شناسهٔ خبر: 27497368 - سرویس سیاسی
منبع: خرداد | لینک خبر

تحلیل راشاتودی

کودتای ۲۸ مرداد، جنایت مشترک آمریکا و انگلیس

راشاتودی در مطلبی به مناسبت سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به بررسی جوانب این طرح که با حمایت سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس صورت گرفت، پرداخت.

صاحب‌خبر -
به گزارش خرداد و به نقل از باشگاه خبرنگاران راشاتودی در مطلبی به مناسبت سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به بررسی جوانب این طرح که با حمایت سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس صورت گرفت، پرداخت.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، پایگاه اینترنتی راشاتودی در مطلبی به مناسبت سالگرد کودتای 28 مرداد سال 1332 هجری شمسی به بررسی جوانب این طرح که با حمایت سازمان مخفی اطلاعات انگلیس و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا [سیا] صورت گرفت، پرداخت. در گزارش این خبرگزاری روسی آمده است:

شصت و پنج سال از کودتای 19 اوت 1953 می‌گذرد؛ روزی که ایرانیان در زمینه قواعد بازی امپراتوری و هژمونی قدرت، درس سختی را فرا گرفتند. در این روز دولت «محمد مصدق»، نخست‌وزیر ایران با اجرای طرحی انگلیسی- آمریکایی با نام «عملیات آژاکس» که بیشتر به راهزنی بین‌المللی شباهت داشت، سرنگون شد. عملیات آژاکس با همکاری مشترک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا [سیا] و سازمان اطلاعات مخفی انگلیس [ام آی 6] برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرا شد. این کودتا در واکنش به تصمیم دکتر مصدق -باحمایت مجلس ایران- برای ملی کردن صنعت نفت ایران و حفظ درآمد حاصل از این صنعت به نفع مردم ایران، اجرایی شد.

تا آن زمان، طبق قرارداد 1933، یک شرکت دولتی بریتانیایی به نام "شرکت نفت ایران و انگلیس" سهم عمده‌ای از درآمد نفتی ایران را به سود خود مصادره می‌کرد. این شرکت که امروزه با نام بریتیش پترولیوم شناخته می‌شود در سال 1908 و با هدف استخراج و غارت منابع نفتی کشورهای دیگر تاسیس شده بود. غارت منابع نفتی و طبیعی ایران یکی از اهداف استعماری انگلیس بود. پس از آنکه نیروی دریایی سلطنتی انگلیس موتورهایی با سوخت نفت را جایگزین موتورهایی با سوخت زغال سنگ کرد، دستیابی و غارت منابع طبیعی کشورها از جمله ایران در صدر اهداف استعماری انگلیس قرار گرفت. بنابراین سلطه و بهره‌برداری از نفت ایران، برای دولت آن زمان لندن، یکی از اولویت‌های مهم و استراتژیک بود.

نفت ایران به حدی برای انگلیس اهمیت داشت که وینستون چرچیل، نخست‌وزیر وقت این کشور، طی اظهاراتی مبالغه‌آمیز در این باره گفت: «بخت برای ما هدیه‌ای از سرزمین رویاها آورده است که در خواب هم آن را نمی‌دیدم. تسلط بر این هدیه یک سرمایه‌گذاری است.»

/////////////////راشاتودی: کودتای ۲۸ مرداد ایران، جنایت ثبت شده مشترک آمریکا و انگلیس
در طول سال ها  سلطه انگلیس بر نفت ایران، حکومت پهلوی درصد قابل توجهی را به عنوان جایزه خوش خدمتی به لندن دریافت می کرد. استعمار انگلیس با روی کار آمدن محمد مصدق در سال 1951 [آغاز دهه 30] برای بسیاری از مردم ایران که تا آن زمان آگاهی چندانی نداشتند برملا شد. اقدامات مصدق و ائتلاف ملی او باب میل پهلوی جوان و جاه طلب نبود  و آن را خطری برای سلطنت خود می پنداشت. جاه طلبی های محمد رضا پهلوی  که با حمایت های انگلیس تقویت می شد در برابر فعالیت های میهن پرستانه مصدق، منجربه افزایش تنش ها شد و ایران را به یک تقاطع تاریخی نزدیک کرد.

مهمترین طرح دکتر مصدق، ملی کردن نفت ، کنترل ذخایر نفتی ایران، و خارج کردن این صنعت از سلطه انگلیس بود. مصدق در مجلس ایران طرح خود را اینگونه توضیح داد: سال ها مذاکره با کشورهای خارجی نتایجی برای ما به همراه نداشته است... با درآمد نفت ما می توانیم بودجه مان را تکمیل کنیم و با فقر، بیماری، عقب ماندگی مبارزه کنیم. اقدام مهم دیگر این است که با حذف قدرت کمپانی های انگلیسی، ما قادر به از بین بردن فساد و فتنه نیز خواهیم بود. در صورت متوقف کردن آنها، ایران به استقلال اقتصادی و سیاسی خود دست خواهد یافت.

این در حالی بود که انگلیسیها مدعی بودند فروش نفت ایران در بازارهای جهانی را غیر ممکن است. آنها که به شدت امپراتوری استعماری خود بر صنعت نفت ایران را در خطر می دیدند به دنبال طرحی برای نجات خود و مجازات مصدق بودند. اما قدرت و توان لازم برای اجرای طرح توطئه آمیز خود را نداشتند. بنابراین سعی کردند واشنگتن را در غارت منابع نفتی ایران سهیم کنند.

استدلال انگلیسیها برای جلب حمایت آمریکایی ها  جهت دشمنی با مصدق این بود که با توجه به محبوبیت و نفوذ حزب توده [کمونیست ها] در ایران، این کشور معرض خطر تبدیل شدن به یک کشور کمونیستی قرار دارد. انگلیس همچنین با این طرح از تب ضد کمونیستی و ضد شوروی آمریکا بهره برداری کرد و با همکاری سازمان سیای آمریکا برنامه ای برای سرنگونی دولت مصدق تحت عملیات آژاکس را اجرا کرد. کلید موفقیت این کودتا نیز رشوه دادن به مقامات ارشد ارتش،پلیس، روزنامه نگاران، برخی روحانیون و تعدادی از اعضای پارلمان ایران بود و از این طریق احساسات ضد مصدق ترویج یافت.

بر اساس اسناد محرمانه سیا که چندی پیش منتشر شد زمانی که کودتا در 15 اوت آغاز شد ظاهرا شکست خورد. نیروهای امنیتی مصدق چند عامل مرتبط با کودتا را دستگیر کردند و محمد رضا پهلوی را که متهم به این توطئه بود مجبور به فرار کردند. با این حال، سازمان اطلاعات آمریکا و سرویس مخفی انگلیس در تاریخ 19 اوت 1953 با صرف هزینه های گزاف و اجیر کردن گروهی خاص  و شوراندن بخشی از مردم، زمینه بازداشت مصدق و حامیان او  و بازگشت محمدرضا پهلوی به قدرت را تا سال 1979 (1357) فراهم کرد.

این بخشی از اقدامات استعماری انگلیس و آمریکا و دخالت آنها در امور داخلی کشورهاست. تصور غلط از ایران به عنوان حامی تروریسم و تهدید برای منطقه، توجیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج یکجانبه از برجام و تشدید تحریم ها علیه ایران است. آمریکا همواره حقایق را وارونه نشان داده است و سعی بر این داشته تا اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم تحت حمایت غرب را در قالب حمایت از تروریسم منطقه ای نشان دهد. ایران همواره یک ستون مقاومت در برابر جاه طلبی های آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی بوده است.