شناسهٔ خبر: 28210175 - سرویس سیاسی
منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش/

خط سرخی از آغاز تا پایان تاریخ

نصر: بیش از 400 مغز متفکر صهیونیسم برای شناخت مکتب تشیع درهمایشی گردهم آمدند و به این نتیجه رسیدند که تشیع با دو نگاه سرخ حسینی و سبز مهدوی به آرمان جهانی خود می‌اندیشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر از فارس، محرم که فرامی‌رسد همه شهرها سیاه‌پوش می‌شوند، سیاهپوش امام معصومی می‌شوند که با همه هستی برای دفاع از آرمان‌های اسلامی به صحنه آمد تا در فراسوی زمان و از جغرافیای جهان اسلام با ظلم مبارزه کند و عطش عدالتخواهی و ظلم‌ستیزی را برای بشریت به ارمغان آورد.

حسین علیه‌السلام داعیه‌دار آزادی در جهان است، او که با خون سرخ خود درس شهادت و حریت به تمام آزادگان جهان داد و اینک پس از ۱۴۰۰ سال هنوز هم خون حسین علیه‌السلام  در رگ‌های شیعیان جریان دارد.

همه ساله با فرارسیدن محرم تکیه‌ها و دستجات عزاداری به صورت خودجوش در رثای سالار شهیدان عزاداری می‌کنند تا مبادا صدای مبارزه با ظلم و جور آن حضرت به فراموشی سپرده شود.

دسته دسته گروه‌های عزاداری در خانه، محلات و هیات‌ها تشکیل می‌شود و هر کس به قدر شناخت و معرفت خود بر درگاه امام حسین(ع) عرض ارادت می‌کند. نوای یا حسین در همه جا می‌پیچد و کودکان و بزرگسالان با لباس‌های سبز و مشکی احرام می‌بندند تا در نوای محزون زینب(س)  که قافله سالار حسین (ع) بود کاروان را همراهی کنند.

هر چند که دشمنان قسم خورده این آب و خاک در صدد هستند تا در طول تاریخ خرافات و شبهات را وارد دستجات سید و سرور شهیدان کنند ولی برگزاری هر چه باشکوه‌تر این عزاداری‌ها باعث می‌شود که آنها نتوانند کاری از پیش ببرند.

در ماه محرم اجتماعات عظیمی در حسینیه‌ها، مساجد و خیابان‌ها برپا می‌شود و این فرصت مغتنمی برای روحانیون و مبلغان است تا به بیان احکام دینی پرداخته و رسالت امام حسین علیه‌السلام را برای عموم مردم و عزاداران سید و سالار شهیدان تشریح کنند. 

محرم فرصت طلایی برای تبیین اهداف و آموزه‌های نهضت سرخ عاشورا  است و مبلغان دینی و روحانیت در ایام محرم ماموریت حساس و خطیر تبلیغ و تبیین فرهنگ عاشورا را بر عهده دارند.

ماه محرم ماه عزای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و نباید عزاداری این ماه با حاشیه‌ها، کج‌فهمی‌ها و بیراهه رفتن‌ها عجین شود چرا که قیام حضرت اباعبدالله‌الحسین فراتر از تحلیل‌ها و تفسیرهای تمام مکاتب است.

امیر عظیمی استاد دانشگاه و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به شبهات و بدعت‌هایی که در عزاداری امام حسین علیه‌السلام مطرح می‌شود، به بزرگان و ریش سفیدان هیات‌های عزاداری و موکب‌های حسینی توصیه کرد در جهت بصیرت‌افزایی عموم عزاداران بکوشند چرا که محبت اهل بیت هر انسان آزاده‌ای را شیفته خود می‌کند و امام حسین علیه‌السلام بر دل‌ها حکومت می‌کند ولی دشمنان از احساسات پاک و خدایی مردم سوءاستفاده کرده و باعث می‌شوند شعائر اسلامی در جامعه کمرنگ شود.

این کارشناس مذهبی در ادامه یکی از شبهات مطرح شده را عدم نیاز امام حسین علیه‌السلام به عزاداری دانست و گفت: یکی دیگر از شبهاتی که برای عزاداری سرور و سالار شهیدان مطرح می‌کنند این است که امام حسین علیه‌السلام نیازی به عزاداری ما ندارد، معاندان کوته فکر و منحرفان نمی‌دانند که عزاداری بر آن حضرت با روح و جان انسان‌های آزاده آمیخته است، آنها نمی‌دانند که عزاداری بر اباعبدالله‌الحسین موجب بقای نهضت اسلام است.

وی تاکید کرد: با این گفته‌ها ذهن جوانان را منحرف می‌کنند در حالی که نمی‌دانند همین جوانان که در هشت سال دفاع مقدس و اکنون در دفاع از حرم اهل بیت در نبرد با دشمنان تکفیری به شهادت می رسند پای روضه‌های محرم قد کشیده‌اند و در مکتب سیدالشهدا و عزاداری آن حضرت حق را از باطل شناخته و به مبارزه با دشمنان دین الهی می‌روند و چنین مقاوم و استوار در مقابل یزیدیان زمان در تاریخ اثرگذار هستند.

انتخاب اشعار پرمحتوا و بصیرت افزا، برگزاری باشکوه مجالس عزاداری، رعایت آداب عزاداری ، عدم ایجاد مزاحمت برای عموم و توجه به اقامه نماز اول وقت به جماعت از جمله اقداماتی است که می‌تواند در مقابل شبهه‌افکنی دشمنان و هزاران رسانه‌ای که در مقابل مسلمانان و شیعیان قد برافراشته، موثر باشد.

عبرت گرفتن از درس‌های عاشورا و مکتب قیام حسینی یکی دیگر از روش‌هایی است که این استاد دانشگاه  بر آن تاکید کرد و ادامه داد: وقتی ما جوانان حاضر در صحنه عاشورا و کربلا را به جوانان نسل جدید معرفی و الگوسازی می‌کنیم، این نشأت گرفته از اصالت مکتب است که در طول تاریخ به فراموشی سپرده نشده است، چرا که عاشورا یک حادثه نبود که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد بلکه عاشورا یک الگو و سرمشق بود که از ابتدای تاریخ آغاز شده و تا انتهای تاریخ نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: عاشورا نقطه تقابل حق و باطل است و نباید فراموش کرد تاریخ صحنه‌های به هم پیوسته از نبردها، جنگ و خون‌ریزی حق و باطل و دشمنی و عداوت‌هاست و هر کس از این میدان‌های نبرد سرافراز بیرون بیاید در همیشه تاریخ ماندگار می‌شود و مکتب او به عنوان الگو و سرمشق برای همه زمان‌ها ثبت می شود، مکتب حسینی نیز برای اینکه دارای اصول ثابت و ماندگاری بود و یاران مخلصی داشت که امام زمان خود را تنها نگذاشتند برای همیشه از پس قرن‌ها در تاریخ بشریت ماندگار و جاودانه شده است.

عظیمی با اشاره به اینکه امام حسین علیه‌السلام به یک طبقه و قشر خاصی تعلق ندارد، افزود: در صحنه عاشورا مشاهده می‌شود که پیر، جوان زن و کودک همه در صحنه حاضر هستند و نمونه‌های بی نظیری از عشق و عرفان و عبودیت را به تصویر می‌کشند و نباید فراموش کرد هدف حرکت اصلاحی آن حضرت ایجاد تحول درونی در جامعه بود، بنابراین ایشان با تمام خانواده خود برای ایجاد تحول در جامعه اسلامی که دچار آفت‌های زیادی شده بود، دست به قیام زد و اگر حرکت ایشان صرفا یک حرکت سیاسی یا نظامی بود، قطعا نمی‌توانست تا انتهای تاریخ بشریت دوام داشته باشد و قرن ها زنده و پویا باشد.

وی با اشاره به سخنرانی‌هایی که امام حسین علیه‌السلام در راه مدینه تا کربلا ایراد فرموده‌اند، تصریح کرد: تمام سخنرانی‌های آن حضرت در جهت افزایش معرفت مسلمانان بود و ایشان می خواست تا مردم به یک شناخت و خودآگاهی درونی و بیرونی برسند و این چنین بود که نهضت آن حضرت با حقیقت و فطرت راز ماندگاری پیام عاشورا بود و نهضت عاشورا با پیام ایمان راستین، آگاهی و دانش، دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی خود قلب‌های شیعیان و آزادگان جهان را تسخیر کرده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به همایشی که طی سال‌های گذشته در اسرائیل و در جهت شناخت شیعه و براندازی آن برگزار شده بود، گفت: در این همایش به این نکته تاکید شده است که شیعه دو بال و دو مکتب دارد، بال سرخ حسینی و انتظار سبز مهدوی و تا زمانی که نتوانیم این دو مکتب را تحریف کنیم نمی‌توانیم با شیعیان مبارزه کرده و به اهداف خود دست یابیم.

وی افزود: بنابراین باید مواظب باشیم، مواظب انحرافاتی که دشمنان در صدد هستند به این مکتب وارد کنند، باشیم، مکتبی که از یک سو شهادت و شهادت‌طلبی را به انسان می آموزد از یک سوی دیگر انتظار سبز مهدوی را برای انتقام گیری از تمام ظالمان دنیا و برقراری حکومت عدل و داد در جهان نوید می‌دهد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بیش از ۴۰۰ نفر از دانشمندان و علمای صهیونیست در تل‌آویو گردهم جمع شدند تا ماهیت و هویت شیعه را بررسی کنند، آنها به این نتیجه رسیدند که شیعیان در سراسر دنیا با یاد و نام امام حسین‌ علیه‌السلام قیام می‌کنند و با یاد و نام حضرت مهدی(عج) قیام خود را حفظ می‌کنند، معاندان به این نتیجه رسیده‌اند که امام حسین علیه‌السلام هویت شیعه و حضرت ولیعصر (عج) آرمان شیعه است یعنی دو نگاه سرخ و نگاه سبز پرچمدار اعتقاد شیعه است.

این کارشناس مذهبی معتقد است: نهضت عاشورا را از ابعاد و زوایای مختلف می‌توان بررسی کرد و با نگاه عقلی و تحلیلی می‌توان عاشورا را احیاگر دین معرفی کرده  و آن را از پنجره انتظار بررسی کرد و از جلوه‌های انتظار عاشورا، عاشورا را تحلیل و تفاوت ظهور حضرت مهدی و عاشورا و تکلیف مسلمانان در همه عرصه ها و زمان‌ها را براساس آن تبیین کرد و یقین داشت که نهضت امام حسین علیه‌السلام و مکتب سرخ حسینی تنها به یک روز اختصاص ندارد و مداحان اهل بیت و تمام افرادی که در مکتب سرخ حسینی سینه زنی می‌کنند، باید هوشیارانه مکتب سرخ حسینی و نگاه سبز مهدوی را در هم گره بزنند چرا که این دو نگاه باعث بقای اسلام است.

وی با اشاره به اینکه عزاداری امام حسین علیه‌السلام طی زمان‌های مختلف دستخوش تغییرات زیادی شده است، اظهار داشت: وقتی تاریخ و سیره عملی اهل بیت را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هر کدام از ائمه اطهار برای پاسداشت و زنده نگهداشتن قیام آن حضرت به روش‌های مختلف اقدام کرده‌اند و پس از آنها نیز در برهه‌ای از تاریخ شاهد بوده‌ایم که عزاداری امام حسین علیه‌السلام توسط حاکمان ظالم ممنوع شده و در برخی از زمان‌ها نیز عزاداری به شدت در جهان گسترش یافته است و پیام مکتب سرخ حسینی در جهان طنین‌انداز شده است.

این کارشناس مذهبی گفت: باید در نظر گرفت تحقق مطلوب انتقال پیام کربلا مستلزم عملکرد صحیح تمام فعالان و دست‌اندرکاران است.

* معصومه درخشان

انتهای پیام/