شناسهٔ خبر: 28760468 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ماجرای خاشقجی قطعا با چراغ سبز ترامپ صورت گرفته است

حسن بصری یالچین کارشناس «مرکز تحقیقات سیاست، اقتصاد و جامعه setav » وابسته به ریاست جمهوری ترکیه :آمریکا از زیرهر سنگی که برداریم ظاهر می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما ،‌ کارشناس مسائل سیاسی در مرکزتحقیقات سیاست ، اقتصاد و جامعه ترکیه با اشاره به اینکه دار ودسته بن سلمان ولیعهد سعودی یقینا عملیات ربودن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی را بدون بدون حمایت آمریکا و موافقت ترامپ انجام نداده اند زیرا جرأت چنین عملیات برون مرزی و بخصوص قتل یا ربودن شخصیتی مانند جمال خاشقجی را ندارند ؛ تاکید کرد دار و دسته سلمان در همه اقدامات خود شکست خورده و با پرداخت باج بیشتر به آمریکا سرپا مانده است .
دکتر حسن بصری یالچین کارشناس «مرکز تحقیقات سیاست، اقتصاد و جامعه setav » وابسته به ریاست جمهوری ترکیه در مقاله ای با عنوان «روابط اطلاعاتی آل سعود با آمریکا» نوشت: آمریکا از زیرهر سنگی که برداریم ظاهر می شود. اما همه مسائل را نمی توان به آمریکا نسبت داد. آمریکا توان مدیریت همه مسائل و تحولات را در اختیار ندارد. اطلاعات آمریکا وارتش شبه نظامیان مزدور به ستون فقرات رژیم آل سعود نفوذ کرده اند.

آل سعود از جنگ جهانی دوم تا کنون به آمریکا باج و خراج پرداخت کرده و در واقع از آمریکا امنیت خریداری کرده است.

اما در چند مدت اخیر اوضاع وخیمتر شد. در دوسال اخیر آل سعود بیش از پیش به دامن آمریکا توسل جست. خانواده سلطنتی قبلا برای اداره امور کشور حمایت آمریکا را خریداری می کردند. اما درحال حاضر یک گروه از خانواده تلاش می کند گروه دیگر را نابود کند و بیش از پیش به آمریکا وابسته ترشده و هزینه بیشتری پرداخت کرده است.
گروه و دار و دسته سلمان در همه اقدامات خود شکست خورد و با پرداخت باج بیشتر به آمریکا سرپا ماند. رژیم ریاض با بحران سازی در خارج از کشور تلاش کرد براوضاع داخل کشور عربستان مسلط شود و تلاش کرد با حمله به یمن قهرمان شود اما شکست خورد. قطر را تحت محاصره قرارداد اما باز هم شکست خورد. در داخل کشور فضای وحشت بوجود آورد و اعضای قدرتمند و ثروتمند خانواده آل سعود را بازداشت و برخی از افراد را به قتل رساند. آمریکا از همه اقدامات وحشت انگیز خانواده سلمان که اقداماتی شبیه گروه های مافیائی انجام می دهند حمایت کرد.

ارتش مزدور و حرفه ای متشکل از نیروهای نظامی آمریکا حفاظت آنها(خانواده سلمان) را برعهده گرفته اند و از آنها پول نقد دریافت می کنند.

خانواده سلمان بدون حمایت آمریکا و موافقت ترامپ جرأت چنین عملیات برون مرزی و بخصوص قتل یا ربودن شخصیتی مانند جمال خاشقجی را ندارد. اگر افراد خاص خود چنین عملیاتی را انجام داده باشند، باز هم تحت هدایت و کنترل اطلاعات آمریکا انجام داده اند. هر گز نمی توان قبول کرد که اطلاعات آمریکا در درون اطلاعات آل سعود نفوذ نکرده باشد. اگر آمریکا پیشتاز عملیات نبوده است دستکم با اطلاع آمریکا عملیات ربایش خاشقجی انجام گرفته است. بدین سبب تلاش می شود، این پرونده هم بدون نتیجه بسته شود.