شناسهٔ خبر: 28957791 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی:

در موضوع الباقوره و الغمر با اردن به توافق می رسیم

تهران - ایرنا - 'آویگدور لیبرمن' وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: مشکل اجاره مناطق الباقوره و الغمر با اردن را حل و فصل می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری امان 'عمون' ، لیبرمن در جلسه حزب 'اسرائیل خانه ما' افزود: باید موضوع پرونده الباقوره و الغمر را با حساسیت و از راه دیپلماتیک پیگیری کنیم.
وی اضافه کرد: ما نباید در این باره از طریق رسانه های جمعی با اردن مذاکره کنیم و من اطمینان دارم این مشکل را حل خواهیم کرد.
عبدالله دوم شاه اردن در تازه ترین اظهارنظر خود در گفت وگو با خبرگزاری رسمی این کشور اعلام کرد که کشورش قصد دارد تا به دوره اجاره دو منطقه الباقوره و الغمر به رژیم صهیونیستی پایان دهد و حاکمیت خود بر این اراضی کشاورزی را بار دیگر برقرار سازد.
اردن بعد از مصر دومین کشور عربی بود که با رژیم صهیونیستی توافق نامه صلح امضا کرد.
براساس دو الحاقیه این توافق نامه صلح که در سال 1994 میلادی به امضا رسید و به «وادی عربه» مشهور شد، اردن دو منطقه الباقوره و الغمر را به رژیم صهیونیستی اجاره و به این رژیم حق بهره برداری از این دو منطقه را به مدت 25 سال داد.
براساس این توافق نامه، در صورتی که اردن مخالف تمدید مدت این اجاره باشد باید یک سال قبل از پایان دوره، آن را به اطلاع طرف اسرائیلی برساند. درغیر این صورت به طور خودکار این تمدید انجام می شود.
شاه اردن هم اکنون، یک سال پیش از پایان دوره تمدید از عزم کشورش برای بازپس گیری این مناطق سخن گفته است.
شبک**6116**1392