شناسهٔ خبر: 28250756 - سرویس استانی
منبع: جوان | لینک خبر

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گرمسار خبر داد

مرمت و ساماندهی بنای تاریخی امامزاده عاقب(ع) در ایوانکی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمسار از آغاز به کار مرمت و ساماندهی بنای تاریخی امامزاده عاقب(ع) در ایوانکی خبر داد.

صاحب‌خبر -

«مهوش کمالی» افزود: با توجه به ترک و شکاف‌های زیادی که بر روی گنبد کاشی کاری شده امامزاده عاقب(ع) ایجاد شده بود و به دلیل وجود سنگینی بار بر روی ستون‌ها و دیوارها خطرات جدی بر بنا احساس می شد، کار مرمت این بنای تاریخی آغاز شد.

وی گفت: بر این اساس، مرمت این بنای تاریخی شامل جمع‌آوری گنبد الحاقی و نمایان شدن گنبد اصلی، مرمت سقف و گنبد اصلی و نماسازی بنا است.

کمالی با اشاره به اینکه آرامگاه امامزاده عاقب در 500 متری جنوب شهر ایوانکی واقع شده است، افزود: بنای امامزاده شامل دو بخش عمده است.

وی گفت: بنای تاریخی و قدیمی و اصلی امامزاده با مصالح خشت و گل و بر شالوده امامزاده سنگی احداث شده و طرح این قسمت از بنا از خارج به شکل مربع و دارای ایوانی در سمت شمال است که سقف آن با تیرهای چوبی و خشت و گل به صورت مسطح پوشانده شده است.

وی افزود: سقف بنای اصلی امامزاده دارای گنبدی از نوع پیازی و با اندودی از ملات گچ سنتی پوشیده شده است و تمامی سطوح خارجی این قسمت از بنا با کاهگل اندود شده است.

این بنا در سال 1380 به شماره 5659 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .