شناسهٔ خبر: 28088970 - سرویس اجتماعی
منبع: برنا | لینک خبر

در گفت و گو با نماینده اصلاح‌طلب مجلس مطرح شد؛

اشتباهات اعضای شورای شهرهای مختلف فاجعه بار است/ حلقه گمشده در عملکرد شورای شهر

عبدالرضا هاشم‌زایی معتقد است وقتی در کشور احزاب به‌غیر از زمان انتخابات فعالیتی ندارند هنگامی که نماینده محلی و یا نماینده شورای شهر رأی آورد در طول 4 سال نه‌می‌توان نظارتی بر عملکردش داشته باشیم و نه می‌توان او را به سمتی هدایت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ رای مردم شهرشان را دارند، آنها قرار بود مشکلات را حل کنند اما وقتی پشت میز شورای شهر نشستند  اکثرا خودشان مشکل شدند .

در روزهای اخیر اخبار خیلی تکاندهنده ای شنیده ایم از رسوایی اخلاقی اعضای شورای شهر بابل با یک زن در آستانه طلاق تا کتک خوردن یک خانم پزشک توسط عضو شورای شهردیر بوشهر!! ...

عجیب است شورای شهر ایجاد شد تا نظارت بر بی قانونی های شهر داشته باشد و حالا ضروری به نظر می رسد نهادی به وجود آید که بر عملکرد شورای شهر نظارت کند.

«با اتفاقاتی که در چند هفته اخیر در شورای شهر برخی از شهرها خبرساز شده است به‌نظر می‌آید مردم سرخورده شده‌اند و در ادامه می‌توانیم از این موضوع احساس خطر کنیم که مشارکت در انتخابات آینده کاهش چشمگیری داشته باشد و احزاب نمی‌توانند در چنین شرایطی وضعیت را پیش‌بینی کنند که مردم چه تصمیمی خواهند گرفت.»

این گفته‌های یک نماینده اصلاح طلب مجلس و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی است که از اتفاقات کنونی ابراز تاسف می‌کند و اصلی‌ترین عامل عدم قانون‌مند بودن شواراهای شهر را عدم ساختار استاندارد احزابی می‌داند که تنها پیش از انتخابات فعال می‌شوند و پس از آن نشانی احزاب نمی توان یافت.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار اجتماعی برنا را با عبدالرضا هاشم‌زایی می‌خوانید:

عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فلسفه وجودی شورای شهر که برای بهبود وضعیت مدیریتی شهری آغاز به کار کرده بود به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: هدف اصلی تشکیل شورای شهر واگذاری مدیریت شهر به مردم بود و فلسفه وجودی شوراها که در قانون اساسی هم پیش‌بینی شده است به همین نکته اشاره مستقیم دارد. وی افزود: البته بعد از سال‌ها که از تصویب این قانون گذشت شورای شهر به شکل کنونی درآمد و باید به این نکته توجه کنیم که هنوز شورا نتوانسته به اهداف خود نزدیک شود.

وی ادامه داد: قاعدتا هدف اصلی شورا همین بود ولی هنوز نتوانسته عملکرد مثبتی داشته باشد. شورای شهر مستقیما نیاز به رأی همگانی و انتخاب مردم دارد که در

نماینده مجلس اصافه کرد: امروزه نقش احزاب بسیار محسوس است. به این نکته توجه داشته باشید که در ایران باید احزاب ریشه‌دار، با سابقه و قوی شکل بگیرد و این احزاب بتوانند با توجه به برنامه‌ای که ارائه می‌دهند نظر مردم را برای رای دادن جلب کنند. وقتی در انتخابات شورای شهر می‌بینیم که احزاب بدون برنامه اشخاصی را در قالب لیست مشخص به میدان انتخابات راهی می‌کنند وضعیت همینی می‌شود که می‌بینیم. وقتی در کشور احزاب به‌غیر از زمان انتخابات فعالیتی ندارند هنگامی که نماینده محلی و یا نماینده شورای شهر رأی  آورد در طول 4 سال نه‌می‌توان نظارتی بر عملکردش داشته باشیم و نه می‌توان او را به سمتی هدایت کرد.

هاشم‌زایی در پاسخ به این سوال که بسیاری از عضوهای کنونی شورای شهر از اعضای احزاب شناخته شده سیاسی هستند ولی شهروندان عملکرد مناسبی را در یک سال اول از آنها ندیده اند خاطرنشان کرد: تا این لحظه هیچ حزبی در ایران با برنامه‌های بلند مدت و دارای ساختار مشخص فعالیت نکرده است درست است که یک جبهه و جناحی برای انتخابات ظهور می‌کند و بیشترین فعالیت‌ها و کاندیداها را هم معرفی می‌کند و در شهرهای بزرگ هم موثر است ولی اگر شما دقت کنید متوجه می‌شوید که احزابی در ایران فعالیت می‌کنند هیچ شباهتی با استانداردها ندارند.

وی با تاکید بر اینکه احزاب در ایران تنها حضور فیزیکی دارند ولی بدون برنامه فعالیت می‌کنند گفت: این موضوع تنها در شورای شهر وجود ندارد و بلکه در مجلس شورای اسلامی که عمق و سابقه بیشتری دارد هم می‌بینیم که در فراکسیونی مانند فراکسیون امید وقتی به یک نظر جمعی می‌رسند، تعداد قابل توجهی از اعضا این تصمیم را نادیده می‌گیرند و از تصمیم جمع اطاعت نمی‌کنند. یک حزبی که در شورای شهر افرادی را دارد باید از کاندیداهایش مراقبت کند تا مردم در آینده به اعضای حزب اعتماد داشته باشند.

این نماینده مجلس گفت: وضعیت در بین اعضای شورای شهر سراسر کشور به مانند اتفاقاتی که در بابل شاهد بودیم وخیم‌تر است. در بعضی از شهرهای کوچک افراد فرصت طلب رأی مردم را با یک سری شعارهای غیر اجرایی به نفع مقاصد خود جلب می‌کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در مورد اینکه چرا اتفافات نسنجیده شورا‌های شهر سراسر کشور با یکدیگر مشترک است و به‌نوعی به صورت سریالی اتفاق می‌افتد گفت: باید به این نکته اشاره کنیم که وقتی در یک کشوری فساد وجود داشته باشد و عهده‌ای به شکل مافیایی فعالیت ‌کنند و با آنها برخورد جدی نمی‌شود شما باید چنین خبرهایی را از شورای شهرهای مختلف بشنوید. متأسفانه ریشه این همه تخلفات اعضای شورای شهر نیستند چون در کشور زمینه فساد و رانت بخصوص در مدیریت شهری وجود دارد.

وی با ابراز تاسف از وضعیت اعتماد مردم به مسئولان خاطرنشان کرد: باتوجه به عملکرد نمایندگان شورای شهر و نمایندگان مجلس، اعتماد به حاکمیت تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. همین مجلسی که در آن حضور دارم نه از لحاظ قدرت و نه از نظر در رأس امور بودن ایده‌آل نیست ولی با همه این شرایط نمی‌توان با مجلس قبلی مقایسه کرد. با این وضعیت کنونی هیچ جناحی در انتخابات دو سال آینده نمی‌تواند پیش‌بینی کند که مردم چه رویکردی می‌خواهند از خود نشان دهند. با اتفاقات اخیری که در شورای شهرهای مختلف روی داد مردم جامعه سرخورده هستند و من خودم به‌عنوان یک اصطلاح طلب اعلام خطر می‌کنم ولی در نهایتا یک خوشبینی به شکل سوسو زدن در ذهنم باتوجه به سیاسی بودن مردم ایران وجود دارد که انتخاب درستی را انجام خواهند داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به فعالیت اصلی شورای شهر گفت: در دنیا برای اداره شهرهای کوچک و بزرگ شوراها همه کاره هستند و حتی شهردار رئیس پلیس شهری هم محسوب می‌شود و هر خدمتی که به شهروندان داده می‌شود نهایتا شهردار تصمیم‌گیرنده نهایی است ولی در ایران هنوز اهمیت شورای شهرها درک نشده است که این موضوع هم نیاز به گذر زمان و همراهی مردم و مسئولیت‌پذیری اعضای شورای شهر دارد.