شناسهٔ خبر: 29257461 - سرویس علمی-فناوری
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آزمایش کپسول فضایی فوق پیشرفته این بار درآب‌های اقیانوسی+‌تصاویر

آزمایش‌های نهایی کپسول فضایی درآب‌های اقیانوسی برای بررسی فرود ایمن فضانوردان پس از بازگشت ازسفربه سیاره مریخ انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان ناسا آخرین آزمایش‌ها برروی کپسول فضایی Orion را انجام دادند، این کپسول روزی انسان را به سیاره مریخ ارسال خواهد کرد.

آزمایش کپسول فضایی اوریون به وسیله کارشناسان ناسا با نیروی دریایی آمریکا انجام شد، آزمایش‌ها در طول‌ روز و شب در بخش‌های مختلفی از اقیانوس انجام شده است.


به گفته کارشناسان کپسول فضایی اوریون سال آینده میلادی دریک ماموریت بدون سرنشین به اطراف مدارکره ماه ارسال خواهد شد و درنهایت پس از گذراندن آزمایش‌های مختلف روزی برای انتقال فضانوردان، محموله‌های ترابری و مواردی از این دست مورد استفاده محققان قرارخواهد گرفت.


کارشناسان ناسا درتلاش برای افزایش ایمنی فضانوردان و محموله‌های حمل شده به وسیله کپسول فضایی اوریون هستند، این کپسول درصورت فرود در آب‌های اقیانوسی دربازگشت از ماموریت خود درفضا می‌تواند به مدت ۲۴ ساعت فضانوردان را دروضعیت ایمن درآب نگه دارد تا گروه‌های امدادی آن‌ها را بیابند.


قایق نجات بازشونده، وسایل اضطراری مانند آب و مواد خوراکی برای زنده ماندن فضانوردان از دیگر تجهیز‌های جانبی این کپسول فضایی است.

کارشناسان درآخرین آزمایش کپسول فضایی به بررسی تجهیز‌ات نرم افزاری و سخت افزاری موجود در آن پرداخته اند. قراراست از این کپسول فضایی برای ماموریت‌های اکتشافی درفضای عمیق استفاده شود. آزمایش کپسول در چند بازه زمانی درطول شب و روز انجام شد.

فضانوردان ناسا پیش از این برای ماموریت احتمالی درآینده به سیاره مریخ، تمرین خروج از کپسول اوریون را درخلیج مکزیک انجام داده اند.

کپسول فضایی اوریون درآینده با استفاده از ماژول ساخته شده به وسیله شرکت لاکهید مارتین به فضا ارسال خواهد شد. زمان پرتاب موشک فضایی اوریون درسال ۲۰۲۰ میلادی خواهد بود.


کپسول فضایی اوریون برای فرود درآب‌های اقیانوسی طراحی شده است و ابعادی بزرگ‌تر از فضاپیمای آپولو دارد. کارشناسان تجهیز‌هایی ویژه برای جلوگیری از غرق شدن کپسول فضایی درزمان فرود برسطح آب ابداع کرده اند که سبب شناور شدن کپسول روی آب می‌شود، هرچند وجود قایق‌های نجات ویژه این امکان را به فضانوردان می‌دهد تا زمان رسیدن نیروی‌های امدادی ودرصورت مساعدنبودن وضعیت حضور درکپسول فضایی از آن خارج شوند.

قطر حدود 5 متر، ارتفاع 3 و 3 دهم متر، وزن حدود 14000 کیلوگرم(به حالت خالی بدون محموله و فضانورد) و حجم داخلی 11 مترمکعب از دیگر ویژگی های فنی کپسول فضایی اوریون است.

در آزمایش پیشین کپسول فضایی اوریون چند تن از فضانوردان ناسا نیز حضور داشتند و به تمرین خروج از کپسول فضایی و سوارشدن بر قایق نجات در خلیج مکزیک درنزدیکی ایالت تگزاس پرداختند.

ناسا افزون برانجام آزمایش در فضای واقعی دراقیانوس، یک آزمایشگاه شناور درمرکز فضایی جانسون ناسا درهوستون دارد که استخری به حجم ۶ و دو دهم میلیون گالن آب است و برای آموزش فضانوردان استفاده می‌شود، قراراست کپسول فضایی ناسا با استفاده ازموشک فضایی بسیار بزرگ SLS به فضا پرتاب شود.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

آزمایش‌ کپسول فضایی اوریون برای ارسال به مریخ