شناسهٔ خبر: 28667865 - سرویس سیاسی
منبع: رادیو گفتگو | لینک خبر

جانشین پلیس بین الملل ناجا:

پلیس های بین الملل وارد موضوعات سیاسی و قومی نمی شوند

سردار هادی شیرزاد اظهار داشت: در نحوه استرداد یک مجرم از خارج کشور نظام و حکومت های دو کشور با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

صاحب‌خبر -

برنامه گفت و گوی اجتماعی به مناسبت هفته نیروی انتظامی با موضوع پلیس و دانش بنیانی، پژوهش محوری و روزآمدی، با حضور سردار هادی شیرزاد (جانشین رییس پلیس بین الملل ناجا) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه سردار هادی شیرزاد با اشاره به عملکرد پلیس در خارج از مرزهای کشور، گفت: پلیس بین الملل همیشه به موضوعاتی می پردازد که در خارج از مرزهای ایران در حال ایجاد جرم است.
وی با اشاره به این که بخش بین الملل نیروی انتظامی هماهنگی بین پلیس های مختلف را بر عهده دارد، اظهار داشت: سازمان دهی رسیدگی به جرم های خارج از کشور در 100 سال گذشته همیشه دغدغه کشورهای مختلف بوده است، بر همین اساس پلیس اینترپل یا بین الملل از سال ها پیش با این رسیدگی به این موضوع شکل گرفته است.

جانشین رییس پلیس بین الملل ناجا با اشاره به این که مقر اصلی پلیس اینترپل در کشور فرانسه قرار دارد، عنوان کرد: مسئولین پلیس اینترپل از کشورهای مختلف انتخاب می شوند.

وی با بیان این که پلیس اینترپل میان اعضای خود هماهنگی های متعددی را به وجود می آورد، تصریح کرد: در حال حاضر 192 کشور عضو پلیس اینترپل هستند.

سردار هادی شیرزاد در ادامه اضافه کرد: مراجع قضایی در صورت ظن به فرار متهم به خارج از کشور مدارک مختلفی را در رابطه با پرونده مجرم به پلیس اینترپل ارسال می کند.

وی با اشاره به این که پلیس اینترپل در رابطه با صدور احکام و اعلان ها محدودیت های مختلفی دارد، اظهار داشت: پلیس های بین الملل وارد موضوعات سیاسی، نژادی و قومی نمی شوند.

جانشین رییس پلیس بین الملل ناجا افزود: در صورتی که پلیس اینترپل بر اساس رای قاضی اعلان قرمز برای یک مجرم صادر کند، کشورهای عضو این سازمان در تمامی نقاط دنیا موضوع مطرح شده را پیگیری کرده و به کشور مبدا اطلاع می دهند.

وی اضافه کرد: پس از دستگیری یک متهم در خارج از مرزهای کشور، مبدا صدور حکم باید مدارک کاملی را از مسیر دیپلماتیک به پلیس اینترپل و کشور مقصد ارسال کند.

سردار هادی شیرزاد ادامه داد: در نحوه استرداد یک مجرم از خارج کشور نظام و حکومت های دو کشور با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

فایل صوتی برنامه گفت و گوی اجتماعی از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، متذکر می شود که این برنامه در ایام هفته از شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:30 از شبکه ی رادیویی گفت و گو پخش می شود.