شناسهٔ خبر: 31127621 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

آناتولی: انقلاب ایران یکی از مهمترین رویدادهای قرن بیستم بود

تهران - ایرنا - خبرگزاری 'آناتولی' ترکیه نوشت که انقلاب اسلامی تحت رهبری امام خمینی (ره) که منجر به سرنگونی حکومت 58 ساله پهلوی در ایران شد، یکی از مهمترین رویدادهای قرن بیستم میلادی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این خبرگزاری با اشاره به برگزاری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود که ایران این جشن را در سایه تحریم های آمریکا برگزار کرد.
به نوشته این خبرگزاری، درگیری تهران و واشنگتن از زمان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط انقلابیون و برملا شدن حمایت کاخ سفید از شاه آغاز شد.
آناتولی ادامه داد: تحریم های آمریکا که 9 ماه پس از انقلاب آغاز شده بود، با امضای توافق هسته ای در سال 2015 تا حدودی کاهش یافت، اما 'دونالد ترامپ' با خروج از این توافق در دو مرحله در تاریخ های 7 اوت (16 مرداد) و 5 نوامبر (14 آبان) 2018 تحریم ها را دوباره اعمال کرد.

**سلسله پهلوی و اشغال ایران
خبرگزاری آناتولی خاطر نشان کرد که 'رضا پهلوی' در سال 1925 (1302) نخست وزیر ایران شد و با سرنگونی آخرین شاه قاجار 'احمد شاه'، سلسله پهلوی را تاسیس کرد.
اما سالها بعد با حمله شوروی و انگلیس به ایران رضا شاه، سلطنت را به پسرش 'محمدرضا پهلوی' سپرد و در سال 1941 (1320) به آفریقای جنوبی گریخت.
در حالیکه حکومت پهلوی زیر نظر کشورهای استعمارگر اداره می شد، آناتولی اشاره کرد که اعتراض 'محمد مصدق' نخست وزیر وقت ایران نسبت به تسلط انگلیس و روسیه بر صنعت نفت ایران بر ضد روند سیاست های شاه بود.
آناتولی افزود که مصدق، قانونی را برای ملی کردن نفت در ایران تصویب کرد و در سال 1951 (1330) به عنوان نخست وزیر برگزیده شد. پس از دو سال، مصدق در عملیاتی تحت رهبری سازمان های جاسوسی آمریکا و انگلیس در سال 1953 (1332) کنار رفت.

**رهبر انقلاب
به نوشته خبرگزاری آناتولی، امام خمینی (ره) به عنوان شخصیتی ظاهر شد که سیاست های شاه و قانون مصونیت اتباع آمریکایی را مورد انتقاد قرار داد. امام خمینی (ره) به دلیل انتقادها از شاه، زندانی و در سال 1964 (1343) تبعید شد. در زمان تبعید، امام خمینی (ره) کارزاری را برای سرنگونی شاه به راه انداخت.
این خبرگزاری ترکیه ای در مورد سیاست های ظالمانه شاه که منجر به انقلاب اسلامی شد، آورده است: درحالیکه پهلوی در حال هدر دادن اموال ملی برای جشن ها و رویدادهای مختلف بود، تورم در کشور باعث تشدید آشوب سیاسی در ایران شد.
آناتولی همچنین به سیاست های ناکارآمد شاه اشاره کرد و نوشت: سیاست های کشاورزی او که هماهنگ با نیازهای کشور نبود، باعث مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها در ایران شد.
این خبرگزاری ادامه داد: شاه تصمیم گرفت با درآمد نفتی سلاح بخرد که با مخالفت گسترده همراه شد. با انتشار مقاله ای علیه امام خمینی (ره)، بیش از 100 نفر در تظاهرات اعتراضی به این موضوع در 9 ژانویه 1978 (19 دی 56) شهید شدند.
اعتراضات گسترده منجر به اعلام حکومت نظامی در شهرهای ایران شد. آناتولی افزود: محمد رضا پهلوی در پی تظاهرات گسترده و خارج از کنترل خود در 16 ژانویه 1979 (26 دی 57) از کشور فرار کرد و امام خمینی (ره) روز اول فوریه (12 بهمن) همان سال به کشور بازگشت.
در نهایت مردم ایران در روز 1 آوریل 1979 (12 فروردین 58) کشورشان را به عنوان جمهوری اسلامی تایید کرده، قوانین مذهبی را برای اداره کشور پذیرفتند.
خاورم**3234**1651