شناسهٔ خبر: 28933644 - سرویس سیاسی
منبع: دانشجو | لینک خبر

روانبخش:

سخنان «جهانگیری» در راستای تقسیم کار تشکیلاتی است

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: کارگزاران و اصلاح‌طلبان می‌خواهند از حالا، قباله دولت را به نام اعتدال و توسعه بزنند و آن‌ها خود را کنار بکشند و مشغول بازسازی جریانات حزبی و میتینگ‌های خود، برای انتخابات سال ۹۸ و ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حجّت‌الاسلام قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات اسحاق جهانگیری معاون اوّل رئیس‌جمهور، مبنی بر محدودیت اختیارات خود در دولت، گفت: به نظر می‌رسد که دولت روحانی به پایان خطّ خودش رسیده است و ناکارآمدی این دولت، بر همه مردم- از خواص گرفته تا عوام- آشکار شده است.

وی ادامه داد: در جریان جنگ اقتصادی که غربی‌ها راه انداخته‌اند، دولت کاملاً بی‌خیال نشان داده است؛ یعنی در این چندماه گذشته، بخش اقتصادی دولت در جنگ اقتصادی تعطیل بوده است.

روانبخش در همین زمینه به وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: وزیر راه و شهرسازی،  در این پنج سال عملاً تعطیل بوده است و کار چشم‌گیری در بخش ریلی، هوایی، جادّه، مسکن انجام نداده است؛ در بخش‌هایی مثل مسکن، کلاً تعطیل بوده و در برخی بخش‌ها، نیمه‌تعطیل.

وی افزود: بنابراین دولت در بخش اقتصادی، حالت کاملاً پیاده دارد؛ این در حالی است که دولت در حال جنگ اقتصادی است و اتاق جنگ آمریکایی‌ها هم از مدت‌ها پیش در وزارت خزانه‌داری تشکیل شده است؛ ۴۰۰ نفر هم نیرو برای این جنگ قرار داده‌اند و در خارج از کشور، مشغول تلاش برای فلج کردن اقتصاد ما هستند. دولت ما که خطّ مقدم این جنگ است، چنین وضعیتی دارد.

دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو، کابینه روحانی را یک شرکت سهامی دانست که بخشی از آن در اختیار لاریجانی، بخشی در اختیار کارگزاران و اعتدال و توسعه و بخشی دیگر در اختیار اصلاح‌طلبان قرار داده شده است و تصریح کرد: این شرکت سهامی، مانند یک کنسرت ناهماهنگ عمل می‌کند و تدبیر آنچنانی هم در آن دیده نمی‌شود، به نحوی که وضعیت اقتصادی کشور را به جایی رسانده که دلار به مرز ۱۵ هزار می‌رسد و درآمد مردم تقریباً به یک چهارم سقوط می‌کند و تورم بالایی رقم می‌خورد.

روانبخش افزود: این وضعیت باعث شده تا طرفداران جدّی آقای روحانی در انتخابات، امروز جزء مخالفین جدّی او باشند و سرسخت‌ترین مخالفانی که در کوچه و بازار می‌بنیم، کسانی هستند که به روحانی رأی داده‌اند.

وی با بیان اینکه دولت با این وصله‌پینه کردن‌ها و تغییر دادن چند وزیر، نمی‌تواند امیدی را نسبت به آینده خود ایجاد کند، اظهار داشت: نمی‌توانیم آینده خوبی برای دولت متصور شویم؛ البته انقلاب آسیب نمی‌بیند و مسیر خودش را طی می‌کند، امّا این وضعیت دولت فعلی است.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه اصلاح‌طلبان به فکر انتخابات ۱۴۰۰ هستند، اظهار داشت: آن‌ها از الان خود را بازنده انتخابات ۱۴۰۰ می‌بینند؛ چرا که سرنوشت خودشان را به آقای روحانی و دولت به اصطلاح تدبیر و امید گره زده‌اند. آقای جهانگیری هم نماد اصلاح‌طلبان و کارگزاران است که در انتخاب ۹۶ به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کرد و کنار رفت.

روانبخش ادامه داد: اصلاح‌طلبان وقتی می‌بینند با استمرار وضع موجود، در ۱۴۰۰ بازنده انتخابات خواهند بود و حتی در ۹۸، مجلس را هم از دست می‌دهند به این فکر افتاده‌اند که حساب خودشان را از دولت جدا کنند و جزء منتقدان جدّی دولت بشوند.

وی با اشاره به اظهارات جهانگیری مبنی بر اینکه من اختیار تغییر منشی خود را هم ندارم، گفت: این‌ها حرف‌هایی نیست که در جامعه خریدار داشته باشد؛ بعد از گذشت پنج سال که فرصت‌های کشور را از بین برده‌اید، می‌گویید اجازه تغییر منشی را ندارم؟

روانبخش ادامه داد: باید به آقای جهانگیری گرفت اگر تا این حد، در دولت بی‌اختیار بوده‌اید، چرا در انتخابات ۹۶، باز از رئیس جمهور حمایت کردید و اگر قدرت تغییر اقتصاد کشور و حل معضلات مردم را ندارید چرا پنج سال فرصت کشور را به پای دولتی صرف کردید که این بلاها را سر مردم آورده است.

وی، با بیان اینکه سخنان جهانگیری و اینکه می‌خواهد حساب خود را از دولت جدا کند، قابل پذیرش نیست، خاطرنشان کرد: روزنامه حزب کارگزاران، تیتر اصلی خود را این قرار داده که جهانگیری مخالف افزایش قیمت سوخت است؛ این تبلیغاتی است برای انتخابات آینده.

فعّال سیاسی اصول‌گرا ادامه داد: آن‌ها می‌خواهند از الان، جهانگیری را مخالف دولت جلوه بدهند و منجی اقتصاد کشور. می‌خواهند با حرکت‌های پوپولیستی، او را مخالف افزایش قیمت بنزین جلوه دهند؛ چرا که دولت قطعاً افزایش نرخ سوخت را در برنامه‌اش دارد.

روانبخش با بیان اینکه حزب کارگزاران می‌خواهد جهانگیری را مخالف دولت جلوه دهد و دولت را به نام اعتدال و توسعه تمام کند، اظهار داشت: جهانگیری احساس می‌کند اگر قدرت نوبخت بیشتر بشود قدرت مانور او کم‌تر می‌شود؛ لذا  کارگزاران و اصلاح‌طلبان می‌خواهند از حالا، قباله‌ دولت را به نام اعتدال و توسعه بزنند و آن‌ها خود را کنار بکشند و مشغول بازسازی جریانات حزبی و میتینگ‌های خود، برای انتخابات سال ۹۸ و ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شوند.

وی، این برنامه اصلاح‌طلبان را نه برنامه‌ای فردگرایانه؛ بلکه کاملاً تشکیلاتی و حزبی دانست و خاطرنشان کرد: اقدام جریان دانشجویی حامی خاتمی در دانشگاه که شعارهایی علیه روحانی سر دادند نیز در همین راستا تحلیل می‌شود؛ اصلاح‌طلبان می‌خواهند عقبه دانشجویی خود را نیز پای این کار بیاورند و یک حرکت انتخاباتی برای مجلس و دولت آینده داشته باشند. بنابراین اینطور نیست که آقای جهانگیری با سخنانش، خواسته باشد به خاطر مشکلات حل نشده مردم، گلایه‌ای کرده باشد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری درباره خروج احتمالی جهانگیری از کابینه گفت: این موضوع را نمی‌شود به طور قطع، پیش‌بینی کرد. چیزی که الان در فضای رسانه‌ای دیده می‌شود، حاکی از این است که اختلافات تشدید شده است؛ رفتن آخوندی نیز بر این اختلاف افزوده است.

روانبخش افزود: احتمال اینکه اصلاح‌طلبان بخواهند دولت را به اعتدال و توسعه واگذار کنند و خود را از دولت، کنار بکشند، زیاد است؛ امّا نمی‌شود گفت که قطعاً جهانگیری از دولت خارج می‌شود.

وی، احتمال وجود یک سناریوی دیگر، بین اصلاح‌طلبان و روحانی را پیش کشید و گفت: ممکن است همه این‌ها، یک سناریو باشد برای یک‌ بازی زرگری. البته احتمال اینکه اختلافات در داخل آن‌ها جدّی باشد، قوی‌تر است. جنگ زرگری هم با این هدف ممکن است کلید خورده باشد که با  تقسیم کار بین اصلاح‌طلبان، بخشی از جریان اصلاحات، علیه بخشی دیگر فعالیت کند؛ درواقع جریان کارگزاران و خاتمی علیه روحانی کار کند تا این بخش، شکست بخورد و بخش دیگر، برای انتخابات بعدی معرکه‌گردان میدان باشد، برای اینکه جریان اصول‌گرایی نتواند ایفای نقش بکند.

روانبخش با بیان اینکه نشست اصلاح‌طلبان با روحانی که گزارش چندانی هم از آن بیرون نیامد، بعید نیست در راستای همین سناریو، تشکیل شده باشد، اظهار داشت: با توجه به برآوردهای اصلاح‌طلبان و دولت از طریق نظرسنجی‌هایشان، مبنی بر اینکه مردم از دولت متنفر شده‌اند و برای پایان یافتن دولت روحانی، لحظه‌شماری می‌کنند، احتمال اینکه یک جنگ زرگری و تقسیم کار، مبنی بر خروج بخشی از اصلاح‌طلبان علیه بخشی دیگر و اینکه در این چند سال باقی‌مانده از عمر دولت، نقش اپوزیسوین را داشته باشند تا در انتخابات‌ها میدان را به دست بگیرند، وجود دارد.