شناسهٔ خبر: 30539842 - سرویس فرهنگی
منبع: آریا | لینک خبر

شب موسيقي الکتروآکوستيک با آثار آهنگسازان ايراني و لهستاني برگزار مي‌شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مرکز موسيقي نوين اسپکترو با همکاري آکادمي موسيقي گدانسک و مرکز فرهنگي بالتيک (لهستان) اقدام به برگزاري شب موسيقي الکتروآکوستيک با تمرکز بر آثار آهنگسازان ايراني و لهستاني در شهر گدانسک لهستان کرده است. در اين کنسرت که با همکاري نوازندگان آکادمي موسيقي گدانسک برگزار خواهد شد آثار آهنگسازان ايراني که براي يکي از سازهاي کلارينت، ساکسوفون، پرکاشن، هارپسيکورد ، پيانو، ويولن، ويلنسل، آکاردئون و ... نوشته شده است با نظر نهايي هيئت انتخابي از مرکز موسيقي نوين اسپکترو، آکادمي موسيقي گدانسک و مرکز فرهنگي بالتيک (لهستان) اجرا خواهد شد.
به همين منظور از تمام آهنگسازان ايراني، دعوت شده است تا آثار خود (پارتيتور و الکترونيک) را تا سي ام دي ماه به آدرس office@spectrocentre.com با عنوانPoland-Iran-2019 ارسال کنند.
مرکز موسيقي‌ نوين اسپکترو با هدف آشنا سازي هرچه بيشتر شنوندگان حرفه‌اي موسيقي‌ جدي (آکادميک)، با ژانر‌هاي مختلف موسيقي‌ قرن 20 و 21، موسيقي‌ تجربي‌ قرن 21، موسيقي‌ الکترو‌آکوستيک و الکترونيک، توسط مارتينا کوسسکا (آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده) از کشور لهستان و آيدين صميمي‌ مفخّم (آهنگساز، پژوهشگر موسيقي‌ و نوازنده) از ايران، پايه گذاري و راه انداخته شده است.
اهداف اصلي‌ مرکز موسيقي‌ نوين اسپکترو برگزاري کنسرت‌هاي پژوهشي و آموزشي موسيقي‌ تجربي‌، الکترو‌آکوستيک و الکترونيک، برگزاري ورک شاپ‌هايي‌ با تمرکز بر آهنگسازي، تفسير و اجرا موسيقي‌ قرن 20 و 21 و برگزاري کنفرانس و سمينارهايي در همين زمينه است.
از پروژه‌هاي ديگر اين مرکز مي‌توان به «دوئت اسپکترو»، با تمرکز بر کنسرت‌هاي تجربي‌ الکترو‌آکوستيک توسط بنيان گذاران اين مرکز و «آنسامبل اسپکترو» با تمرکز بر سفارش و اجرا آثار آهنگسازان معاصر، نام برد.
مرکز موسيقي‌ نوين اسپکترو، از سال 2015 به عنوان سازمان و نماينده رسمي کنفدراسيون بين المللي موسيقي الکتروآکوستيک در ايران و اولين مرکز درخاورميانه انتخاب و معرفي شده و از اهداف اصلي آن مي توان به معرفي بيشتر موسيقي و آهنگسازان الکتروآکوستيک ايراني به جوامع بين المللي اشاره کرد.
کنفدراسيون بين المللي موسيقي الکتروآکوستيک در سال 1982 در شهر بورژ فرانسه توسط کريستين کلوزيه تاسيس گرديد. هدف اصلي اين کنفدراسيون ترويج موسيقي الکتروآکوستيک در سطح بين المللي با خلق وارايه آثار جديد، پژوهش در زمينه موسيقي الکتروآکوستيک، انتشار آثار الکتروآکوستيک، آموزش، انتشار و انتقال دانش و تکنيک هاي الکتروآکوستيک مي باشد. از ديگر نمايندگان و يا سازمان هاي محلي اين کنفدراسيون ميتوان به کشورهاي آرژانتين، بلژيک، شيلي، چين، کوبا، فنلاند، يونان، مکزيک، لهستان، پرتغال، اسپانيا، سوئيس، بريتانيا و اکراين اشاره کرد.
مارتينا کوسسکا، آهنگساز، رهبر ارکستر و پرفورمر در 1368 در شهر گدينيا لهستان متولد شد. او مدرک کارشناسي ارشد خود را در رشته آهنگسازي از آکادمي موسيقي کراکوف لهستان به استادي پروفسور کشيشتوف مه ير دريافت نمود و همزمان، در مقطع کارشناسي زير نظر پروفسور رافائل ياتسک دلکتا رهبري ارکستر را آموخت و در آخر در آکادمي ملي کاتوويتسه لهستان در رشته رهبري ارکستر زير نظر پروفسور شيمون بِوالِتس، در مقطع کارشناسي ارشد تحصيلات خود را به اتمام رسانيد. وي در مستر کلاس هاي رهبري اکستر نزد اساتيد بين المللي همچون مائسترو کالين مِتِرز، الکساندر ليبرايش و تادئوش استروگالا شرکت نموده و به عنوان رهبر مهمان با آنسامبل و ارکسترهاي متعددي همچون آنسامبل 4020 لينتز، ارکستر آکادمي بتهوون، ازکستر آکادمي کراکوف، ارکستز فيلارمونيک اُستراوا و ارکستر فيلارمونيک سيلسيا اشاره نمود.
او برنده مسابقات ملي و بين المللي متعددي، از جمله برنده مسابقه آهنگسازي اپراي 5 دقيقه اي در 28 امين دوره دوسالانه زاگرب در کرواسي (که منجر به سفارش ساخت اپراي جديد ايشان از طرف دوسالانه زاگرب شد) و مسابقه آهنگسازي براي آنسامبل «اکلِکتو» در کشور سوئيس و برنده جايزه چهارمين دوره مسابقه بين المللي «کشيشتوف پندرتسکي» در لهستان و… مي باشد. وي همچنين نويسنده اپرانامه (ليبرتو) اپراي «در ساحل لِته» به آهنگسازي آيدين صميمي مفخم مي باشد که ساخت بخش الکترونيک و اجراي الکترونيک زنده اين اپرا هم به عهده ايشان بوده است.
آثار وي بارها در فستيوال هاي معتبري همچون پاييز ورشو و آئديو-آرت در لهستان، روزهاي استراوا (جمهوري چک)، ايمپولس و 4020 در اتريش و دوسالانه زاگرب در کرواسي و بسياري ديگر به اجرا در آمده است، وي همچنين به عنوان رهبر ارکستر در فستيوال هاي متعددي به اجراي آثار معاصر پرداخته است که از آنها مي توان به رهبري «گروپن» اثر اشتوکهاوزن (رهبر مياني) در فستيوال روزهاي استراوا در جمهوري چک (2015) اشاره کرد.
او از سال 1394 ساکن تهران و مشغول تدريس پيانو و آهنگسازي در دانشگاه ها و مراکز تخصصي موسيقي و همچنين بنيانگذار و مدير هنري «مرکز موسيقي‌ نوين اسپکترو» و عضو هيئت موسس و مشاور هنري «فستيوال موسيقي‌ معاصر تهران» مي باشد. وي در آثارش بدنبال ترکيبات غير معمول اصوات مي باشد و تمرکزش بر ترکيبات جديد هارموني و دست يافتن به کيفيت و رنگهاي جديدي در صداي انسان و سازها است.
آيدين صميمي مفخم، آهنگساز، نوازنده و پژوهشگر موسيقي، متولد سال 1360 در تهران است. او هر دو مدرک کارشناسي و کارشناسي ارشد خود را به ترتيب در رشته هاي پژوهش موسيقي و آهنگسازي در ارمنستان و در محضر استاد آشوت زهرابيان دريافت کرده است. وي همچنين با حضور در کلاس هاي فوق تخصصي آهنگسازي بريان فرنيهو، بئات‌ فورر، خايا چرنووين، آلوين لوسير، فيليپ گلس، کريستين ولف، برنهارد لنگ، پيتر ابلينگر، کارولا باوکهولت و پتر کوتيک بر تجربيات و دانش هنري خود افزوده است.
صميمي مفخم عضو دائم انجمن آهنگسازان ايران و مدرس مدرسه ي عالي موسيقي و دانشسراهاي تهران و از بنيان گذاران دپارتمان آهنگسازي و تئوري موسيقي در دانشگاه علمي کاربردي تهران بوده و همچنين بنيانگذار و مدير هنري «مرکز موسيقي‌ نوين اسپکترو» و عضو هيئت موسس و مشاور هنري «کانون موسيقي‌ معاصر تهران» است. 
او برنده چندين مسابقه بين‌المللي آهنگسازي مي ‌باشد و به عنوان آهنگساز مدعو در فستيوال‌هاي 4020 لينز، ايمپولس (اتريش)، روز‌هاي استروا (جمهوري چک)، ماتا، هشتادمين تولد کريستين ولف (آمريکا)، اوي موس (آلمان) و غيره شرکت کرده است و برنده بورس تحصيلي – تحقيقاتي از مرکز کانورگنس سوييس (2009)، دانشگاه لوون در بلژيک (2013) و مرکز موسيقي ويسبي در سوئد (2014) است. 
آثار او توسط آنسامبل يا ارکسترهاي مهمي همچون کلانگ فوروم وين، آنسامبل اس. اي. ام، کوارتت مومنتا، موتو پرپه تو، آديتيو وکال آنسامبل درسدن، استراوسکا باندا، استکهلم ساکسفون کوارتت، کسلميا و… و در ايران توسط نيواک و نيلپر اجرا و ضبط شده است. آثار وي بر پايه ي موسيقي دستگاهي و فولکلور ايران با رويکردها و تکنيک هاي معاصر از جمله تجربيات آکوستيکي و سايکو-آکوستيکي است.