شناسهٔ خبر: 30566881 - سرویس بین‌الملل
منبع: سرپوش | لینک خبر

واکنش اتحادیه عرب درباره بازگشت سوریه

یک مقام مسئول اتحادیه عرب اعلام کرده این اتحادیه برنامه‌ای برای دعوت از سوریه ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر به نقل از ینی شفق، «حسام زکی»، معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که این اتحادیه هیچ دستور کاری برای دعوت از سوریه در نشست آتی این اتحادیه ندارد.

 

نشست سالانه سران اتحادیه عرب قرار است در ماه مارس، یعنی تا کمتر از سه ماه دیگر در تونس برگزار شود و حال معاون دبیرکل این اتحادیه دعوت از سوریه را برای حضور در این اجلاس رد کرده است.

 

حسام زکی این سخنان را در آستانه برگزاری نشست توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای عربی در بیروت اعلام کرده که قرار است تا کمتر از یک هفته دیگر برگزار شود.

 

با این حال پیش از این برخی کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین از بازگشایی سفارت‌خانه‌های خود در دمشق خبر داده بودند و همین موضوع در کنار تثبیت اوضاع داخلی در سوریه به نفع دولت مرکزی باعث شده بود تا بسیاری از احتمال دعوت سوریه در اتحادیه عرب سخن به میان آورند.

 

از سوی دیگر  سه‌شنبه گذشته سامح شکری، وزیرخارجه مصر در سخنانی از دولت سوریه خواسته بود تا گام‌های لازم را برای بدست‌گیری کرسی این کشور در اتحادیه عرب دنبال کند و همین موضوع گمانه‌زنی‌ها را در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تقویت کرده بود.

 

عضویت سوریه در اتحادیه عرب نوامبر سال ۲۰۱۱ به حال تعلیق درآمد اما هفته گذشته شبکه تلویزیونی المیادین لبنان اعلام کرد عربستان سعودی که اصلی ترین مخالف دولت دمشق در جهان عرب محسوب می شود اعلام کرده است با بازگشت دمشق به اتحادیه عرب مخالف نیست. سوم دسامبر گذشته عراق نیز حمایت خود را از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اعلام کرد. لبنان نیز پیش از آن بازگشت سوریه را به اتحادیه عرب خواستار شده بود.