شناسهٔ خبر: 31171075 - سرویس اقتصادی
منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

حرکت خلاف جهت دو کشور عربی تولیدکننده نفت/تصمیم کردستان عراق بر تولید جدی‌تر شد

در حالی عربستان با سرعت در حال کاهش تولید روزانه نفت است که اخبار از کردستان عراق حاکی از روند افزایشی تولید دارد.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در جدیدترین گزارش ها بر اساس اظهارات «ثمیر غضبان»، وزیر نفت عراق، تولید نفت اقلیم کردستان عراق، تا پایان سال ،2019با افزایش 100هزار بشکه در روز به 550هزار بشکه در روز خواهد رسید که بر اساس توافق به عمل آمده، باید 250هزار بشکه در روز از آن را در اختیار سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق «سومو»، قرار دهد.

گفتنی است تولید فعلی نفت اقلیم کردستان بین 420تا 450هزار بشکه در روزاست و در اواخر سال گذشته اعلام شد، اقلیم کردستان عراق، ظرفیت خطوط لوله انتقال نفت خود را از 700 هزار بشکه در روز به یک میلیون بشکه در روز افزایش داده است. این امر فرصتی برای تسهیل صادرات نفت، در اختیار کشور عراق قرار می دهد.

این در حالی است که یک مقام وزارت نفت عراق روز دوشنبه اعلام کرد میانگین صادرات نفت خام از بنادر جنوب این کشور از ابتدای ماه فوریه روزانه به 3 میلیون و 630 هزار بشکه رسیده است .

احسان عبد الجبار مدیر کل شرکت نفت بصره همچنین گفت میانگین صادرات نفت خام از بنادر جنوب کشور از 3 میلیون و 556 هزار بشکه در روز در ماه ژانویه به 3 میلیون و 630 هزار بشکه از ابتدای ماه فوریه افزایش یافته است .

این مقام نفتی عراق همچنین اعلام کرده بود: مطابق با توافقنامه اوپک برای کاهش عرضه نفت به بازارهای جهانی ، میانگین صادرات نفت عراق نیز در اواخر ماه فوریه به 3 میلیون و550 هزار بشکه در روز کاهش یابد .

از سوی دیگر در عربستان «خالد الفالح»، وزیر انرژی این کشور گفت: مطابق برنامه ریزی‌های صورت پذیرفته ، صادرات نفت خام این کشور از 8.2 میلیون بشکه در روز به حدود 6.9 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. همچنین این کشور در نظر دارد تولید نفت خام خود را در ماه مارس به9.8  میلیون بشکه در روز برساند که 500 هزار بشکه در روز کمتر از تولید توافق شده خواهد بود.