خطرناک برای افراد به ویژه بیماران و سالمندان به کابوسی وحشتناک تبدیل شده است، ما باید سعی کنیم با فرهنگ سازی صحیح هویت اصلی را به این جشن ملی برگردانیم، جامعه شناسان و روانشناسان هم باید در این زمینه همکاری کنند.

پلویی یادآوری کرد: حضور والدین در شب چهارشنبه سوری در کنار فرزندان با احترام به آزادی آنها، مانعی ندارد.

بیشتر بخوانید: پشت پرده تخلیه هیجانات چهارشنبه‌سوری آخر سال

ضرورت  پایه‌ریزی تخلیه صحیح هیجانات از دوران کودکی 

همچنین در ادامه زهرا سعید واحد روانشناس کودک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: افراد باید از دوران کودکی با روش‌های صحیح تخلیه هیجانات خود آشنا شوند، بنابراین والدین و مسئولان جامعه باید برنامه‌هایی گوناگون را برای تخلیه هیجانات افراد در گروه‌های سنی متفاوت تدارک ببینند.

وی بیان کرد: انباشته شدن هیجانات کودکان و نوجوانان روی هم شب چهارشنبه سوری را به شبی خطرناک برای افراد تبدیل کرده است، بنابراین برگزاری تفریحات گروهی و خانوادگی و اردو‌های دانش آموزی می‌تواند به تخلیه صحیح هیجانات افراد در طول سال کمک کند.

امسال، چهارشنبه سوری ایمن و فراموش نشدنی برای خود و فرزندانتان رقم بزنید/ چگونه این جشن ملی را به شادی سپری کنیم؟

این روانشناس کودک افزود: همه مسئولان جامعه که در حوزه کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند باید برای تخلیه صحیح هیجانات آن‌ها چاره‌ای بیندیشند، والدین هم باید بر رفتار‌های فرزندانشان ناظر باشند.

سعید واحد یادآوری کرد: والدین نباید فرزندانشان را در شب چهارشنبه سوری به حال خود رها بلکه باید آنها را در برگزاری هر چه باشکوه‌تر این جشن ملی همراهی کنند.

انتهای پیام/