شناسهٔ خبر: 29018010 - سرویس بین‌الملل
منبع: فارس | لینک خبر

یونیسف: بیش از نیمی از مردم یمن در معرض قحطی و مرگ هستند

صندوق کودکان ملل متحد ضمن هشدار درباره قحطی و مرگ در یمن، به طور ویژه شرایط کودکان را وخیم توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که شرایط حاکم در یمن همچنان رو به وخامت است.

بنابر گزارشی که این نهاد منتشر کرده است، صدها هزار کودک به شدت با خطر سوءتغذیه مواجه هستند به طوری که زندگی آنها تهدید می‌شود. در مجموع ۱۴ میلیون نفر در معرض قحطی و مرگ هستند.این تعداد بیش از نیمی از جمعیت یمن را تشکیل می‌دهد.

بر طبق این گزارش، ۴۰۰ هزار کودک که کمتر از پنج سال دارند، به سوءتغذیه کشنده دچار شده‌اند. تقریبا هر کودکی در یمن که شمار آنها بیش از ۱۱ میلیون برآورد می‌شود به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

«مارک لوکوک» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه روز چهارشنبه ۲۴ اکتبر  (۲ آبان) به شورای امنیت سازمان ملل متخد درباره تداوم وضعیت نامناسب کودکان یمنی هشدار داد و گفت که شرایط آنان از آنچه تاکنون بوده، بدتر شده است.

لوکوک گفته است: «اکنون یک خطر روشن مبنی بر قحطی قریب الوقوع و بزرگ وجود دارد که می تواند یمن را به ورطه نابودی بکش و می تواند بسیار بزرگتر از همه مواردی باشد که یک فرد که در زمینه امور بشردوستانه فعالیت دارد در دوران کاری خود دیده است.»

هنوز به صورت رسمی در یمن قحطی اعلام نشده چرا که نتیجه این تحقیقات قرار است اواسط ماه نوامبر منتشر شود. با این حال مقامات سازمان ملل از وقوع فاجعه‌ای انسانی در یمن سخن می‌گویند.

جنگ یمن به ویژه تاثیر منفی روی کودکان داشته است در فاصله سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، هزار و ۸۳۹ کودک کشته شده‌اند و گروه‌های مسلح هم بیش از دو هزار کودک را به خدمت گرفته‌اند. اینها آماری است که سازمان ملل متحد ارائه داده و آنها را بررسی کرده است، این رقم احتمالا بیشتر خواهد بود. ازدواج دختران کم‌سن و سال دیگر موضوعی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

این گزارش میگوید، ساختار بهداشت و درمان در یمن هم نابود شده است. فقط نیمی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در یمن کارایی دارند و این در حالی است که پرسنل کافی و تجهیزات و دارو در این مراکز برای خدمات رسانی به مردم وجود ندارد. بیماری وبا که در این کشور به صورت اپیدمی درآمده و بیش از 1.1 میلیون مورد مشکوک ثبت شده است. یک چهارم این تعداد و افرادی که به اسهال دچار شده‌اند، مربوط به کودکان زیر پنج سال می‌شود. این بیماری‌ها برای کودکانی که در پی قطحی به شدت ضعیف شده‌اند، کشنده است.

«هنریتا فور» مدیر اجرایی یونیسف در نیویورک درباره شرایط موجود گفت: «تنها راهکار برای رهایی یمن از این کابوس، تحقق صلح به وسیله راهکار سیاسی است. یونیسف یک بار دیگر از همه طرف‌های درگیر و همه کسانی که در زمینه بحران یمن صاحب نفوذ هستند می‌خواهد که مسئولیت خود را انجام دهند تا حملات بر زیرساخت‌های غیرنظامیان را متوقف شود که بندر الحدیده از این جمله است. همچنین دسترسی بدون قید و شرط همه کودکان یمن  به کمک‌های موردنیاز تضمین شود.»

یونیسف در یمن به امدادرسانی مشغول است و فقط در فاصله ژانویه تا جولای سال جاری میلادی، به 244 هزار کودک کمتر از پنج سال که دارای سوء تغذیه شدید بودند کمک کرده است.

انتهای‌پیام/م