شناسهٔ خبر: 28225698 - سرویس علمی-فناوری
منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

شهریه دانشگاه‌های برتر جهان چقدر است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آنا، یکی از مهم‌ترین مسائل برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی شهریه دانشگاهی است که قصد تحصیل در آن را دارند. شهریه دانشگاه بسته به کشوری که در آن قرار دارد، متفاوت است؛ اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید هزینه تحصیل در برترین دانشگاه‌های‌ جهان چقدر می‌شود. در ادامه نگاهی بر شهریه‌های رشته‌های مختلف در بهترین دانشگاه‌های 2019 داریم، همچنین مروری بر شرایط دریافت کمک هزینه تحصیلی در این دانشگاه‌ها می‌کنیم.

نرخ شهریه دانشگاه‌های بریتانیا در چند رشته مختلف بیان شده است. بیشتر دانشگاه‌های ایالت متحده نرخ استانداردی برای همه رشته‌ها و همه ملیت‌ها دارند.

10. کالج دانشگاهی لندن، بریتانیا

یوسی‌ال برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه و کمک هزینه مالی ارائه می‌دهد. همچنین بورسیه‌های بین‌المللی زیادی برای تحصیل در بریتانیا وجود دارد که دانشجویان می‌توانند از آنها نیز استفاده کنند. این دانشگاه مقدار شهریه را برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی، به‌جز رشته‌های پزشکی، ثابت نگه می‌دارد.

کارشناسی: شهریه سالانه برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا در رشته‌های علوم کامپیوتری 9 هزار و 250 پوند و برای دانشجویان بین‌المللی 25 هزار و 960 پوند است.

در رشته مهندسی برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا شهریه 9 هزار و 250 پوند در سال و برای دانشجویان بین‌المللی 25 هزار و 960 پوند در سال است.

نرخ شهریه رشته‌های علوم سیاسی و تاریخ برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا 9 هزار و 250 پوند و برای دانشجویان بین‌المللی 19 هزار و 390 پوند است.

کارشناسی ارشد و بالاتر: شهریه سالانه در رشته‌های علوم کامپیوتر و مهندسی برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا 12 هزار و 380 پوند و برای دانشجویان بین‌المللی 25 هزار و 880 پوند است.

تحصیل در رشته‌های علوم سیاسی و تاریخ برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا به ترتیب 12 هزار و 380 و 10 هزار و 140 پوند است. نرخ شهریه این رشته‌ها برای دانشجویان بین‌المللی 21 هزار و 160 پوند در سال است.

9. دانشگاه شیکاگو، ایالات متحده

دانشگاه شیکاگو که در سال 1890 تأسیس شده است، یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی است و حدود 16 هزار دانشجو دارد. باوجود این که دانشگاه پذیرش بدون چشمداشت مالی (در هنگام پذیرش اهمیتی به وضعیت مالی دانشجویان نمی‌دهد) را برای دانشجویان آمریکایی فراهم می‌کند؛ اما متعهد است که نیازهای مالی تمام نیازهای دانشجویان پذیرش شده را تأمین کند. کمک مالی به دانشجویان بین‌المللی از طریق انواع گرانت‌ها و بورسیه‌ها انجام می‌شود؛ البته دانشجو باید در هنگام پذیرش برای دریافت این کمک‌های مالی اقدام کند. تمام دانشجویان پذیرش‌شده برای دریافت بورس تحصیلی شایستگی در نظر گرفته می‌شوند.

کارشناسی: مبلغ شهریه سالانه برای تمامی رشته و برای تمامی دانشجویان 55 هزار و 425 دلار است.

کارشناسی ارشد و بالاتر: شهریه در اکثر رشته‌های تحصیلی 49 هزار و 707 تا 57 هزار و 996 دلار در سال برای دانشجویان آمریکایی و بین‌المللی است.

8. کالج سلطنتی لندن، بریتانیا

این دانشگاه تمرکز به خصوصی در حوزه پزشکی، علمی، تکنولوژی، مهندسی، ریاضی، مالی، حسابداری، مدیریت و اقتصاد دارد. این تمرکز بدین معناست که نوسان در شهریه برای دانشجویان بین‌المللی کمتر است.

کالج سلطنتی لندن علاوه بر ارائه کمک هزینه‎های تحصیلی به دانشجویان داخلی، برای دانشجویان بین‌المللی نیز بورسیه‌های بین‌المللی را در نظر گرفته است. گاهی اوقات برخی از سازمان‌ها اسپانسر دانشجویانی می‌شوند که از نظر تحصیلی به دستاوردهای والایی رسیده‌اند.

برخی از بورسیه‌های بین‌المللی به‌طور مخصوص به زنانی داده می‌شود که در صنایع تحت سلطه مردان تحصیل می‌کنند.

کارشناسی: نرخ شهریه سالانه در رشته‌های علوم کامپیوتری و مهندسی برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا 9 هزار و 250 پوند و برای دانشجویان بین‌المللی 29 هزار پوند است.

کارشناسی ارشد و بالاتر: دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا برای رشته علوم کامپیوتری سالانه 14 هزار پوند می‌پردازند در حالی که دانشجویان بین‌المللی 30 هزار و 500 پوند در سال شهریه پرداخت می‌کنند.

رشته‌های مهندسی برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا 12 هزار و 500 پوند در سال و برای دانشجویان بین‌المللی 30 هزار پوند در سال است.

7. انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ، سوئیس

این انستیتو که در زوریخ قرار دارد، در رشته‌های مهندسی و علوم طبیعی تخصص دارد. این دانشگاه مقرون‌ به‌صرفه‌ترین دانشگاه در میان 10 دانشگاه این لیست است.

در این انستیتو دانشجویان بین‌المللی نیز به اندازه دانشجویان داخلی شهریه پرداخت می‌کنند. هزینه زندگی در سوئیس بالاست؛ اما طیف گسترده‌ای از بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد به بالا وجود دارد که این هزینه را پوشش می‌دهد.

هزینه تحصیلی در این دانشگاه برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی در همه رشته و همه مقاطع به‌جز دکتری به‌طور کلی هزار و 298 فرانک سوئیس در سال (580 فرانک سوئیس در هر ترم به علاوه 69 فرانک سوئیس برای هزینه‌های اجباری) است.

دانشجویان دکتری حقوق دریافت می‌کنند که در سال اول 47 هزار و 40 فرانک سوئیس است. شهریه تحصیلی آنها نیز هزار و 200 فرانک سوئیس است.

6. دانشگاه کمبریج، بریتانیا

حداکثر هزینه مقرر برای دانشجویان داخلی 9 هزار و 250 پوند است که توسط دولت مشخص شده است؛ اما نوسان در شهریه‌های بین‌المللی بیشتر است.

اگرچه رقابت بر سر حمایت مالی دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های برتر بریتانیا بالاست؛ اما دولت بریتانیا، سازمان‌های بین‌المللی و گاهی اوقات کشور مبدأ دانشجو هزینه‌های تحصیلی را بر عهده می‌گیرند یا به دانشجویان بورسیه می‌دهند.

کارشناسی: همان‌طور که گفته شد نرخ شهریه برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا در همه رشته‌ها 9 هزار و 250 پوند در سال است. اما شهریه سالانه برای دانشجویان بین‌المللی در رشته علوم کامپیوتری 30 هزار و 678 پوند، در رشته ریاضیات 22 هزار و 482 پوند، در رشته مدیریت 30 هزار و 678 پوند و در رشته تاریخ 20 هزار و 157 پوند است.

کارشناسی ارشد و بالاتر: شهریه سالانه در رشته علوم کامپیوتری برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا 11 هزار و 733 پوند و برای دانشجویان بین‌المللی 31 هزار و 56 پوند است.

شهریه رشته‌های مهندسی برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا 8 هزار و 94 پوند در سال و برای دانشجویان بین‌المللی سالانه 27 هزار و 945 پوند است.

هزینه تحصیل در رشته‌های علوم سیاسی برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا 15 هزار و 810 پوند در سال و برای دانشجویان بین‌المللی 27 هزار و 720 پوند در سال است.

نرخ شهریه سالانه رشته تاریخ برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا 11 هزار و 100 پوند و برای دانشجویان بین‌المللی 23 هزار و 760 پوند در سال است.

5. دانشگاه آکسفورد، بریتانیا

آکسفورد از دانشجویان اتحادیه اروپا و بریتانیا برای تمام رشته‌های کارشناسی مبلغ یکسانی دریافت می‌کند؛ اما این محدودیت درباره دانشجویان بین‌المللی صدق نمی‌کند. این امر بدین معناست که آکسفورد می‌تواند شهریه بالاتری برای دانشجویان بین‌المللی خود تعیین کند.

کارشناسی: شهریه سالانه در دانشگاه آکسفورد در رشته‌های علوم کامپیوتری برای دانشجویان بریتانیایی و اتحادیه اروپا 9 هزار و 250 یورو است. مبلغ شهریه برای دانشجویان بین‌المللی نیز 31 هزار و 455 یورو است.

در رشته‌های مهندسی شهریه سالانه 9 هزار و 250 یورو برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا و 31 هزار و 455 یورو برای دانشجویان بین‌المللی است.

شهریه رشته علوم سیاسی برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا سالانه 9 هزار و 250 یورو و برای دانشجویان بین‌المللی 23 هزار و 800 یورو است.

تحصیل در رشته تاریخ برای دانشجویان بریتانیایی و اتحادیه اروپا 9 هزار و 250 یورو در سال و برای دانشجویان بین‌المللی 23 هزار و 800 یورو است.

کارشناسی ارشد و بالاتر: دانشگاه آکسفورد در رشته‌های علوم کامپیوتری از دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا سالانه 10 هزار و 732 یورو شهریه می‌گیرد. این مبلغ برای دانشجویان بین‌المللی 23 هزار و 27 یورو در سال است.

شهریه برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا در رشته‌های مهندسی 7 هزار و 372 یورو در سال است. شهریه برای دانشجویان بین‌المللی در این رشته نیز سالانه 23 هزار و 27 یورو است.

تحصیل در علوم سیاسی برای دانشجویان بریتانیا و اتحادیه اروپا 17 هزار و 62 یورو و برای دانشجویان بین‌المللی 25 هزار و 922 یورو است.

هزینه تحصیل در رشته تاریخ برای دانشجویان بریتانیایی و اتحادیه اروپا 10 هزار و 732 یورو است. این مبلغ برای دانشجویان بین‌المللی 23 هزار و 27 یورو است.

4. مؤسسه فناوری کالیفرنیا، ایالات متحده

مانند تمام دانشگاه‌های ایالات متحده همه رشته‌های تحصیلی در کلتک شامل هزینه‌های اضافی می‌شوند. علاوه بر شهریه و هزینه زندگی، تمام دانشجویان باید از طریق کلتک یا برنامه مشابهی بیمه بهداشت و سلامت داشته باشند. برنامه بیمه بهداشت و سلامت کلتک برای سال 19-2018 در هر ترم 821 دلار است.

دانشگاه کلتک یکی از دانشگاه‌های برتر دنیاست که روی رشته‌های علمی، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات متمرکز است. این دانشگاه به دانشجویان کمک هزینه تحصیلی نیز می‌دهد، دانشجویان می‌توانند برای دریافت کمک‌ هزینه‌های داخلی و خارجی، وام، بورس و کار مطالعاتی اقدام کنند.

کارشناسی: شهریه در دانشگاه کلتک بدون در نظر گرفتن رشته تحصیلی برای تمام دانشجویان داخلی و بین‌المللی 50 هزار و 487 دلار در سال (به‌اضافه هزار و 874 دلار برای هزینه‌های اجباری) است.

کارشناسی ارشد و بالاتر: برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی در هر رشته‌ای سالانه 48 هزار و 111 دلار (علاوه بر هزار و 674 دلار برای هزینه‌های اجباری) است.

3. دانشگاه هاروارد، ایالات متحده

هاروارد یکی از پنج دانشگاه آمریکایی است که پذیرش بدون چشمداشت مالی را به دانشجویان آمریکایی و بین‌المللی خود ارائه می‌دهد.

کمک‌ هزینه‌های مالی این دانشگاه به دانشجویان بین‌المللی همانند دانشجویان آمریکایی است. با این حال ارائه وام‌ها و کمک هزینه‌های دولتی برای دانشجویان خارجی امکان‌پذیر نیست.

هاروارد برای بیش از 50 درصد از دانشجویان خود کمک هزینه تحصیلی فراهم می‌کند، همچنین 55 درصد از دانشجویان کارشناسی را بورسیه می‌کند.

کمک‌ هزینه‌ها بر اساس نیاز دانشجویان به آنها تعلق می‌گیرد، والدینی که درآمدی کمتر از 65 هزار دلار در سال دارند، نیازی به پرداخت کمک مالی به فرزندانشان ندارند.

کارشناسی: دانشجویان آمریکایی و بین‌المللی صرف نظر از رشته تحصیلی سالانه 46 هزار و 340 دلار شهریه پرداخت می‌کنند.

کارشناسی ارشد: برای بیشتر رشته‌های تحصیلی در سال اول و دوم 46 هزار و 384 دلار و برای سال سوم و چهارم 12 هزار و 62 دلار در سال از دانشجویان آمریکایی و بین‌المللی گرفته می‌شود.

دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه هاروارد به‌طور کامل حمایت مالی می‌شوند که شامل شهریه، هزینه زندگی (حدود 2 هزار و 980 دلار) و هزینه‌های دیگر می‌شود.

2. دانشگاه استنفورد، ایالات متحده

شهریه استنفورد نیز مانند دیگر دانشگاه‌های برتر آمریکاست. این دانشگاه برای دانشجویان آمریکایی پذیرش بدون چشمداشت مالی فراهم می‌کند. این امر بدین معناست که دانشجویان بین‌المللی باید مقدار مشخصی از هزینه‌ها را از طریق کمک هزینه‌های تحصیلی، حساب بانکی شخصی یا روش‌های دیگر تأمین کنند.

تمام دانشجویان بین‌المللی در هنگام تقاضا باید برای دریافت کمک هزینه مالی درخواست کنند، در غیر این صورت ممکن است طی دوران تحصیل هیچ کمک هزینه‌ای به آنها تعلق نگیرد.

کارشناسی: دانشگاه استنفورد از تمام دانشجویان آمریکایی و بین‌المللی در هر رشته‌ای 16 هزار و 901 دلار در سال شهریه دریافت می‌کند. همچنین نرخ شهریه ترم تابستانی در این دانشگاه 16 هزار و 329 دلار است.

کارشناسی ارشد و بالاتر: شهریه دانشجویان آمریکایی و بین‌المللی برای رشته‌های مهندسی سالانه 54 هزار و 15 دلار است. شهریه رشته‌های دیگر 50 هزار و 703 دلار در سال برای دانشجویان آمریکایی و بین‌المللی است. نرخ شهریه ترم تابستانی نیز 16 هزار و 329 دلار است.

1. مؤسسه فناوری ماساچوست، ایالات متحده

دانشگاه ام‌آی‌تی نیز مانند هاروارد برای دانشجویان آمریکایی و بین‌المللی امکان پذیرش بدون چشمداشت مالی را فراهم می‌کند. بر اساس وب‌سایت این دانشگاه، ام‌آی‌تی بیش از 70 میلیون دلار در سال به دانشجویان مقطع کارشناسی خود کمک مالی ارائه می‌دهد.

تقریباً 90 درصد از دانشجویان این دانشگاه از کمک هزینه‌های مالی استفاده می‌کنند. متوسط کمک هزینه به دانشجویان ام‌آی‌تی 42 هزار و 81 دلار است.

کارشناسی: شهریه ام‌آی‌تی برای دانشجویان آمریکایی و بین‌المللی، صرف‌نظر از رشته، 51 هزار و 520 دلار در سال است.

کارشناسی ارشد و بالاتر: نرخ شهریه برای دانشجویان آمریکایی و بین‌‌المللی در تمام رشته‌ها 51 هزار و 520 دلار است.