شناسهٔ خبر: 28311281 - سرویس اقتصادی
منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

قیمت دلار در بازار آزاد؛ ۱۶ هزار تومان/آیا بازار ارز آرام می‌شود؟

امروز دوشنبه دوم مهر ماه سال 1397 قیمت دلار در بازار آزاد رکورد جدیدی را ثبت کرد و با 1066 تومان (7.14 درصد) افزایش به عدد 16 هزار تومان رسید.

صاحب‌خبر -

در حالی که تا پیش از این پیش‌بینی می‌شد در هفته جاری به واسطه سفر حسن روحانی به نیویورک و اتفاقات دیگری از جمله افزایش نرخ سود بانکی و تصویب احتمالی لوایح چهارگانه FATF در مجلس، بازار ارز کمی آرام شود اما امروز، دوشنبه دوم مهر ماه قیمت دلار رکورد جدیدی را ثبت کرد و به ۱۶ هزار تومان رسید.

امروز دوشنبه دوم مهر ماه سال ۱۳۹۷ قیمت دلار با ۱۰۶۶ تومان (۷٫۱۴ درصد) افزایش به عدد ۱۶ هزار تومان رسید. همچنین یورو با ۱۲۴۱ تومان افزایش به عدد ۱۸۷۶۹ تومان رسید و پوند در بازار امروز ۲۰۹۱۵ تومان معامله شد که نسبت به قیمت قبلی ۷٫۲۷ درصد افزایش داشته است.

این افزایش درحالیست که در ابتدای هفته جاری پیش‌بینی ارزانی دلار چندان دور از ذهن نبود و قیمت دلار در آستانه سفر روحانی به نیویورک هم نشان می‌داد که بازار ارز جو آرامی دارد.

با این حال دلار در روز دوشنبه روز خاصی را پشت سر گذاشت و از مرز ۱۶ هزار تومان عبور کرد. اما آیا بازار ارز ممکن است آرام شود؟

از نگاه سعید اسلامی، کارشناس اقتصادی، وضعیت اقتصادی کشور و اعتماد عمومی به سیاست‌های دولت به گونه‌ای است که اگر دولت و بانک مرکزی سیاست‌های روشن و قابل اجرایی برای اقتصاد ایران ارائه ندهند یا گشایش آشکاری در وضعیت بین‌المللی ایران ایجاد نشود، سیر قیمت ارز تا آبان ماه و حتی پس از آن همچنان صعودی خواهد بود.

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی نیز به مانند اسلامی در توییتی نوشته است: «فارغ از اینکه دلار ۱۶۰۰۰ تومانی کار خودشونه یا نتیجه ترس آغاز تحریم‌هاست، اما واقعیت اینه  که این قیمت‌های دلار به دلیل موضوع کشش‌پذیری تقاضا الزاما به کالاها و بخش واقعی اقتصاد منتقل نمی‌شود و فقط محدود به سفته‌بازی و انتقال سرمایه می‌شود! در نتیجه هم نگران باشید و هم خیلی نباشید!»

به نظر می‌رسد در رقابت بین خوش‌بینی‌های ناشی از اثرات سفر رئیس جمهور به نیویورک و احتمال تصویب لوایح چهارگانه FATF  با بدبینی‌های ناشی از عدم افزایش رسمی نرخ سود و کاهش درآمدهای نفتی، گزاره دوم غلبه داشته و همچنان نرخ دلار روندی صعودی را در پیش گرفته است.