شناسهٔ خبر: 28860266 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

لایحه قانون مطبوعات بزودی به مجلس می رود

صاحب‌خبر -

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کار بررسی و تأیید لایحه قانون مطبوعات در هیأت دولت به اتمام رسید و بزودی به مجلس شورای اسلامی برای تصویب ارسال می‌شود. به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی در نخستین اجلاسیه سراسری خانه‌های مطبوعات و رسانه‌های کشور در ساری افزود: در این قانون سعی شده تا تمام مقررات مورد نیاز مطبوعات به‌طور کامل دیده شود و نگاه حاکم بر آن نیز پیشروانه است. وی با اشاره به مطالبات موجود برای تشکیل نظام جامع رسانه‌ای، اظهار داشت: نظام جامع رسانه‌ای یک بار در دولت مطرح شد که به دلیل برخی انتقاداتی که اهالی رسانه نسبت به آن مطرح کردند متوقف ماند. صالحی افزود: پیش نویش جدید نظام جامع رسانه‌ای تدوین شد و هم‌اکنون در کمیسیون فرهنگی در دست بررسی است و آماده ارجاع به دولت برای تصویب است.
نظام دسترسی آزاد به اطلاعات؛ کارکرد مثبت دولت دوازدهم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین نظام دسترسی آزاد به اطلاعات را از برنامه‌های مثبت دولت تدبیر و امید برای پاسخگو کردن دستگاههای اجرایی و حاکمیتی برشمرد و گفت که این کار روند رو به پیشرفتی را طی می‌کند به‌طوری به دنبال این است که دستگاه های حاکمیتی را نیز در برابر پرسش‌های مردم پاسخگو کند. صالحی به مقوله پرداخت یارانه به مطبوعات هم اشاره کرد و افزود: برای ایجاد استقلال مالی بیشتر در مطبوعات نوبنیاد، این روزنامه‌ها تا سه سال اول از دریافت یارانه دولتی محروم هستند. وی توضیح داد: این روزنامه‌ها تا سه سال اول شروع فعالیت ،هیچ طلبی از محل یارانه دولتی نخواهند داشت و این کار نیز در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود. صالحی از کاهش سرانه روزنامه خوانی در کشور خبر داد و گفت که بر اساس طرح پیمایش ملی، مصرف رسانه‌ای که در قالب ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در سال 94 انجام شد، زمان روزنامه خوانی در کشور رو به کاهش نهاده است. وی افزود: این در حالیست که این پیمایش ملی نشان می‌دهد که میزان گرایش مردم به سمت اینترنت و شبکه‌های مجازی و ماهواره در مقایسه با روزنامه‌ها رو به افزایش است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: براساس نتایج این پیمایش میانگین تماشای تلویزیون در روز 194 دقیقه و شبکه‌های ماهواره ای به 48 دقیقه رسیده است و در میان استان‌های کشور، کرمانی‌ها بیشترین زمانشان را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند.
وی افزود: همچنین بر اساس نتایج این پیمایش مردم استان کردستان با
48 دقیقه، بیشترین زمان را در طول شبانه روز به تماشای شبکه‌های ماهواره ای می‌نشینند و کمترین میزان نفوذ این شبکه‌ها هم در خراسان جنوبی با هشت دقیقه است. صالحی میانگین استفاده از اینترنت را در کشور 169 دقیقه برآورد کرد و توضیح داد: بیشترین استفاده از اینترنت در کشور را هرمزگان با 215 دقیقه در اختیار دارد. وی میانگین روزنامه خوانی در کشور را حدود
28 دقیقه در روز اعلام کرد و گفت که تهرانی‌ها با 43 دقیقه رتبه نخست روزنامه خوانی را به خود اختصاص داده‌اند. او اظهار داشت: نتایج این پیمایش که در سال 95 منتشر شد همچنین نشان می‌دهد که تماشای تلویزیون، شبکه‌های ماهواره و استفاده از اینترنت در کشور رو به افزایش است.
وی یادآور شد: با این وجود نتایج طرح پیمایشی که شهریور ماه سال‌جاری در تهران انجام شد، نشان می‌دهد که همچنان بیش از نیمی از مردم علاقه‌مند به چاپ روزنامه به صورت کاغذی هستند و این نتیجه یعنی این که باید به مخاطب در مطبوعات توجه بیشتری شود.