شناسهٔ خبر: 28690681 - سرویس اجتماعی
منبع: خانه ملت | لینک خبر

خالقی:

اکثر مواد اولیه دارویی از کشور‌های چین و هند وارد می‌شود/ بسته‌بندی دارو، تاثیرگذار بر قیمت تمام‌شده دارو

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس،گفت: متاسفانه در تهیه دارو فقط تامین مواد اولیه مهم نیست، بلکه بسته‌بندی، صنایع پکیج دارو و سایر مواد مورد نیاز صنایع داروسازی نیز در افزایش قیمت دارو تاثیرگذار هستند.

صاحب‌خبر -

بشیر خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در رابطه با افزایش قیمت بسته بندی‌های دارو به دلیل بالا رفتن نرخ ارز گفت: متاسفانه در تهیه دارو فقط تامین مواد اولیه مهم نیست، بلکه باید نسبت به تامین بسته‌بندی، صنایع پکیج  دارو و سایر مواد مورد نیاز صنایع داروسازی مانند پرکننده‌ها نیز توجه داشت. برای تامین مواد اولیه ارز 4200 تومانی در نظر گرفته شده است  اما بخشی از مواد اولیه بسته بندی با ارز معیار نبوده، در نتیجه قیمت آن با نوسانات ارزی افزایش پیدا می‌کند . 

صنایع پکیج و بسته‌بندی در لیست تخصیص ارز دولتی دیده نشده‌اند

نماینده مردم خلخال وکوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صنایع پکیج و بسته‌بندی در لیست تخصیص ارز دولتی دیده نشده‌اند، افزود: این موضوع باعث می‌شود که صنایع داروسازی دچار چالش قیمت‌های جدید شوند. در جلسه‌های کمیسیون این مسائل به صورت کامل مطرح  و بررسی شده تا در قیمت نهایی برای مصرف کننده تغیرات زیادی ایجاد نشده است. 

بیشتر بخوانید:

تخلفات بازار دارو توسط کمیته راهبری تدابیر ویژه مجلس رصد می‌شود

وی با اشاره به افزایش قیمت دارو ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه بسته بندی گفت: راهکار‌های بسیاری اندیشیده شده است تا قیمتی که به دست مصرف کنند میرسد، افزایش چندانی نداشته باشد، از طرفی باید بیمه‌های سلامت و تامین اجتماعی این موارد را نیز در نظر بگیرند . 

وارد مواد اولیه تولید دارو از کشور‌های چین و هند 

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، خاطر نشان کرد: 95 درصد دارو‌ها در کشور تولید می‌شوند  اما این تولیدات جدا از مواد اولیه است. اکثر مواد اولیه دارویی از کشور‌های چین و هند وارد می‌شود چرا که این دو کشور تولیدکننده مواد اولیه  هستندو  بسیاری از کشور ها مواد اولیه خودشان را از همین دو کشور وارد می‌کنند در نتیجه خود به خود با افزایش قیمت ارز قیمت دارو نیز تغییر خواهد کرد که تنها بخش اندکی از آن به بسته بندی مرتبط است، در نتیجه باد بررسی شود و تا حد امکان جلوی افزایش هزینه ها گرفته شود./

پایان پیام