شناسهٔ خبر: 29450965 - سرویس سیاسی
منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

احتمال احضار ظریف با دستور ویژه قضایی/ «قالیباف» با نظامی‌گری مدیریت می‌کرد و پر از حاشیه بود!

حرف‌های شنیدنی نماینده‌ای که بستنی‌فروش بود.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

احتمال احضار ظریف با دستور ویژه قضایی؛ اژه‌ای نامه نوشت

«حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای»، معاون اول قوه قضائیه اخیراً در جلسه با فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس پیرامون اظهارات اخیر محمدجواد ظریف مبنی بر وجود پولشویی کلان در یک یا چند ارگان کشور و توسط مخالفان CFT[1]، گفته است:

«این کلمات و جملات از نظر شخصی بنده غلط بوده و از طرف یک مقام رسمی مطرح می‌شود و باید توضیح دهد و اسناد خود را ارائه کند که اینجانب نامه نوشته و گفته‌ام که اگر این جملات از سوی ایشان است، توضیحات و اسناد وی اخذ شود.»[2]

اما این تمام ماجرا نیست.

محسنی‌اژه‌ای چندماه قبل نیز در نشستی خبری به یک دستور ویژه در قوه قضائیه برای مبارزه با «مفسدنمایی از نظام اسلامی» و طرح سخنان شیطنت‌آمیز در مسئله فساد اشاره کرده و گفته بود:

«از این پس قرار شده هر کسی حرفی زد و مسائلی را عنوان کرد، "احضار" شود و اگر اطلاعاتی دارد ارائه کند.»[3]

*امر محرز آنست که ظریف هیچ سندی درباره گفته‌های خود ندارد و اکنون مشخص نیست که آیا مقامات قوه قضائیه دستور خود مبنی بر احضار کسانی که از فضای عمومی کشور سیاه‌نمایی و یا مفسدنمایی می‌کنند را اجرا خواهند کرد یا خیر؟!

گفتنیست، اظهارات ظریف در محافل سیاسی و رسانه‌ای به کنایه‌های او به سپاه پاسداران و نیز منتقدان CFT تعبیر شده است.

لازم به توضیح است که متأسفانه آبشخور اصلی ناامیدسازی و سیاه‌نمایی از اوضاع کشور در ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان دیده می‌شود.

چه اینکه جملات و عبارت‌هایی مثل «خزانه خالیست»، «در شرایط ته درّه هستیم»، «فساد در کشور وجود دارد و به برخی مسئولین بالای کشور رسیده است»، مردم ناامید هستند، جامعه ایرانی یک جامعه لجن است و غیره تماما یا توسط مقامات ارشد دولت بیان شده‌اند و یا از سوی اصلاح‌طلبان در خبرگزاری دولت منتشر شده‌اند.

بدیهیست که اگر مقامات قوه قضائیه دستور ستادی خود مبنی بر احضار مفسدنمایان و درخواست اطلاعات را پیش از این درباره برخی دیگر از مقامات دولتی عملی کرده بودند؛ اظهارات ظریف هم بیان نمی‌شد و تحریم‌های بیشتر علیه مردم و کشورمان را زمینه‌سازی نمی‌کرد.

***

حرف‌های شنیدنی نماینده‌ای که بستنی‌فروش بود

«محمد محمودی شاه‌نشین»، نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با اشاره به فضای تبلیغ دشمنان علیه کشورمان گفت:

این روزها فضای کشور مه آلود است و دشمن بیش از هر زمانی دست به تبلیغات منفی می‌زند، بدخواهان ما قصد دارند چهل سال دستاوردهای انقلاب را زیر سوال ببرند و سیاه‌نمایی کنند.

او می‌افزاید: قشری که امروز در جامعه فعالیت می‌کند، متعلق به دهه‌های شصت و هفتاد و حتی پنجاه هستند و شرایط قبل از انقلاب را آنطور که باید درک نکرده‌اند و نمی‌دانند چه چیزی داشتیم و چه چیزی نداشتیم.

محمودی شاه‌نشین همچنین می‌گوید: متاسفانه ما آن‌طور که باید شفاف‌سازی نمی‌کنیم، در کمتر کشوری فضایی که برای رشد و پیشرفت افراد در کشور ما وجود دارد را می‌توان یافت. در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌کنید که مسئولان از طبقاتی بیایند که متعلق به یک قشر خاص نیست.

او تصریح می‌کند:

تاریخ چهل ساله انقلاب نشان می‌دهد که مسئولان ما متعلق به یک خانواده و طبقه خاصی نیستند و از همه قشر در میان آنان وجود دارد. امروز مشاهده می‌کنید نمایندگان، وزرا، رئیس‌جمهور از طبقه‌ای نمی‌آیند که در ناز و نعمت بوده‌اند این نشان می‌دهد آنان از جایی قدم به عرصه گذاشتند که یا تلاش فردی داشته‌اند یا انقلاب بستری برای آن‌ها فراهم کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: به طور مثال خود من از شش و یا هفت سالگی از بستی‌فروشی شروع کردم و امروز افتخار دارم که نماینده مجلس باشم، این‌ها را باید به مردم گفت.

محمودی شاه‌نشین با تأکید بر اینکه بسیار جای تاسف دارد که برخی از رسانه‌های ما نشان‌دهنده پیشرفت ما نیستند، گفته است: متاسفانه کسی روی پیشرفت‌های کشور مانور نمی‌دهد و با کسانی ناامیدی را به وجود می‌آورند برخورد نمی‌شود...همه جوامع نکات منفی دارند که باید برطرف کنند.

او در صحبت‌های خود به نقش آمریکا در تقلا برای سیاه‌نمایی از کشور ایران نیز اشاره کرده و تصریح می‌کند: آمریکا هزینه‌های بسیاری خواهد کرد تا مردم را نسبت به نظام و مسئولین بدبین کند پس این وظیفه تصمیم‌گیران است فضای جامعه را به سمت و سوی ببرند که امید به آینده در آن پمپاژ کنند و مردم خوشبین باشند.[4]

*ما قضاوت درباره صحبت‌های مهم این نماینده محترم مجلس را به عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

پر واضح آنکه چندماهیست که در رسانه‌های اصلاح‌طلب و دولتی گزاره‌هایی از زبان چهره‌های جریان چپ و وابستگان این جریان خاص سیاسی در دولت و در اردوگاه اصلاحات شنیده می‌شود که هدفی جز سیاه‌نمایی عامدانه برای آن قابل تصور نیست.

جامعه ایرانی لجن است، مردم ایران گرسنه و ناامیدند، شادی مردم ایران مثل شادی برده‌هاست[5]، بیمارستان‌های ایران بزودی تعطیل می‌شوند، مردم در سطل‌های زباله به دنبال غذا می‌گردند، کشور در «شرایط ته درّه» قرار دارد، پس از تحریم‌ها محروم و ناراضی می‌شویم[6] و... تنها بخشی از این اظهارات هستند که بصورت روزمره در رسانه‌های موصوف منتشر می‌شوند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند این حرکات با هدف ایجاد «فتنه اقتصادی» و آشوب خیابانی به بهانه ناامیدی! صورت می‌گیرد.

***

«قالیباف» با نظامی‌گری مدیریت می‌کرد و پر از حاشیه بود!

«محمدمهدی تندگویان» عضو شورای سابق تهران و معاون فعلی وزیر ورزش و جوانان در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه آرمان امروز گفته است:

«در دوره شورای چهارم حواشی چندین برابر شورای کنونی بود، چرا که درگیری‌های حزبی و جناحی و دودستگی داخل شورا و موضوع عدم توافق بر سر رأی‌گیری بسیاری از موضوعات وجود داشت. در شورای چهارم موضوعاتی مانند انتخاب شهردار، املاک نجومی و موضوع استخدامات بی‌رویه شهرداری، درآمدهای شهرداری و بسیاری چالش‌های دیگری وجود داشت که می‌توان گفت چالش‌ها در شورای شهر گذشته بسیار بیشتر از شورای شهر کنونی بود. در حال حاضر بحث آن است که مردم از اصلاح‌طلبان انتظار عملکرد مناسب دارد و پاسخگوی این موضوعات شورا، اعضای شورا و شهرداران هستند. زیاد در این حوزه دخالت نمی‌کنم چراکه نظر مردم در میان است و مردم باید خودشان نظر بدهند که عملکرد اصلاح‌طلبان در شورا یا شهرداری چگونه بوده است؛ اما تاکید می‌کنم که چالش‌ها در دوران ما بسیار بود ما هر هفته یک چالش اساسی، درگیری سنگین در سطح شورا در روابطمان با شهرداری و آقای قالیباف بود از جمله موضوعاتی مانند پلاسکو وجود داشت که تقریبا چندین ماه در شورا درگیری ایجاد کرده بود. در حال حاضر آنگونه تنش‌ها وجود ندارد و بیشتر موضوع عملکرد است که ان‌شاءا... اعضای شورا پاسخگو هستند.»

او همچنین در اشاره به مدیریت قالیباف تصریح می‌کند: آقای قالیباف به جهت گرایش جناحی یا بحث نظامی بودنشان یکسری روابط داشته باشند که از آنها در جهت مدیریتشان استفاده می‌کردند و هیچ کسی هم نمی‌تواند منکر این موضوع شود اما این موضوع نباید رابطه‌ای باشد و به صورت قانون منظم و مشخص شکل گیرد.

این فرد همچنین در پاسخ به این سؤال که «در دوره قبلی خانم راستگو با توجه به اینکه از لیست اصلاح‌طلبان وارد شورای شهر شدند اما با رأی غیرتشکیلاتی خود به آقای قالیباف رأی دادند. اینگونه رفتارها را چگونه تبیین می‌کنید؟» اظهار می‌کند: برای رفتارهای غیراخلاقی یک فرد چه توضیحاتی می‌توان داد؟ حتما ایشان به جهت منافعی چنین تصمیمی گرفتند![7]

*اینکه صحبت‌های تندگویان از کدامین عقلانیت برخوردار است را مردم بایستی قضاوت کنند.

کما اینکه به بیان واضح‌تر، او مدعی شده است که تجربه 3 شهردار و 2 سرپرست برای شهرداری تهران طی یکسال و چند ماه گذشته، خاصّه‌خواری برخی اعضای شورای شهر فعلی، سوزاندن وقت خدمترسانی به مردم تهران، حضور شهردار اصلاح‌طلبان در مجلس رقص دختران نوجوان، تأکید شهردار جدید بر واردات مدیر خارجی به شهرداری، زد و خورد شدید احزاب اصلاح‌طلب بر سر انتخاب شهردار و مخالفت صریح برخی اعضای شورا با فعالیت‌های مذهبی و حجاب چادر؛ رخدادهای چندان مهمی نبوده‌اند و فقط این مخالفت‌های 12 ساله اقلیت اصلاح‌طلب و اعتدالی شورای شهر تهران با مدیریت جهادی قالیباف و کارنامه موفق اوست که «حواشی چندین برابری» نام دارد!

مقایسه عملکرد جهادی و بی‌حاشیه قالیباف در نزد افکار عمومی، با کارنامه و رفتار اصلاح‌طلبان در شورای شهر و شهرداری جدید یکی از اصلی‌ترین مقولات تأثیرگذار بر انتخابات‌های پیشِ رو خواهد بود.

از باب کنایه باید اشاره کرد همین که تندگویان اظهار می‌کند پاسخگوی مسائل فعلی شهرداری و شورای شهر «شهرداران»! هستند، خود یک معیار مناسب برای سنجش درستی یا غلطی اظهارات اوست!

تهران بزرگ در طول 12 سال زمامداری قالیباف تنها یک شهردار داشت اما طی یکسال و چند ماه گذشته و در دوران اصلاح‌طلبان، تا این لحظه 2 سرپرست و 3 شهردار را تجربه کرده است...

***

1_ mshrgh.ir/910512

2_ mshrgh.ir/912003

3_ mshrgh.ir/885310

4_ http://fna.ir/bpoowl

5_ mshrgh.ir/911851

6_ mshrgh.ir/910135

7_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/239070