شناسهٔ خبر: 27587289 - سرویس استانی
منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش |

حاشیه‌های طرح ولایت دانشجویان خراسان شمالی در مشهد/ از پاسخ به شبهات تا تمرین مطالبه‌گری

این روز‌ها دوره طرح ولایت کشوری در مشهد، در حال برگزاری است. دوره ۴۰ روزه‌ای که بناست پایه‌های اعتقادی جوانان را بسازد و آن‌ها را مستحکم‌تر از قبل به دانشگاه‌ها بفرستد.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه  خبرگزاری دانشجو، حسین اکبری؛ این روز‌ها دوره‌ طرح ولایت کشوری در مشهد مقدس در حال برگزاری است. دوره‌ ۴۰ روزه ای که بناست پایه‌های اعتقادی جوانان را بسازد و آن‌ها را مستحکم‌تر از قبل به دانشگاه‌ها بفرستد.

دوره طرح ولایت که از سال ۱۳۷۵ شروع به کار کرده، امروز به عنوان ریشه‌ای‌ ترین دوره‌ی عقیدتی در کشور شناخته می‌شود. این امر سبب شده است مقام معظم رهبری نیز بار‌ها از این طرح استقبال ویژه‌ای کنند. رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان شرکت کننده در این طرح می‌فرمایند: این دوره‌ای که شما گذراندید، دوره معارف و آگاهی‌های دینی و اسلامی، یکی از کار‌های بسیار با ارزش و یکی از سرمایه‌هایی است که در جامعه ما و در کشور ما بحمدالله فراهم شده است و هر کدام از شما هم به خودی خود و به تنهایی یک سرمایه‌اید!

این سخنان نشان از اهمیت ویژه‌ای این دوره برای قشر جوان علی الخصوص جوانان دارد؛ جوانانی که هر لحظه مورد حمله شبهات هستند و نیاز به زره‌ای قوی از جنس علم و اعتقاد برای مقابله با این شبهات دارند.

دانشجویان خراسان شمالی نیز هر ساله در این دوره با قدرت شرکت می‌کنند. دانشجویان این استان در سال‌های اخیر جزو دانشجویان برتر این طرح قلمداد می‌شدند. حجت الاسلام یاری، مسئول آموزش بسیج دانشجویی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، می‌گوید: بسیج دانشجویی خراسان شمالی امسال توانست ۳۸ دانشجو که متشکل از ۲۳ دختر و ۱۵ پسر بود را راهی طرح ولایت کشوری کند.

یاری ادامه می‌دهد: این دوره از طرح ولایت کشوری در شهر مقدس مشهد برگزار شد و به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد داشت.

مسئول آموزش بسیج دانشجویی خراسان شمالی می‌افزاید: استان خراسان شمالی همواره جزو استان‌های برتر در این طرح بوده است. ما سال گذشته مقام دوم در طرح ولایت را کسب کردیم. همچنین دو سال قبل نیز مقام اول را از آن خود کردیم. از این جهت تعداد دانشجویان اعزامی از استان خراسان شمالی به نسبت بقیه استان‌ها زیادتر است.

البته امسال در اجرای طرح تغییراتی به وجود آمده است. این طرح که در سال‌های گذشته به سه بازه تقسیم می شد و در هر بازه دو کتاب به دانشجویان آموخته می‌شد، امسال در هر بازه سه کتاب تدریس می‌شود و در بازه‌ی دیگر مسائل تشکیلاتی به دانشجویان ارائه می‌شود.
 
از پاسخ به شبهات تا بی برنامگی های اذیت کننده!
ابتدا به سراغ دانشجویان دختر استان حاضر در این طرح که در مرکز آموزش تخصصی بسیج امام رضا (ع) مستقر بودند، رفتیم و نظرشان را پیرامون طرح ولایت پرسیدیم.

زهرا اسماعیلی، دانشجوی دانشگاه کوثر بجنورد می‌گوید: این دوره باعث شده است پاسخ قانع کننده‌ای به شبهات اعتقادی خود بگیرم.

وی می‌افزاید: این دوره برای من به این ۴۰ روز ختم نمی‌شود. به دانشگاه نیز ختم نخواهد شد. من پس از این دوره فعالیتم را بسیار بیشتر و با قدرت ادامه خواهم داد.

فاطمه انارکی، دانشجوی دانشکده انقلاب بجنورد سطح مناسب اساتید را نقطه قوت این طرح می‌داند و می‌گوید: این چهل روز به سه بازه تقسیم شد و تا حالا که دو بخش آن تمام شده است، اساتید بسیار فوق العاده بوده اند.

انارکی وجود فضای مباحثه را نقطه قوت دیگری از این طرح می‌داند و می‌افزاید: با وجود نقاط مثبت بعضی مسائل مانند تاکید بر نمره نهایی و قبولی در دوره باعث می‌شود تمرکز بر روی مباحث کم شود.

این دانشجو در پیشنهاد خود به مسئولان بسیج دانشجویی استان می‌گوید: بهتر است از دانشگاه‌ها تعداد افراد بیشتری در دوره شرکت کنند؛ زیرا وجود تعداد بیشتر دانشجویان باعث می‌شود بتوانیم در دانشگاه کارکرد بهتری داشته باشیم.

رضایی نژاد دیگر دانشجوی حاضر طرح ولایت کشوری در بخش خواهران است که از دانشگاه بجنورد به این دوره اعزام شده  و می‌گوید: خیلی خوشحال هستم که در این دوره شرکت کردم. من متوجه شدم باید از این به بعد در دانشگاه چه کاری انجام دهم. من در اینجا وقتم را هدر ندادم.

این دانشجوی دانشگاه بجنورد ادامه می‌دهد: بخش ابتدایی دوره که مبانی اندیشه و اعتقادی را با ما کار کردند، واقعا عالی بود. من در این دوره سعی کردم علاوه بر مطالعه با دانشجویان استان‌های دیگر شبکه سازی کنم.

سپس به سراغ دانشجویان پسر در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) رفتیم. دانشجویان پسر نسبت به دختران گله‌ بسیار بیشتری نسبت به شرایط داشتند. آن‌ها از بی برنامگی موجود گله می‌کردند و معتقد بودند این بی برنامگی باعث شده است بازدهی دوره کاهش پیدا کند.

دانشجویان پسر البته معتقد بودند این بی برنامگی باعث شده است برای ما تمرین مطالبه گری شود. دانشجویان می‌گویند بسیاری از مشکلات پس از اعتراض ما رفع شده و حال شرایط نسبت به ابتدای دوره بهتر است. از دیگر انتقادات دانشجویان محل برگزاری دوره بود که به دلیل نظامی بودن منطقه باعث محدودیت‌هایی شده بود.

علیرضا نجف زاده، دانشجوی دانشگاه بجنورد می‌گوید: می توانیم دوره را به سه بخش آموزشی، تشکیلاتی و بصیرتی تقسیم کنیم. در بخش آموزشی به دلیل بی برنامگی‌ها و فشرده‌تر شدن کتب تدریسی در زمان کمتر بازدهی کاهش پیدا کرده بود.
 

این دانشجو ادامه می‌دهد: اما در بخش تشکیلاتی برنامه‌ها از جمله اردوی جهادی‌ که در برنامه وجود داشت، مناسب بود. در بخش بصیرتی نیز اساتید سطح بالای کشوری به جمع دانشجویان می‌آمدند. در کل این دوره باعث تنظیم ساختار‌های ذهنی ام شد.

محمد اکرادی، دانشجوی دانشگاه پیام نور اسفراین می‌گوید: طرح ولایت کشوری سال ۹۷ به دلیل تغییراتی که در آن اتفاق افتاد، شامل نکات مثبت و منفی بود. از نکات مثبت آن بحث تشکیلاتی شدن بود که تاثیرات بسیاری داشت و باعث شد که دانش پژوهان از جمله بنده نوعی از مفاهیم تشکیلاتی که به صورت نظری خوانده بودیم را به دید عملی لمس کنیم و طرز کار یک سازمان تشکیلاتی را به عمل مشاهده کنیم.

این دانشجو ادامه می‌دهد: اساتید دعوت شده نیز در مباحث اقتصادی و سیاسی بسیار عالی بودند، اما تیم پشتیبانی گاهی بد رفتاری‌هایی می کردند و در حوزه برنامه ریزی نیز ضعیف بودند.

همچنین روز گذشته محمود رضا یزدانی، مسئول بسیج دانشجویی خراسان شمالی از دانشجویان خراسان شمالی حاضر در طرح بازدید کردند و پای انتقادات و پیشنهادات آن‌ها نشستند.