شناسهٔ خبر: 28808530 - سرویس بین‌الملل
منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بن سلمان بازهم برای آمریکا نوشابه باز کرد

ولی‌عهد سعودی در دیدار با وزیر خارجه آمریکا بر تحکیم روابط دو کشور تاکید و اعلام کرد که این دو کشور همپیمانان قوی و قدیمی هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بعد از ظهر سه‌شنبه برای پیگیری پرونده جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل‌سعود وارد ریاض شد.

به نوشته خبرگزاری دولتی سعودی «واس»، «ملک سلمان در کاخ الیمامه ریاض از مایک پامپئو استقبال به عمل آورد و دو طرف درباره مسایل تاریخی و اوضاع کنونی منطقه رایزنی کردند.»

شبکه العربیه گزارش داد، پامپئو از ملک سلمان به دلیل «پایبندی عربستان سعودی به انجام تحقیقات شفاف درباره مساله خاشقچی تقدیر و تشکر کرد.»

به گزارش العربیه، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی هم ضمن دیدار با وزیر خارجه آمریکا بر تحکیم روابط دو کشور تاکید و اعلام کرد که این دو کشور همپیمانان قوی و قدیمی هستند.

در این دیدار شاهزاده عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور، شاهزاده خالد بن سلمان بن عبدالعزیز سفیر خائم حرمین شریفین در ایالات متحده، دکتر مساعد بن محمد العیبان عضو شورای وزیران و عادل بن الحمد الجبیر وزیر امور خارجه سعودی حضور یافتند.

وزارت خارجه آمریکا پس از دیدار پامپئو با مسئولان سعودی بیانیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد، وزیر خارجه آمریکا در این دیدار نگرانی ترامپ را درباره ناپدید شدن جمال خاشقچی مجددا ابراز کرده است و خواستار این شده است که مشخص شود برای او چه اتفاقی افتاده است.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: پامپئو در این دیدار همچنین از حمایت عربستان سعودی از بررسی این موضوع توسط مقامات ترکیه استقبال کرده است. پامپئو و بن سلمان بر اهمیت تحقیقات شفاف و زمانبندی شده و پاسخ به سوالات موجود تاکید کردند.

مایک پامپئو پس از عربستان به منظور پیگیری مساله خاشقچی راهی ترکیه خواهد شد. سفر پامپئو به عربستان یک روز پس از تماس تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با ملک سلمان درباره روابط دوجانبه میان ریاض و واشنگتن و جدیدترین تحولات منطقه صورت گرفت.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ۵۹ ساله سعودی مقیم آمریکا، سه‌شنبه دهم مهر (دوم اکتبر) پس از مراجعه به کنسولگری سعودی در استانبول، ناپدید شد اما سه روز بعد رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که شواهد نشان‌دهنده کشته شدن خاشقچی پس از ورود به کنسولگری است امری که عربستان آن را رد کرد و مدعی شد خاشقچی از کنسولگری خارج شده است.

شبکه خبری سی.ان.ان دو شب پیش در گزارشی اعلام کرد که مقامات سعودی بعد از آنکه در این خصوص تحت فشار قرار گرفته‌اند احتمالا برای پذیرش مسئولیت قتل خاشقچی آماده می‌شوند؛ اما اعلام خواهند کرد که او به شکل غیرعمد و در بازجویی کشته شده است.

منابع آگاه اعلام کردند، ریاض سعی دارد، به مسئولیتش در قبال پرونده خاشقچی اعتراف ضمنی داشته باشد و در عین حال، مسئولان امنیتی سعودی را به دست داشتن در «قتل غیر عمد» متهم کند که این سناریو باعث خواهد شد، فشارهای بین‌المللی موقتا کاهش یابد و بدین ترتیب، سایه خطر تعقیب از سر شاهزادگان از جمله ولی‌عهد سعودی دور شود.

در همین خصوص روزنامه القدس العربی از وجود سه سناریو در این خصوص پرده برداشت و نوشت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای نجات متحد سعودی خود از تنگنای قتل «جمال خاشقچی»، «مایک پامپئو» وزیر خارجه خود را عازم ریاض کرده است.