شناسهٔ خبر: 28926583 - سرویس سیاسی
منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

سفر طراح اصلی مکانیسم حمایت اتحادیه اروپا از برجام به ایران

خانم «او» در تهران

رؤسای گروه‌های دوستی پارلمانی مجالس ملی و سنای فرانسه در قالب هیأتی واحد به ایران سفر کرده‌اند. با این حال ویژگی این سفر فراتر از روابط پارلمانی است. خاصه وقتی که بدانیم «دلفین او» یک زن نماینده مجلس ملی فرانسه نه فقط یکی از دو عضو اصلی این هیأت مشترک ،که در واقع طراح اصلی مکانیسم حمایت اتحادیه اروپا از برجام است.

صاحب‌خبر -
رؤسای گروه‌های دوستی پارلمانی مجالس ملی و سنای فرانسه در قالب هیأتی واحد به ایران سفر کرده‌اند. با این حال ویژگی این سفر فراتر از روابط پارلمانی است. خاصه وقتی که بدانیم «دلفین او» یک زن نماینده مجلس ملی فرانسه نه فقط یکی از دو عضو اصلی این هیأت مشترک ،که در واقع طراح اصلی مکانیسم حمایت اتحادیه اروپا از برجام است. نکته‌ای که گزارش روزنامه فرانسوی « لوریان لوژور» بر آن تأکید کرده است.
این نخستین بار نیست که مشخص می‌شود سیاستمداران پاریسی در صف نخست رویارویی با تحریم‌های امریکا علیه ایران ایستاده‌اند. پیشتر این رویکرد فرانسه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به ریاست ترامپ و در سخنان امانوئل مکرون در آن جلسه بازتاب یافته بود.
برهمین اساس سفر گروه‌ دوستی پارلمانی مجالس ملی و سنای فرانسه به تهران بر موضوع تلاش اروپا برای حفظ برجام، ساز و کار مالی در دستور کار و متصل نگاه داشتن دست کم یک بانک ایرانی به مبادلات مالی جهان از طریق سیستم سوئیفت متمرکز است.
روزنامه « لوریان لوژور» به نقل از آژانس خبری فرانسه «AFP» درباره محتوای گفت‌و‌گوهای انجام شده میان هیأت فرانسوی با کاظم جلالی همتای ایرانی‌شان به نقل از سناتور «فیلیپ بونکرر» رئیس گروه دوستی ایران – فرانسه در سنای فرانسه نوشت: «ما باید صادقانه بگوییم که پاسخ اروپایی‌ها به ایرانیان برای برخورداری از مزایای اقتصادی حاصل از توافق هسته‌ای باوجود تحریم‌های امریکا راهی دشوار، ولی ممکن است.»
بونکرر افزود: «یکی از پیشنهادهای اروپاییان امکان متصل ماندن دست کم یک بانک ایرانی به سیستم بانکی بین‌المللی از طریق «سوئیفت» (سیستم پرداخت بین بانکی ndlr) است که اجازه می‌دهد معاملات تجاری مطمئن درخصوص بازارها یا کالاهایی که تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرند، ادامه یابد.»
خانم «او» نیز که برخی ابتکارات اتحادیه اروپا برای حفظ برجام از پیشنهادات او است سفر هیأت مشترک از دو پارلمان فرانسه به ایران و دیدارهای انجام شده را نشانه‌ای از عزم جزم و نهایت تمایل و اراده فرانسه برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای «برجام» دانست. او به‌عنوان طراح اصلی مکانیسمی به‌نام ««SPV که اتحادیه اروپا در پایان ماه سپتامبر آن را برای دور زدن تحریم‌های امریکا و ادامه فروش نفت ایران رونمایی کرد، گفت: «ما خود می‌دانیم که این ابزار «مکانیسم نقل وانتقال» چندان کامل و بی‌نقص نیست».
البته در حالی که نماینده مجلس ایران خواستار افزایش اقدامات اتحادیه اروپا و اروپاییان برای حمایت از برجام شد ، گفت «امیدوارم که وعده‌های داده شده سازنده و محفوظ باشد و آنچه که اتحادیه اروپا اعلام کرد تا قبل از 4 نوامبر پیش از آغاز دور دوم تحریم‌های امریکا اجرایی شود»، بونکرر نماینده سنای فرانسه با اشاره به اینکه «ممکن نیست مکانیسم SPV تا 4 نوامبر راه‌اندازی شود» تأکید کرد: «راه‌اندازی مکانیسم SPV برنامه‌ای برای 3 ماهه اول سال 2019 میلادی خواهد بود، یعنی کمتر از دو ماه بعد از آغاز دور دوم تحریم‌ها». وی در ادامه افزود: «SPV با اهدافی ویژه اقدام می‌کند و قانون فوق‌العاده‌ای است که بر اساس آن مبادلات پولی انجام نمی‌شود بلکه مراودات ایران با آسیا در آن ثبت شده و اگر ایران کالایی به چین و هندوستان بفروشد می‌تواند به ازای آن از اروپا خرید کند. همچنین این سیستم فقط مختص ایران نبوده و می‌تواند برای تمام کشورهایی که در معرض تحریم‌های بعدی امریکا هستند نیز استفاده شود».

کلمات کلیدی

برجام

اتحادیه اروپا

دلفینا او