شناسهٔ خبر: 29248850 - سرویس سیاسی
منبع: فارس | لینک خبر

سردبیر سایت مادربورد

استفاده از شبکه های اجتماعی برای پیشگیری از شورش و ناآرامی در آمریکا

دولت ایالات متحده در حال سرعت بخشیدن به اقدامات خود برای نظارت بر شبکه های اجتماعی به منظور پیشگیری از تظاهرات بزرگ ضد دولتی در آمریکاست.

صاحب‌خبر -

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: بر اساس تحقیقات علمی، مدارک رسمی دولتی و پرونده های خصوصی که سایت مادر بورد مورد بررسی قرار داده، دولت ایالات متحده در حال سرعت بخشیدن به اقدامات خود برای نظارت بر شبکه های اجتماعی به منظور پیشگیری از تظاهرات های بزرگ ضد دولتی در آمریکاست. پست های شهروندان آمریکایی مخالف دونالد ترامپ در شبکه های اجتماعی، موضوع اصلی تحقیقی بوده که ارتش آمریکا بودجه آن را تامین کرده است. این تحقیق که با هزینه نیروی زمینی آمریکا انجام شده و یک پژوهشگر شاغل در آکادمی نظامی وست پوینت نیز از نویسندگان آن است، بخشی از اقدام وسیع تر دولت ترامپ برای  تشدید نقش ارتش آمریکا و نفوذ آن بر اطلاعات داخلی است.
بازتاب دامنه گسترده این اقدام را می توان در شمار مجوزهایی دید که برای دولت در سال جاری برای نظارت بر شبکه های اجتماعی اعطا کرده و به یک برنامه جاسوسی مرتبط هستند که دولت ترامپ  سال گذشته از طریق یک شرکت خصوصی آن را عملیاتی کرده است. کارشناسانی که مادربورد با آنها مصاحبه کرده می گویند که تحقیق پنتاگون پیرامون این فناوری جدید، ممکن است در متمم هایی که آوریل گذشته به دکترین دفاعی داخلی ستاد مشترک ارتش افزوده شد نقش داشته باشد؛ دکترینی که نقش پنتاگون را به تامین اطلاعات برای «وضعیت های اضطراری» داخلی از جمله یک «شورش» تسری می دهد.

روی آوردن ارتش آمریکا به داخل کشور
این مسئله به هیچ وجه یک راز نیست که پنتاگون بودجه تحقیقاتی «داده های بزرگ» را تامین کرده تا بررسی کنند که نظارت بر شبکه های اجتماعی چگونه می تواند به پیش بینی رفتارهای  مردمی در مقیاس بزرگ  به خصوص در زمینه شیوع کشمکش ها، تروریسم و ناآرامی های مدنی کمک کند.
بخش عمده این تحقیقات بر تهدیدات خارجی نظیر خاورمیانه و شمال آفریقا تمرکز دارد؛ منطقه ای که در سال 2011 بهار عربی در آن یک هلال اعتراضی را شکل داد که در سطح منطقه گسترش یافت و به سرنگونی دولت ها انجامید.
از آن زمان به بعد پنتاگون میلیون ها دلاررا برای یافتن الگوهایی در پست های ارسالی در تمام پلتفرم ها نظیر فیس بوک، توئیتر، ایسنتاگرام، تامبلر و غیره به منظور  کسب توانایی پیش بینی رخدادهای بزرگ هزینه کرده است.
اما پنتاگون  صرفا به پیش بینی غافلگیری های خارجی علاقه مند نیست. به نظر می رسد که قصد استفاده از این تحقیقات درداخل آمریکا نیز وجود دارد.
در ماه آگوست گزیده ای از یک مطالعه انجام شده با حمایت نیروی زمینی آمریکا در زمینه ناآرامی های مدنی در درون خاک آمریکا که در یک کنفرانس مربوط به داده های بزرگ در کیف اوکراین  در اوایل ژوئن عرضه شده بود منتشر شد. این گزیده به عنوان بخشی از مجموعه کتاب های «پیشرفت ها در سیستم های اطلاعاتی و محاسباتی» اسپرینگر- نیچر منتشر شد.
این مقاله  مطالعه ای است در مورد ارتباط بین شبکه های اجتماعی و تظاهرات های ضد ترامپ بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016  با عنوان «ساختار شبکه های اجتماعی به عنوان یک پیش بینی کننده رفتار اجتماعی: مورد اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016». هزینه این مطالعه را آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی زمینی آمریکا تامین کرده که بخشی از  «فرماندهی توسعه و مهندسی تحقیقاتی نیروی زمینی ارتش آمریکا» محسوب می شود.
این مطالعه که توسط پژوهشگرانی در قدیمی ترین دانشگاه تکنولوژیک آمریکا یعنی موسسه رنزلار پلی تکنیک درنیویورک نوشته شده، نتیجه گیری می کند که اعتراضات پس از انتخابات آمریکا را می شد از طریق تجزیه و تحلیل پست های توئیتری میلیون ها تن از شهروندان آمریکایی در روزهای منتهی به این تظاهرات ها پیش بینی کرد. بعد از انتخاب ترامپ  اعتراضات فوری «رئیس جمهور ما نیست» در مقیاس گسترده ای در سطح آمریکا و در واکنش مستقیم به پیروزی او صورت گرفت که برخی از آنها به خشونت کشیده شد. به دنبال آن اعتراضات متعدد دیگری از جمله راه پیمایی زنان در ماه ژانویه و اعتراضاتی به طرح ممنوعیت مسافرتی ترامپ نیز انجام شد.
در این جزوه آمده است: «ناآرامی مدنی با موج های اطلاعاتی یا تشدید ناگهانی فعالیت ها در شبکه های اجتماعی همراه است و این پدیده می تواند برای پیش بینی اعتراضات یا دست کم اوج فعالیت های اعتراضی مورد استفاده قرار گیرد. قصور در پیش بینی یک اعتراض بی سابقه می تواند به لطمات و آسیب های بزرگی بینجامد.»
مولی رنود، روستیسلاو کورولوف، دیوید مندونسا و ویلیام والاس نویسندگان دپارتمان صنعتی و مهندسی سیستم ها در آر پی آی توضیح می دهند که مطالعه آنها تلاش دارد «کیفیات ساختاری شبکه های اجتماعی را به منظور پیش بینی وقوع اعتراضات» از طریق به کار گرفتن دیتا ست های توئیتر تعریف شده در صفحه کلید که با انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا همراه بود، مورد شناسایی قرار دهد.

 شبکه های اجتماعی شهروندان را ردگیری می کنند
دیتا ست های مورد استفاده در این تحقیقات، با استفاده از ابزار حسگری اجتماعی آپولو گردآوری شده اند که یک نرم افزار ردگیری زمان واقعی است که میلیون ها پست را در شبکه های اجتماعی جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند.
این ابزار در اصل  در سال 2011 و در دولت اوباما توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی زمینی آمریکا و سازمان  کاهش تهدید دفاعی آمریکا با مشارکت موسسه رنسیلر پلی تکنیک، دانشگاه ایلی نویز، آی بی ام و کاتاروا (یک شرکت بازاریابی اجتماعی که در سال 2013  با یکی از شرکت های فرعی غول پیمانکار فناوری اطلاعات دولت آمریکا سی اس سی ادغام شد) به کار گرفته شد. جزوه های قبلی منتشر شده در مورد این پروژه نشان می دهند که این ابزار عمدتا در تهدیدات خارجی نظیر هائیتی، مصر و سوریه مورد آزمایش قرار گرفته است.
اما استفاده از ابزار آپولو برای تمرکز بر اعتراضات در خاک اصلی آمریکا در دولت ترامپ رخ داده است. دیتا ست «انتخابات» در مقایسه با دو نیم میلیون توئیت ارسال شده بین 26 اکتبر 2016 و 20 دسامبر 2016 با استفاده از کلمات «ترامپ»، کلینتون» و «انتخابات»، با استفاده از آپولو در قالب مطالعه سال 2018 که بودجه آن را ارتش آمریکا تامین کرده بود  گردآوری شد.
پراکندگی توئیت ها از نظر جغرافیایی تعیین شد تا بر اساس پروفایل های کاربران، بر مکان هایی تمرکز شود که به دنبال انتخابات اعتراضات در آنها رخ داده بود. سپس این مکان ها با داده های مربوط به اعتراضات که از کانال های خبری در سطح کشور به دست آمده بود مقایسه گردید.
در این مسیر از میلیون ها توئیت استفاده شد تا «تناوب های اعتراضات در 39 شهر» با استفاده از 18 شیوه اندازه گیری مختلف «اندازه، ساختار و جغرافیای» یک شبکه  مشخص شود؛ بعلاوه  از دو راه اندازه گیری استفاده شد تا معلوم شود که این شبکه چگونه موجب می شود که یک گروه اجتماعی «بسیج شود» یا دست به اقدام بزند.

شورش داخلی: مشکل پنتاگون
مهم ترین بخش دکترین به روز شده دفاع داخلی درارتباط با این موضوع، به قدرت های دردسترس رئیس جمهور در مورد «شورش» مربوط می شود؛ شورشی بزرگ که یا فرمانداران ایالتی یا تیم شخص رئیس جمهور چنین نتیجه گیری کنند که می تواند حاکمیت قانون را به طور اساسی به تهدید بیندازد.
یک بار دیگر و این بار نه از طریق یک افزوده جدید به این دکترین، زبان مبهم تری  برای اعلام این قید به کار گرفته می شود که اختیارات موجود برای دست زدن به یک واکنش از سوی ارتش آمریکا به یک «شورش»، دربردارنده یک «واکنش مرتبط با دفاع داخلی» می شود.
این اولین باری است که از کلمه «شورش» درکنار عبارت «دفاع از میهن» به کار گرفته می شود و تلویحا اشاره به واکنشی دارد که با قضاوت پنتاگون از اوضاع صورت خواهد گرفت. این دکترین با ارجاع به آیین نامه «امحای عوامل موثر شورش» تاکید می کند: «این اختیارات به رئیس جمهور اجازه می دهد که به درخواست یک فرماندار یا قانونگذار ایالتی یا در برخی شرایط به طور یکجانبه،  از نیروهای مسلح آمریکا برای سرکوب شورش علیه اقتدار آن ایالت، برای اجرای قوانین فدرال یا سرکوب شورش استفاده کند. زمانی که این حمایت درجهت اهداف مرتبط با دفاع داخلی در ایالات متحده باشد، فرمانده نیروهای مسلح تعیین شده باید این کاربست خاص را با در نظر داشتن هدف اصلی این به کارگیری، برای کمک به اعاده نظم و قانون با حداقل آسیب به مردم و اموال و با احترام به تمام شهروندان مطیع قانون به کار گیرد.»
بنکز یکی از نویسندگان «سربازان در جبهه داخلی: نقش داخلی ارتش آمریکا» درباره توصیف این دکترین از یک شورش به عنوان مسئله ای مرتبط با «دفاع داخلی» می گوید: «نقش ارتش آمریکا در داخل کشور چیز جدیدی نیست، اما در این مورد تضادی بین «حمایت دفاعی از مقامات مدنی» و دفاع داخلی وجود دارد، زیرا در یکی از آنها غیرنظامیان مسئول هستند و در دیگری نظامیان. تغییرات صورت گرفته در این دکترین اساسی نیستند، اما می توانند این امررا محتمل تر و شاید اجتناب ناپذیر کنند که این مسائل حقوقی ممکن است به طریقی با یکدیگر تضاد پیدا کنند.»
نتیجه چنین تضادی می تواند این باشد که باعث شود وزیر دفاع ترامپ، مسئول دست زدن به یک واکنش به یک وضعیت اضطراری داخلی شود که ترامپ آن را در طبقه «شورش» دسته بندی می کند. بنکز می گوید: «با توجه به تمایل ناگهانی ارتش آمریکا در پیش بینی اعتراضات ضد ترامپ بعد از انتخابات سال 2016، به نظر می رسد که اصرار پنتاگون در به روزرسانی دکترین دفاع داخلی، بخشی از تلاش گسترده تر دولت ترامپ در جهت آماده سازی برای ناآرامی مدنی داخلی در ماه ها و سال های آینده باشد.»
در واقع به گفته بنکز تغییرات صورت گرفته در این دکترین در ماه آوریل می تواند به عنوان اقدامی جهت تطبیق با تحولات تکنولوژیک رخ داده در زمینه نظارت بر شبکه های اجتماعی در دولت ترامپ صورت گرفته باشد.
بنکز می گوید: «یک دلیل به روز رسانی این دکترین ها ناشی از تغییرات رخ داده در فناوری هاست؛ قابلیت های اطلاعاتی نظامی، خود را با فناوری های جدید، قدرت شبکه های اجتماعی و توانایی های جدید امنیت سایبری سازگار خواهند کرد. ما هرچه بیشتر در این باره بدانیم، بیشتر می توانیم تهدیدات جدید و فرصت های جدید را برای واکنش در قبال آنها زیر نظر بگیریم. بنابراین، این تحقیق جدید درباره نظارت بر شبکه های اجتماعی، دقیقا از همان نوع چیزی است که می تواند موجب انجام تغییرات در این دکترین شده باشد. حمایت پنتاگون از این نوع از تحقیقات نگران کننده است و باید با دقت آن را زیر نظر گرفت.»
نویسنده: سردبیر سایت مادربورد
منبع:  yon.ir/Nitvl

انتهای پیام.