شناسهٔ خبر: 31171195 - سرویس سیاسی
منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

اخبار و واکنش ها به حادثه تروریستی زاهدان

صاحب‌خبر -

شامگاه چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه یک دستگاه اتوبوس حامل رزمندگان غیور اسلام که پس از اتمام مأموریت مرزبانی از منطقه، عازم موطن خود بودند، طی یک عملیات تروریستی در جاده خاش - زاهدان هدف حمله انتحاری قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، دقایقی بعد از این حادثه تروریستی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت و مجروح شدن جمعی از پاسداران در پی این حادثه تروریستی خبر داد و اعلام کرد که «در این حمله انتحاری که با استفاده از یک دستگاه خودرو مملو از مواد منفجره در مجاورت اتوبوس حامل یکی از یگان‌های قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه صورت پذیرفت، جمعی از حافظین مرزهای میهن اسلامی شهید و تعدادی نیز زخمی شدند». بر اساس آمار رسمی اعلام شده، در پی وقوع این حادثه تروریستی تا کنون ۲۷ تن از رزمندگان غیور اسلام شهید و ۱۳ نفر مجروح شدند.

پس از انتشار خبر این حادثه، گروهک تروریستی موسوم به «جیش‌الظلم» با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله انتحاری در سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفت.

اسامی شهدای جنایت تروریستی انفجار اتوبوس سپاه در جاده خاش - زاهدان اعلام شد.

بر اساس اعلام پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان اسامی شهدای جنایت تروریستی خاش عبارتند از: میثم عبدالله زاده، ابراهیم صیادی، محمد صابری، ابوالفضل موسوی، مهدی نوروزی، روح الله بابایی، حیدر براتی، یونس امیری، علیرضا پناه پوری، یحیی براتی، علی اکبر قبادپناه، علی خادمی، محسن صفری، تقی مهراب، حسین قدیری، اسماعیل کرمی، سعید سلیمی، عباس کوهی، داوود میرزایی، امید اکبری، حسن مجیدی، مرتضی فاضل، رضا رحیمی، ابراهیم براتی، سید ثارالله موسوی، حسن علی ترکیان و عبدالرضا بروجی.

رهبر انقلاب: ارتباط عاملان این حادثه تروریستی با سازمان‌های جاسوسی برخی کشورها مسلّم است
حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی شهادت جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی در حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان را تسلیت گفتند و خطاب به دستگاه‌های مسئول تأکید کردند با تمرکز بر این جنایت که ارتباط عاملان آن با سازمان‌های جاسوسی برخی کشورها مسلّم است، موضوع را با جدیت دنبال کنند. ایشان تصریح کردند: پیگیری قصور احتمالی در این حادثه نیز وظیفه‌ی حتمی سپاه است.

دستور معاون اول برای شناسایی و برخورد با مسببان حمله تروریستی سیستان و بلوچستان
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در ساعات نخست بعد از این حادثه، در مکالمه تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان، ضمن اطلاع از ابعاد حادثه تروریستی خواستار تلاش و بکارگیری همه توان برای شناسایی و برخورد با مسببان این حمله تروریستی شد. وی همچنین با صدور پیامی در این زمینه تصریح کرد: مطمئناً این جنایت ضد ملی که برای انتقام از حضور مقتدرانه ملت بزرگ و دشمن‌شکن ایران در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن و با هدایت سرویس‌های جاسوسی استکبار جهانی و عوامل فریب‌خورده و خبیث آنها طراحی و اجرا شد، نه تنها در اراده راسخ ملت یکپارچه ایران در دفاع از انقلاب اسلامی خللی وارد نمی‌کند که عزم ملی را برای مبارزه بی امان با تروریسم راسخ‌تر از همیشه خواهد کرد.

روحانی: جنایت سیستان و بلوچستان لکه ننگ دیگری بر کارنامه حامیان اصلی تروریسم است
رئیس جمهوری نیز طی پیامی، حمله سبعانه به اتوبوس حامل پرسنل فداکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جاده خاش- زاهدان را نمایش عمق استیصال و درماندگی مزدوران جنایتکار و ایادی دشمنان ملت ایران دانست و تاکید کرد: بی تردید آمران و تمام عوامل این اقدام وقیحانه و شوم، با تلاش و همت نیروهای پرتوان امنیتی و انتظامی کشور بزودی به سزای جنایت خود خواهند رسید. در پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی آمده است: این اقدام تروریستی و مذبوحانه که منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از پاسداران غیور و حافظان جان بر کف امنیت و اقتدار میهن اسلامی شد، قلوب همه مردم ایران را جریحه دار کرد. این جنایت لکه ننگ دیگری بر کارنامه سیاه حامیان اصلی تروریسم در کاخ سفید، تل آویو و ایادی منطقه‌ای آنان است که هم اقدامات مضحک و تصنعی برای ایران هراسی و هم ادعای مبارزه با تروریسم و امنیت آفرینی برای خاورمیانه را دارند؛ اما جان و مال مردم سراسر این منطقه، قربانی سوداگری تسلیحاتی آنان و دلارهای آلوده به خون مظلومان است.

وی همچنین صبح امروز پیش از ترک تهران به مقصد سوچی روسیه برای شرکت در نشست رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه، در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه مردم ایران از ابتدای انقلاب اسلامی با تروریست‌های مزدور مواجه بوده و هستند و تا ریشه‌کنی اینها به تلاش و مبارزه خود ادامه خواهند داد و قطعاً تقاص خون شهیدان‌مان را از این گروهک مزدور خواهیم گرفت، برخی همسایگان را به انجام رسالت و وظایف قانونی خود در چارچوب حسن همجواری فرا خواند و از آنها خواست با عمل به وظیفه و رسالت خود، اجازه ندهند تروریست‌ها با سو استفاده از خاک این کشورها، علیه همسایگان دست به اقدامات تروریستی بزنند.

رئیس‌جمهوری در عین حال تصریح کرد: اگر این روند بخواهد ادامه یابد و آنها (کشورهای همسایه) نتوانند جلوی تروریست‌ها را بگیرند، از لحاظ قانونی و مقررات بین‌المللی روشن است که ما حقوقی داریم و در زمان لازم حقوق خودمان را استیفا می‌کنیم.

رئیس مجلس: هدف عملیات تروریستی سیستان و بلوچستان انتقام از ملت ایران است
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی با تسلیت شهادت جمعی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله تروریستی مزدوران تکفیری، گفت: این عملیات تروریستی، همزمان با برگزاری اجلاس ضد ایرانی در ورشو - لهستان با هدایت دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی، با هدف انتقام از حضور حماسی ملت قهرمان ایران در چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، استمرار جنایات و دسیسه‌های خباثت‌آمیز دشمنان ملت ایران است.

فرمانده کل سپاه: انتقام خون شهدای مظلوم را از دشمنان خواهیم گرفت
سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی با تبریک و تسلیت شهادت جمعی از فرزندان غیور ملت ایران در حادثه تروریستی جاده خاش- زاهدان تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راسخ‌تر و مصصم تر از گذشته در ادامه راه و آرمان شهیدان والامقام، ضمن صیانت از امنیت و مرزهای میهن عزیزمان، انتقام خون این شهیدان مظلوم را از دشمنان خبیث و وابسته به اردوگاه استکبار جهانی خواهد گرفت.

معاون فرمانده کل سپاه: عُقده گشایی تروریست‌ها بدون پاسخ نخواهد ماند
دریادار پاسدار علی فدوی معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره حمله تروریستی شب گذشته در استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه «دشمن چشم دیدن جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی که با عزت و شکوه خاصی برگزار شد، را نداشته و آن‌ها با این کارها می‌خواهند، کینه‌های خود را که در این چهل سال بر آن‌ها از جانب ملت و نظامیان ایران، متحمل شده است را عُقده گشایی کنند، تصریح کرد: هر جایی که صحنه حفظ پاسداری از انقلاب اسلامی باشد، پاسداران و نظامیان غیور ایران زمین حضور دارند و نمی‌گذارند بر ایران عزیز صدمه‌ای وارد شود و این حادثه همانند حادثه‌های قبلی بدون پاسخ نخواهد ماند و این حادثه دلخراش همانند حادثه‌های قبلی پاسخ دندان‌شکنی دارد که توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران بر دشمنان این سرزمین متحمل خواهد شد.

وزیر دفاع: انتقام خون پاسداران انقلاب اسلامی به سخت‌ترین شکل گرفته خواهد شد
امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به حادثه تروریستی حمله به اتوبوس نیروهای سپاه در خاش تاکید کرد: خون جوانمردان و دلیرمردان پاسدار ایران اسلامی هرگز پایمال نخواهد شد و تروریست‌ها و اذناب بی خرد آنها بدانند فرزندان ملت بزرگ ایران اسلامی در نیروهای مسلح انتقام سختی از آنان خواهند گرفت. وی خطاب به تروریست‌های مزدور و حامیان‌شان گفت: تلاش برای خدشه وارد ساختن بر کیان ایران اسلامی که به یک قدرت منطقه‌ای و الگویی برای همه آزادی‌خواهان و مرجع الهام و نشر تفکر ضد استکباری در جهان تبدیل شده است راهی عبث و بیهوده بوده و تروریست‌های جنایتکار بدانند انتقام خون پاک شهدای پاسدار انقلاب اسلامی به سخت‌ترین شکل گرفته خواهد شد.

وزیر کشور اهتمام دولت پاکستان در حل و فصل نهایی حضور تروریست‌ها در خاک این کشور را خواستار شد
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در پیامی شهادت تعدادی از حافظان مرزهای میهن در حمله تروریستی شب گذشته در استان سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت. وی همچنین با تاکید بر مسئولیت کشورهای همسایه که پناهگاه و مامن این تروریست‌های اهریمن صفت شده‌اند، خواستار اهتمام جدی دولت پاکستان در پیگیری و حل و فصل نهایی حضور این تروریست‌ها در خاک این کشور شد و خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ با صلابت خود اثبات کرده است که طبق موازین بین‌المللی و قواعد منطقی در حفظ منافع ملی و مصالح مردم خویش لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه: همزمانی شروع سیرک ورشو و حمله تروریستی در ایران اتفاقی نیست
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود در واکنش به حمله تروریستی در شرق ایران، به همزمانی برگزاری نشست «ورشو» و این اقدام تروریستی اشاره و اظهار کرد: آیا اتفاقی است که درست همزمان با شروع سیرک ورشو ایران مورد حمله تروریستی قرار می‌گیرد؟ مخصوصاً اینکه در همان روز هم‌کیشان این تروریست‌ها از خیابان‌های ورشو (این سیرک را) تشویق و با ربات‌های توییتری حمایت می‌کنند؟! ظاهراً قرار است آمریکا همیشه انتخاب‌های اشتباه ولی انتظار نتایج متفاوت داشته باشد.
وزارت امور خارجه: فرزندان جان بر کف نظامی و اطلاعاتی ایران انتقام خواهند گرفت
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با ابراز تأسف و انزجار عمیق از حادثه تروریستی در استان سیستان و بلوچستان که منجر به شهادت و جراحت تعدادی از هموطنان شده است و ابراز همدردی با خانواده شهدا و مجروحان این حادثه تلخ، در پیامی تاکید کرد: قطعاً فرزندان جان بر کف نظامی و اطلاعاتی ملت ایران انتقام خون شهدای این حادثه را خواهند گرفت.

واکنش فراکسیون‌ها و نمایندگان مجلس به حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان
فراکسیون‌های امید و نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌هایی جداگانه و حشمت الله فلاحت‌پیشه رئیس و مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، علی کرد نمایده مردم خاش و محمدرضا تابش نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن محکوم کردن اقدام کور تروریست‌ها در به شهادت رساندن و مجروح کردن تعدادی از پاسداران، به ارائه تحلیل‌هایی از نیات و اهداف شوم تروریست‌ها پرداختند.

بزرگان و طوایف سیستان و بلوچستان حادثه تروریستی اتوبوس سپاه را محکوم کردند
مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان، طوایف شمال سیستان و بلوچستان، طوایف خاش از جمله سران و بزرگان و نخبگان طوایف جمالزهی، ریگی، قلندرزهی، سالارزهی، هاشم‌زهی، کرم‌زهی، شهنوازی، مرادزهی، ایرندگانی، کرد و میربلوچزهی، سهراب‌زهی، تمندانی، شهلی‌بر، براهویی، شهرکی، بزی، اسلامی، رحمانی، شه‌کرم‌زهی، ناروئی، گرگیچ، گمشادزهی، عمرزهی، بامری، کبدانی و کشانی و محمودزهی، جمشیدزهی نیز در کنار شوراها و شهرداران و مسئولان از خاش با صدور بیانیه‌های جداگانه این حادثه کور را محکوم کرده‌اند.

محکومیت جهانی اقدام تروریستی در سیستان و بلوچستان
تعدادی از کشورهای خارجی و شخصیت‌های سیاسی نیز با صدور بیانیه‌هایی اقدام تروریستی شب گذشته در سیستان و بلوچستان را محکوم کردند. در این زمینه اشتفان شولتس سفیر اتریش در تهران در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: امروز بیش از ۲۷ انسان جان خود را در یک اقدام تروریستی در سیستان و بلوچستان از دست دادند. هرگونه اقدام تروریستی باید محکوم شود. وی همچنین از طرف کشورش به خانواده قربانیان تسلیت گفت و برای مجروحان آرزوی بهبودی کرد.

هلنا سانگلند سفیر سوئد در ایران نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: بمب‌گذاری انتحاری امشب در سیستان و بلوچستان نشان داد هیچ کشوری از وحشت افراطی‌گری و خشونت در امان نیست.

همچنین آلیستر برت معاون امور خاورمیانه در وزارت امور خارجه انگلستان در حساب کاربری خود در توئیتر در واکنش به حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان نوشت: از حمله انتحاری رخ‌داده در جنوب‌شرقی ایران متأثر شدم. تروریسم در هر جایی غیرقابل قبول است و باید محکوم شود. با خانواده قربانیان ابراز همدردی می‌کنم.

وزارت امور خارجه کشورهای ترکیه، لبنان، سوریه و هند، حزب‌الله لبنان، سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق، محمد فیصل سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان و شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت نیز با انتشار بیانیه‌هایی حادثه تروریستی شب گذشته در سیستان و بلوچستان را محکوم کرد.