شناسهٔ خبر: 31137567 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

خطاب به وزیر دفاع آمریکا؛

عبدالمهدی: عراق پایگاه نظامی و دیکته خارجی را نمی پذیرد

بغداد - ایرنا - 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق خطاب به سرپرست وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که کشورش با استقرار پایگاه نظامی خارجی مخالف است و زیر بار نفوذ و دیکته خارجی نمی رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از دفتر نخست وزیری عراق، عبدالمهدی عصر سه شنبه در دیدار 'پت شاناهان' سرپرست وزیر دفاع آمریکا با وی در بغداد، گفت: عراق وجود هیچ پایگاه نظامی خارجی را در خاک خود نمی پذیرد.
وی افزود: عراق در تصمیم گیری خود مستقل است و تحت تاثیر هر گونه نفوذ یا دیکته از طرف هر که باشد قرار نمی گیرد.
عبدالمهدی افزود: عراق بر روابط خود با آمریکا و مشارکت در مبارزه با داعش تاکید دارد اما این روابط باید در چارچوب توافقنامه فی مابین باشد.
نخست وزیر عراق اظهار داشت که بر اساس توافقنامه امنیتی (سال 2008) ماموریت نیروهای آمریکایی منحصر به مبارزه با تروریسم و آموزش نیروهای عراقی است و هیچ مورد دیگری در آن وجود ندارد.
این اظهارات در پاسخ به سخنان اخیر ترامپ تلقی می شود که گفته بود پایگاه نظامی خوبی در عراق (پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار) داریم که قصد داریم نیروهایمان را در آن نگهداریم و از آن برای زیرنظر داشتن ایران و منطقه استفاده می کنیم.
عبدالمهدی در این دیدار همچنین به دستاوردهای عراق در مبارزه با تروریسم و آزادسازی مناطق اشغال شده توسط داعش و بهبود وضعیت امنیتی در شهرها و پایتخت عراق اشاره کرد و خواستار ادامه حمایت جامعه بین الملل از ثبات این کشور و سازندگی و بازسازی آن شد.
وی تقویت روابط با کشورهای منطقه و عربی در راستای منافع مردم عراق و افزایش فرصت های توسعه و ثبات برای کشورهای منطقه را سیاست پیش روی بغداد ذکر کرد.
دو طرف در این دیدار همچنین در خصوص روابط دو جانبه، مبارزه با داعش و تحولات منطقه گفتگو کردند.
سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز در این دیدار در سخنانی متفاوت با اظهارات اخیر ترامپ مدعی شد که ماموریت نیروهای آمریکا در عراق چیزی فراتر از مبارزه با داعش و آموزش و تقویت نیروهای عراقی در مبارزه با عناصر باقیمانده داعش، نیست.
شاناهان صبح سه شنبه درحالی در یک سفر اعلام نشده وارد بغداد شد که مطالبات عراقی ها برای خروج نظامی آمریکا از کشورشان پس از اظهارات اخیر ترامپ به اوج خود رسیده است.
سرپرست وزارت دفاع آمریکا دیروز دوشنبه در سفری از پیش اعلام نشده به کابل رفت و با مقامات دولت افغانستان و فرماندهان آمریکایی مستقر در این کشور دیدار کرده بود.
نیروهای آمریکایی که در سال 2011 به علت شکست و ناکامی های مکرر در برابر نیروهای مقاومت عراق، مجبور به ترک خاک عراق شده بودند در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش در صدر یک ائتلاف به اصطلاح بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.
خاورم *4**380*