شناسهٔ خبر: 28231876 - سرویس علمی-فناوری
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سندروم انفجار سر؛ شنیدن صدای انفجار و دیدن جرقه نور طبیعی است؟+ تصاویر

سندرم سر انفجاری بیماری ناشناخته‌ و عجیبی است که فرد در آن احساس می‌کند در سرش بمبی منفجر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زمانی که صحبت از بیماری‌های مرگبار می‌شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایی چون سرطان، ایدز، بیماری‌های قلبی و غیره می‌رود، غافل از اینکه برخی از این بیماری‌های کشنده ارتباطی با این موارد نداشته و بر اثر عواملی مختلف از جمله اختلالات هورمونی دربدن انسان رخ می‌دهند؛ بیماری‌هایی نادر که با تاثیر بر ظاهر انسان، عواقبی دردناک به همراه خواهند داشت. در این بخش به معرفی برخی از عجیب‌ترین بیماری‌های جهان می‌پردازیم.

سندرم انفجار سر جزو دسته‌ای از بیماری‌های عجیب و ناشناخته است که کمتر به گوش شما خورده است؛ سندرم انفجار سر نوعی اختلال شنیداری هیپناگوژیک نادر است که برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ پزشک و روان‌شناس ولزی رابرت آرمسترانگ جونز آن را معرفی کرد و همانطور که از نام آن مشخص است فرد احساس صدای بسیار بلندی مانند انفجار بمب، شلیک اسلحه، نواختن سنج، صدای زنگ یا گونه‌ای صدای بلند و ناشناخته را در هنگام خواب دارد و حس می‌کند که سرش در حال ترکیدن است و منفجر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 10 بیماری عجیب و نادر در جهان/ از سندرم زیبای خفته تا آلیس در سرزمین عجایب+ تصاویر

افرادی که به سندرم انفجار سر مبتلا می‌شوند زمانی که به خواب رفته‌اند این صدای وحشتناک را می‌شنوند و از این بیماری رنج بسیاری می‌برند چرا که این صدا نه فقط برای یک شب بلکه هر شب این احساس را دارند و باعث آزارشان است؛ این بیماری درد ندارد و تنها فرد از شنیدن این صدای وحشتناک احساس ناخوشایند دارد، تعداد حملات بیماری معمولاً ثابت نیست اما در برخی افراد دیده شده است که پس از گذشت چند ماه بیماری‌شان بهبود می‌یابد.

کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند به طور معمول نوعی احساس ترس و اضطراب را قبل و بعد از حمله احساس می‌کنند ، این اضطراب و ترس باعث می‌شود تعداد ضربان قلب افزایش یابد و دچار مشکلات قلبی شوند؛ افرادی که دچار این حملات می‌شوند معمولاً تابش‌های نور را مشاهده می کنند و اختلالاتی در تنفس خود دارند همچنین ممکن است در هنگام حمله سندرم دچار ناتوانی در ادراک صداهای اطراف و یک نمونه خفیف فلج خواب شوند.

آیا سندرم انفجار سر درمان قطعی دارد؟

متاسفانه با تمام تلاش پزشکان هیچ درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده است و تنها با مصرف برخی داروها مانند کلومیپرامین که نوعی داروی ضد افسردگی است می‌توان این بیماری را کنترل کرد، راه‌های دیگری برای کنترل این بیماری وجود دارد که عبارت است از آرامش و مراقبه، کاهش استرس، مشاوره و روان درمانی، تغییر در حالت خواب، علاوه بر این، تکنیک‌های کاهش استرس که باعث آرام کردن ماهیچه‌ها و ذهن می‌شوند، هم در کنترل بیماری بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: بیماری های نادر که باعث قدرت خارق العاده در بدن می‌شوند!/از نداشتن حس ترس تا حافظه باورنکردنی

آیا افراد در سنین خاص به این بیماری مبتلا می‌شوند؟

خیر، این بیماری ممکن است در میان تمامی سنین در هر جنسی مشاهده شود؛ اما ممکن است خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری باشند.

اصولا افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند به دلیل اینکه به عنوان یک بیمار روانی شناخته نشوند اقدام به درمان نمی‌کنند و هر شب از شنیدن این صداها رنج فراوانی می‌برند، آنها صدایی را می‌شنوند که از بیرون بدنشان نمی‌آید و فقط یک توهم شنوایی است.

چه عواملی باعث بروز سندروم انفجار سر می‌شود؟

استرس و اضطراب یکی از اصلی‌ترین علت‌های بروز این بیماری است، زمانی که فرد می‌خوابد مغز بخشی از آگاهی ذهن  را قطع می‌کند تا به خواب عمیق برود در این میان به طور ناگهانی، یک شوک الکتریکی باعث قطع تمام فعالیت‌های عصبی می‌شود؛ زمانی که فرد استرس زیادی دارد، مغز بیش از حد فعال است و هیجان بالایی دارد، بنابراین زمانی که وقت استراحت می‌رسد، نمی‌توان این انرژی را کاهش داد و فعالیت خیلی زیادی در مغز رخ می‌دهد که در نهایت این فعالیت‌های عصبی به یک تکان ناگهانی واکنش نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: وحشتناک ترین بیماری نادر دنیا/ اگر دلش را ندارید نبینید(+18)

سندرم انفجار سر چه عوارضی دارد؟

فردی که به این بیماری مبتلا می‌شود دچار مشکلات شنوایی و بصری است؛ خوب است بدانید نوعی بیماری خواب به نام پارازومنیا وجود دارد که فرد شدید بی‌خواب است و نمی‌تواند بخوابد، دانشمندان معتقدند که هر دو مشکل مربوط به خواب به هم مرتبط هستند. در هر دو مورد، فرد احساس هراس، هشدار، توهم بصری و شنیداری را تجربه می‌کند.

انتهای پیام/