شناسهٔ خبر: 31171579 - سرویس اقتصادی
منبع: ایرنا | لینک خبر

پالایشگاه ژاپنی واردات نفت از ایران را از سر می گیرد

تهران - ایرنا - پالایشگاه ایدِمیتسو کوسان Idemitsu Kosan ژاپن امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که به دنبال اقدام چهار شرکت قبلی ژاپنی برای خرید نفت ایران، همزمان با تحریم های واشنگتن علیه تهران، با استفاده از معافیت، واردات نفت از ایران را از ماه آینده (مارس) از سر می گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبر انرژی 'اس اند پی گلوبال' آمریکا، نوریاکی ساکای، مدیرکل اداره خزانه داری این شرکت نفتی امروز گفت: اگرچه سابقه مبادلات ما با ایران بسیار دیرینه است، اما این مبادلات به دلیل تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران محدود شده بود، اما با اعلام معافیت مبادلات از سوی دولت آمریکا، تصمیم گرفتیم از ماه آینده (اسفند/ فروردین) واردات نفت خام از ایران را از سر بگیرم.
وی در یک نشست خبری در توکیو گفت: 'ما مصمم هستیم برای تقویت بازار داخلی انرژی ژاپن به هر نحو ممکن این برنامه جدید را هرچه سریعتر عملی سازیم.
براساس این گزارش، کمتر از 10 روز قبل شرکت جی ایکس تی جی (JXTG Nippon Oil & Energy) این کشور نیز اولین محموله نفتی خود را به وسیله نفتکش 'وی ال سی سی انوس بریز- VLCC Eneos Breeze' از جزیره خارک ایران بارگیری کرد.
از اینرو، ایدمیسو کوسان بعد از 'این جی ایکس تی جیشوا شل'، 'فوجی اویل، کوسمو اویل' که واردات نفت از ایران را در ماه قبل (ژانویه) آغاز کردند به عنوان پنجمین پالایشگاه بزرگ ژاپن است که طبق برنامه بعد از سه ماه از اخذ معافیت های آمریکا برای انجام معامله با ایران، تصمیم قبلی خود را عملی می کند تا نیاز به انرژی در داخل ژاپن را برطرف سازد.
براساس این گزارش، با واردات نفتی آن چهار شرکت از ایران، ژاپن طی چهار ماه گذشته 4،9 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است.
با برنامه ریزی که دیگر پالایشگاه های ژاپن برای ادامه واردات نفت از ایران گرفته اند، انتظار می رود ژاپن بتواند طی ماه های ژانویه و فوریه 14 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کند.
این حجم به طور میانگین برابر با 78 هزار بشکه نفت در روز خواهد بود که در مقایسه با واردات ماه های مه تا اکتبر (اردیبهشت تا مهر) یعی 153 بشکه در روز 49 درصد کاهش داشته است.
این گزارش به نقل از منابع وزارت صنعت ژاپن اعلام کرد که شرکت های ژاپنی احتمالا در پایان ماه مارس (10 فروردین) به سبب پایان یافتن مهلت بیمه دولتی نفت کش ها نتواند از ایران نفت وارد کند مگر اینکه آنها بتوانند از اول ماه آوریل این بیمه را به هر نحو ممکن تمدید کنند.
ژاپن جز هشت کشوری است که آمریکا برای آنها برای انجام معاملات اقتصادی با ایران تخفیف قائل شده است، اما برخی از این کشورها برای انجام این معاملات با مشکل بیمه حمل کالا و نیز مشکلات تبادل پول با ایران از طریق سیستم بین المللی بانکی روبرو هستند.
به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
آمریکا مجبور شده است تاکنون کشورهای ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان را از تحریم واردات نفت ایران معاف کند.
آساق**1378**1275