شناسهٔ خبر: 28910487 - سرویس بین‌الملل
منبع: فارس | لینک خبر

معاون اندیشکده «وودرو ویلسون»:

واشنگتن باید از قتل «خاشقچی» به عنوان اهرم فشار بر ریاض استفاده کند

یکی از تحلیلگران شناخته‌شده آمریکایی می‌گوید واشنگتن باید از پرونده قتل «جمال خاشقچی» به عنوان یک اهرم فشار علیه عربستان سعودی استفاده کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آرون دیوید میلر» از تحلیلگران آمریکایی شناخته‌شده در موضوعات بین‌المللی می‌گوید واشنگتن باید از پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، برای فشار به ریاض جهت اصلاح رفتار عربستان سعودی استفاده کند.

او که معاون اندیشکده «وودرو ویلسون» است، روز شنبه در توییتر نوشت: «در هیچ برهه‌ای، حتی در یازده سپتامبر [۲۰۰۱]، هیچ دولتی در ایالات متحده از چنین اهرم فشاری بر عربستان سعودی برخودار نبوده است.»

وی افزود: «اکنون زمان آن است که از این اهرم فشار در مسئله یمن، حقوق بشر و بازآرایی این رابطه که از کنترل خارج شده، استفاده شود.»

میلر در توییتی دیگر در مورد قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، نوشته است: «سعودی‌ها بالاخره مسئله‌ای ایجاد کردند که نه با نفت و نه با پول نمی‌توانند آن را درست کنند.»

خاشقچی که خود را منتقد دولت عربستان، و نه معارض، می‌خواند، حدود سه هفته پیش برای انجام امور اداری به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفت، اما هرگز بازنگشت. عربستان سعودی روز شنبه تحت فشار سنگین رسانه‌ها، به قتل خاشقچی در کنسولگری اعتراف کرد، اما مدعی شد این قتل غیرعمد بوده و توسط تیمی انجام شده که از اختیارات قانونی خود فراتر رفته است.

پیشتر روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داده بود که سعودی‌ها با هدف مبرا کردن بن‌سلمان از اتهام مشارکت در قتل خاشقچی، قصد دارند شماری از مقام‌های بلندپایه را قربانی کرده و تقصیر را به گردن آن‌ها بیاندازند.

با وجود انتقادات تند اعضای کنگره آمریکا از عربستان سعودی در مسئله قتل خاشقچی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روایت سعودی‌ها از قتل او را نسبتا «معتبر» خوانده و گفته نمی‌خواهد رابطه میان واشنگتن و ریاض آسیب ببیند.

انتهای پیام/ق