شناسهٔ خبر: 31136285 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه لهستان: درباره برجام با آمریکا اختلاف نظر داریم

نیویورک- ایرنا- وزیر خارجه لهستان که می کوشید اشتراکات سیاسی با آمریکا را مطرح کند نتوانست از اختلاف نظر درباره برجام چشم بپوشد و گفت این توافق می توانست از نظر سیاسی و دیپلماسی بسیار ارزشمند باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، یاتسک چاپوتوویچ روز سه شنبه در نشست مشترک خبری با مایک پمپئو که برای حضور در نشست دو روزه ورشو به این کشور سفر کرده است، این مطلب را مطرح کرد.
وی افزود: آگاه هستیم که چالش های فراروی ما بسیار بزرگند و ابتکاراتی که برای صلح در خاورمیانه انجام می شود تا کنون ناکام بوده و مناقشات حل نشده اند.
وزیر خارجه لهستان ادامه داد: اگر ما با مشکل رودر رو نشویم و مقابله نکنیم این مساله حل نمی شود. باید از نظر سیاسی و دیپلماتیک با این قضیه صلح خاورمیانه برخورد کنیم.
چاپوتوویچ با بیان اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا دیدگاه های مشترکی دارند، اضافه کرد: اما اختلاف هایی درباره تاکتیک های آن وجود دارد که برجام و توافق هسته ای ایران، یکی از آنها است که می توانست بسیار ارزشمند باشد اما آمریکا دیدگاه دیگری دارد.
وی تاکید کرد: ما به همراه آمریکا می توانیم تاثیر مثبتی بر وضعیت موجود در خاورمیانه و روند صلح داشته باشند.

وزیر خارجه لهستان درباره محورهای مذاکراتی با همتای آمریکایی خود هم اظهار کرد: ما درباره تنوع بخشیدن به منابع تامین انرژی به خصوص درباره خط لوله گاز طبیعی صحبت کردیم.
چاپوتوویچ ادامه داد: ما دیدگاه هایمان را درباره تامین منابع انرژی در اروپا و آن چه که به امنیت ما در اروپا آسیب می رساند؛ امنیت لهستان و اروپا در ناتو، حملات سایبری، تروریست و سلاح های کشتار جمعی مطرح کردیم.
وی اضافه کرد: درباره تخلف روسیه از پیمان موشک های میان برد هسته ای و خروج آمریکا از آن صحبت و درباره اوکراین و اقدامات روسیه درباره این کشور تبادل نظر کردیم.
وزیر خارجه لهستان با بیان اینکه درباره حضور آمریکا در اروپای مرکزی و شرقی هم صحبت کردیم، گفت: هدف ما از این کار بهبود بخشیدن به زیر ساخت های انرژی است و خوشحالم که آمریکا از این طرح ما حمایت می کند.
چاپوتوویچ افزود: می خواهیم در آینده ترمینال انتقال گاز بسازیم تا به این ترتیب جلوی عملیات روسیه برای قطع صادرات گاز برای دستیابی به اهداف سیاسی را بگیریم. خوشحالیم که آمریکا در این زمینه وارد شده است و خوشحالیم از اینکه می توانیم پیشرفته ترین جنگ افزارها را از آمریکا بخریم .
وی درباره خط لوله انتقال گاز طبیعی از روسیه هم گفت: درباره خط لوله نورث استریم باید بگویم که تصمیم خاصی در اتحادیه اروپا گرفته می شود و این طرح برای امنیت لهستان، اروپای مرکزی و شرقی برای امنیت انرژی بسیار مهم است.
وزیر خارجه لهستان با بیان اینکه در این زمینه موضع خاصی در کمیسیون اروپا وجود دارد، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا موضع آمریکا را در بیشتر موارد تایید می کند اما از تصمیم کمیسیون اروپا در موارد ضد آمریکایی راضی نیستیم.
چاپوتوویچ با اشاره به برگزاری کنفرانس آینده صلح و امنیت در خاورمیانه که از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد، اظهار کرد: امیدواریم این نشست شروعی برای رویارویی با چالش ها به ویژه در خاورمیانه باشد و راهی را برای مذاکرات تازه ایجاد کنیم.
وی با تاکید براینکه تمرکز در اجلاس ورشو بر مسایل مشکل آفرین است، گفت: در این نشست درباره بحران سوریه و یمن بحث می شود. ایده هایی هم برای صلح خاورمیانه مطرح خواهد شد. کارگروه های کاری هم پس از این اجلاس تشکیل می شوند.
وزیر خارجه لهستان درباره همکاری این کشور با شرکت مخابراتی هوآوی هم گفت: این موضوعی است که در اتحادیه اروپا بررسی می شود. اتحادیه اروپا در حال بررسی سرمایه گذاری شرکت های غیر عضو است.
اروپام*1429