شناسهٔ خبر: 27519477 - سرویس اجتماعی
منبع: جوان | لینک خبر

علیرضا سزاوار

ردیابی گمشدگان در فضای مجازی

روزنامه جوان

حدود یکسالی است که تحولی جالب درخصوص جست‌وجوی افراد گمشده رخ داده است. صفحه‌ای در فضای مجازی فعال شده که افراد بسیاری را که بیشتر هم کودک هستند، به آغوش خانواده‌شان بازگردانده است.

صاحب‌خبر -
حدود یکسالی است که تحولی جالب درخصوص جست‌وجوی افراد گمشده رخ داده است. صفحه‌ای در فضای مجازی فعال شده که افراد بسیاری را که بیشتر هم کودک هستند، به آغوش خانواده‌شان بازگردانده است. با ظهور صفحه اینستاگرامی «حامی» حالا پلیس دیگر تنها محل مراجعه مردم نگران و پی‌گیر اعضای گمشده خانواده‌ها نیست.
حامی، نخستین صفحه در شبکه‌های اجتماعی در این زمینه بود؛ چند صفحه دیگر هم در شبکه‌های اجتماعی در همین زمینه فعال هستند، اما اثرگذاری کمتری دارند.
حامی، در زمینه همکاری با خانواده‌های افراد گمشده سرعت عمل خوبی نشان داده و اکنون تبدیل به مرجعی برای کمک به آن‌ها شده است.
پیش از شکل‌گیری کمپین حمایتی و رایگان «حامی»، هیچ صفحه و سایتی در فضای مجازی برای پی‌گیری حرفه‌ای وضعیت گمشدگان وجود نداشت. برخی اعضای خانواده کودکان گمشده گاهی اقدام به بازکردن یک اکانت در فضای مجازی می‌کردند و با گرفتن خبری در موردیافتن کودک یا خبر مرگ او، صفحه رها یا بسته می‌شد.
حجم زیاد اطلاعات و افزایش روزافزون کاربران حامی، نشانگر فعالیت مفید از این صفحه دارد. مردم عادی هم با کامنت‌گذاری و برخورد فعال تلاش می‌کنند، اطلاعات خود را در همین رابطه در اختیار دیگران قرار دهند.
در برخی دیگر نقاط جهان هم برای یافتن گمشدگان به‌جای تکیه به روش‌های صرفاً پلیسی از فناوری استفاده می‌شود. در کشور چین به تازگی یک تجربه موفق در این زمینه به مرحله اجرا گذاشته شده است و به کمک استفاده از یک اپلیکیشن، آن‌ها توانسته‌اند در طول یکسال گذشته بیش از هزار کودک ربوده یا گمشده را پیدا کنند.
والدین می‌توانند این اپلیکیشن را روی گوشی‌های تلفن همراه خود نصب کنند و در صورت مفقودشدن یک کودک، پلیس تمامی اطلاعات به دست آمده را به طور همزمان با سایر والدین به اشتراک می‌گذارد. آن‌ها در شعاع ۱۰۰ کیلومتری محلی که کودک گمشده و آخرین بار در آنجا تردد کرده، تمامی اطلاعات دقیق را دریافت می‌کنند. سایر مردم هم می‌توانند هرگونه رفتار مشکوک را اطلاع بدهند. تا پیش از فعال‌شدن این اپلیکیشن، سالانه بیش از ۲۰هزار کودک در چین ربوده می‌شدند، اما حالا مسئولان این کشور امیدوارند با فعال‌کردن چنین سیستمی، بتوانند از آمار کودکان گمشده بکاهند. تعداد پیداشده‌ها در مقابل آمار از بین رفته‌ها به طور چشمگیری قابل توجه است.
قبل از ظهور و گسترش شبکه‌های اجتماعی، برخی خبرنگاران حوزه حوادث هم در این زمینه تلاش می‌کردند که اکنون به علت کمتر فراگیر بودن رسانه‌های کاغذی در مقایسه با رسانه‌های دیجیتال این تلاش‌ها دیگر چشمگیر نیست.
کمپین حمایتی حامی، افرادی که پیدا شده‌اند را هم با ذکر چگونگی یافتن در صفحه ذکر کرده تا تجربه‌ای برای جست‌وجوی دیگران باشد. در واقع عملکرد شفاف این صفحه، اعتماد ده‌ها هزار نفر را جلب کرده است.