شناسهٔ خبر: 28675740 - سرویس سیاسی
منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

مبتکر ایده کارت انرژی مطرح کرد

اولویت حذف یارانه پنهان انرژی برای مشترکین پرمصرف

احسان امیدی

دکتر جواد نوفرستی کارشناس انرژی گفت: مجلس باید بجای الزام دولت به حذف یارانه سه دهک درآمدی که همه ما دیدیم نتیجه ای در بر نداشت، حذف یارانه پنهان انرژی برای دهک های پرمصرف را الزامی می کرد.

صاحب‌خبر -

دکتر جواد نوفرستی رئیس انجمن جامعه ایمن و کارشناس حوزه انرژی، در گفتگو با مقاومتی نیوز مدیریت مصرف انرژی را یکی از کلیدی ترین موضوعات کشور برشمرد.

تاریخچه طرح کارت انرژی

نوفرستی با ابراز خرسندی از ابقال جامعه و مسئولین به طرح هایی مانند«کارت انرژی یا کایاب» برای مدیریت مصرف انرژی، گفت: در جریان تدوین بودجه سال 93  رئـيس جمهور محترم در نشست مشترك اعضاي كميسيون تلفيق و كميسيون هاي تخصصي مجلس با حضور تعدادي از اعضاي هيات وزيران، براي نحوه اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها سه سوال مهم و كليدي زير را طرح كردند و از نمايندگان محترم براي يافته بهترين پاسخ ها و راهكارها استمداد كردند. اين سه سوال عبارت بودند از:

  • اصلاح قيمت حامل هاي انرژي دفعي باشد بهتر است يا تدريجي؟
  • يارانه نقدي به چه کساني داده شود و اقشار يارانه بگير چگونه شناسايي شوند؟
  • در فاز دوم هدفمندسازي يارانه ها، براي جلوگيري از فشار و آسيب بيشتر به بخش توليد، چه بايد کرد؟

نوفرستی ادامه داد: در پي اين درخواست همفكري رئـيس جمهور محترم، سه نفر از اقتصاددانان محترم مجلس شامل آقايان احمد توکلي و غلامرضا مصباحي مقدم نمايندگان تهران و محمدحسين حسين زاده بحريني نماينده مشهد طرحي جديد تحت عنوان «راهبرد سوم» درباره نحوه اجراي هدفمندي، تدوين و به رئيس جمهور محترم ارائه کردند كه در رسانه ها نيز منتشرشد.

وی افزود: از نظر بنده این طرح با اینکه محسنات فراوانی داشت، نقاط ضعفی نیز داشت که بنده با توجه به تجربه علمی و عملی ۲۰ ساله در حوزه انرژی سعی کردم نقاط ضعف این طرح را اصلاح و به تعبیری یک راهبرد چهارم ارائه بکنم که این راهبرد انرژی همان ایده کارت انرژی یا «کایاب» بود.

اساس طرح کایاب تاکید بر ارزش واقعی انرژی است

نوفرستی در ادامه ضمن تشریح طرح «کایاب»، گفت: اساس ايده و طرح اينجانب، توجه به ارزش واقعي قيمت حامل هاي انرژي و هزينه فرصت از دست رفته بدليل اتلاف و هدررفت انرژي و عدم صادرات آن يا كاهش واردات آن و … در كنار فاصله 91 درصدی بين مصرف ما و اروپايی ها در بخش ساختمان است.

وی افزود: در واقع اساس و بنيان طرح مورد نظر با اين فرضيه ساده شكل گرفته است كه «اگر مردم مصرف انرژی شان را به نصف كاهش دهند، حتی رايگان شدن انرژی مصرف شده بنفع اقتصاد كشور است.»

رئیس انجمن جامعه ایمن با ابراز تاسف از نادیده گرفتن این طرح توسط دولت اظهار کرد: سرانجام دولت و مجلس محترم با نادیده گرفتن تمامی این مباحث کارشناسی ادامه وضع موجود را انتخاب کردند و در عمل اجرای فازهای بعدی قانون هدفمندی یارانه ها از دستور کار خارج شد.

حذف یارانه پنهان انرژی برای مشترکین پرمصرف در اولویت است

نوفرستی با انتقاد شدید از تلاش برای حذف یارانه های نقدی گفت: به نظر من انرژی جز انفال است و همه مردم ایران اعم از غنی و فقیر به طور برابر در آن سهم دارند و اهمال در مدیریت مصرف انرژی نیز ظلم به همه مردم است.

نوفرستی تاکید کرد: انرژی و یارانه انرژی نباید محلی برای کمک به طبقات آسیب پذیر جامعه باشد. اینکه ما بخواهیم کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه را از طریق یارانه پنهان انجام دهیم، آدرس غلط دادن است، چراکه با این روش نه تنها به آن اقشار کمک نمی شود بلکه مصرف بی رویه انرژی توسط اقشار برخوردار را تسهیل می کند.

وی افزود: مجلس باید بجای الزام دولت به حذف یارانه سه دهک درآمدی (الزامی که همه ما دیدیم که نتیجه ای در بر نداشت)، حذف یارانه پنهان انرژی دهک های پرمصرف را الزامی می کرد. چرا که همه ما می دانیم امروز یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی دولت دردی از کسی دوا نمی کند و تنها هزینه ای است که از آن با عنوان«مصیبت» یاد می کنند.

نوفرستی در پایان تاکید کرد: حذف یارانه پنهان انرژی علاوه بر ایجاد درآمد برای دولت که بتواند از طریق آن یارانه نقدی اقشار ضعیف و کمتر برخوردار جامعه را افزایش دهد، باعث می شود تا عموم مردم ارزش واقعی انرژی را بفهمند و با این موهبت الهی اینگونه برخورد نکنند.

انتهای پیام/ نفت و انرژی