شناسهٔ خبر: 28675313 - سرویس سیاسی
منبع: رادیو گفتگو | لینک خبر

رئیس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی:

پشت صحنه نهادهای بین‌المللی پولی و بانکی سیستم‌های امنیتی و سیاسی است

رئیس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی گفت: بخش اصلی نفوذ که از بالا به پایین اتفاق می‌افتد، در سطح خواص و از طریق نهادهای بین‌المللی است که دستورالعمل‌های خودشان را به ما دیکته می‌کنند.

صاحب‌خبر -

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع(واکاوای مفهوم نفوذ در چارچوب بی‌سامانی تصمیم‌سازی اقتصادی و ایجاد التهاب اجتماعی و سیاسی) با حضور دکتر ناصر فخاری، رئیس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی روانه رادیوگفت‌وگو شد.

دکترناصرفخاری در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو اظهار کرد: همیشه در عرصه بین‌المللی رقابت‌هایی وجود دارد و اگر از منظر کشوری مثل ما نگریسته شود، باید بگوییم دشمنی‌های زیادی نیز هست. اگر خیلی خوشبین باشیم می‌گوییم رقابت‌های بسیاری در عرصه تجاری و اقتصادی وجود دارد. این رقابتها و دشمنی‌ها سبب کسب منافع به طرق مختلف می‌شود. در این میان کشورها راهبردهایی دارند که بر اساس این راهبردها در صدد هستند منافع بیشتری را کسب کنند.

وی افزود: بنابراین به یک معنا سلطه کشورهای صاحب قدرت از طریق نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری است. یک روش خیلی نرم بدون ایجاد خشونت و درگیری است که به واسطه آن می‌توانند منافع خودشان را تامین کنند؛ منافعی یا از طریق رقابت‌های اقتصادی، فرهنگی و نظامی خیلی شدید اتفاق بیفتد. اما اگر بتوانند از طریق نفوذ به مراکز تصمیم‌گیری راه پیدا کنند، این کار خیلی ساده‌تر انجام خواهد شد. لذا نفوذ راه سریع و ساده‌تری است که نظام سلطه در گذشته دنبال می‌کرده است. اگر بتوانند بر مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی سلطه پیدا کنند و نفوذ بیابند به معنای نفوذ فردی است. طبق آن دسته‌بندی که مقام رهبری داشتند، نفوذ یا فردی است یا جریانی.

رئیس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی ادامه داد: از طرفی نفوذ در دو سطح اتفاق می‌افتد، یک سطح در میان عامه مردم و دیگری در سطح نخبگان و خواص. لذا مردم نیز مخاطب این سخن هستند تاثیر گرفتن از الگوهای غربی در مصرف کردن ضرورتا برای امروز ما نیست، یعنی ممکن یک روزی ما کشور پیشرفته‌ای باشیم که نیاز داشته که به گونه‌ای مصرف کنیم که چرخه تولید در کشور به جریان بیفتد. کمااینکه امروز غربیها توصیه می‌کنند برای چرخه اقتصاد باید مصرف و مصرف‌زدگی در دوره‌های کوتاه اتفاق بیفتد تا چرخش اقتصاد وجود داشته باشد.

ناصر فخاری گفت: اما امروز که در مسیر شد و در اول راه قرار داریم، باید بتوانیم با اصلاح الگوی مصرف چرخه اقتصاد را به گردش درآوریم. اگر دشمن موفق بشود از طریق رسانه‌ها و با فرهنگ‌سازی الگوی مصرف ما را تغییر بدهد، یا استقلال فرهنگی ما را بگیرد، روی اقتصاد ما نیز اثر خواهد گذاشت. لذا اگر در سطح عامه مردم جریان نفوذ بتواند روی افکار عمومی تاثیر بگذارد، این افکار عمومی می‌تواند بر جامعه نخبگانی و خاص نیز تاثیر داشته باشد.

وی افزود: به عبارتی مردم از خواص ما مطالبه‌ای می‌کنند که ضرورتا در آن منافع ملی نیست. زیرا دشمن موفق شده از طریق ابزار رسانه افکار عمومی و عامه مردم را به سمتی ببرد که در جهت خاص دشمنان ما قرار بگیرند . طبیعتا چون جامعه، جامعه مردم‌سالاری است، مسئولان ما تصمیمی بگیرند که ضرورتا منافع ملی در آن رعایت نمی‌شود. اما بخش اصلی نفوذ که از بالا به پایین اتفاق می‌افتد، در سطح خواص است که یا از طریق مشاوران یا به واسطه شرکت‌های چند ملیتی یا به وسیله نهادهای بین‌المللی که خواسته‌ها و دستورالعمل‌های خودشان را به ما دیکته می‌کنند، که پشت صحنه این نهادهای بین المللی اقتصادی، پولی و بانکی، نهادهای سیاسی و امنیتی قرار دارند که بخش بعدی شکل‌دهی به افکار عمومی است.

رئیس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو عنوان کرد: در شرکت‌های چند ملیتی که با عنوان سرمایه‌گذاری به کشور ورود پیدا می‌کنند، رویکردشان ایجاد دوگانگی فعالیت‌های اقتصادی است که در آن اقتصاد برون‌زا و درونگرای ما از سرمایه‌گذار خارجی نیز استفاده کنیم. اما وقتی سرمایه‌گذار خارجی می‌آید برای آن حوزه‌ای که مورد علاقه خودش است و نه اولویت ماست. به عبارتی ما نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم و در کشور نیز آنرا اعلام کردیم و در آن یک خطای تاکتیکی داشتیم، خیلی آنرا برجسته کردیم که قصد داشتیم مردم را آگاه کنیم که کشور دچار مشکلاتی است. اما دشمنان ما نیز این صدا را می‌شنوند و وقتی وارد کشور می‌شوند، می‌گویند مسئول ایرانی گفته که با خزانه خالی روبه‌رو است و اگر مذاکره اتفاق نیفتد، حتی مشکل آب نیز حل نمی‌شود.