شناسهٔ خبر: 27449390 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

هزینه های سنگین حج مانع حضور مصری ها در مکه

ایرنا : عربستان با افزایش هزینه های مراسم حج که ریشه در کسری بودجه این کشور دارد، موجب شد عده ای از حجاج مصری از انجام مناسک حج بازمانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش رویترز، عربستان در سه سال گذشته ۲۰۰۰ هزار ریال سعودی (۵۳۳ دلار) به هزینه عمره گزارانی که برای دومین بار به این کشور سفر می کنند، افزوده است. مصر نیز در اقدامی مشابه در سال جاری این هزینه ها را افزایش داده است.

خبرگزاری رسمی مصر &#۳۹;الشرق الاوسط&#۳۹; به نقل از &#۳۹;عمر مروان&#۳۹; معاون پارلمانی دولت و رئیس بعثه حج مصر اعلام کرد که شمار حجاج مصری امسال (برای حج تمتع) نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته و از ۸۰ هزار نفر به ۶۵ رسیده است.

مسئولان فرودگاه بین المللی قاهره نیز به رویترز گفته اند که برخی شرکت های هواپیمایی این کشور به دلیل این که پروازهایشان به عربستان صرفه اقتصادی نداشته، لغو کرده اند.

در همین حال، «احمد ابراهیم» عضو کمیته عالی حج مصر گفت، شمار عمره گزاران (حج عمره) امسال ما نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از ۳۸۰ هزار به ۵۰ هزار تن رسیده است که عامل آن را می توان مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه سفر عمره دانست.

ابراهیم تاکید کرد، تصمیم همزمان سعودی و مصر برای افزایش هزینه های حج موجب شده است، بسیاری از مصری ها نتوانند برای انجام مراسم حج به عربستان بروند.

آژانس های مسافرتی مصری در این باره اعلام کردند، هزینه حج در مصر نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده و از ۳۰ هزار پوند (۱۶۷۵ دلار) به ۶۰ هزار پوند (۳۳۵۰ دلار) رسیده است.

درحالی که هزینه حج با امکانات عالی شامل سفر هوایی، اقامت در هتل مجلل و خدمات دیگر در سال گذشته ۱۰۰ هزار پوند ( ۵۵۸۳ دلار) بود این رقم امسال به ۱۵۲ هزار پوند (۶۷۰۰ دلار) رسیده است.

&#۳۹;حماده راضی&#۳۹; کارمند ۵۵ ساله بخش دولتی مصر گفت: بلیت هواپیماها برای سفر حج گران شده، هزینه های حج در مصر و سعودی نیز افزایش یافته است و تنها کسانی که توان مالی دارند می توانند به عربستان بروند.

کاهش شدید قیمت نفت و آغاز جنگ فرسایشی یمن در مارس ۲۰۱۵ (فروردین ۹۴) که هزینه های سرسام آوری بر عربستان که دارای اقتصادی تک محصولی است تحمیل کرد، این کشور را با کسری بودجه ۵۲ میلیارد دلاری و بحران شدید مالی رو به رو کرده است.

همین مشکلات موجب شد، مسئولان ریاض دست به سلسله اقدامات بزنند که از آن جمله می توان به افزایش تعرفه های برق، آب، تلفن و اینترنت، اعمال مالیات بر ارزش افزوده برای نخستین بار در این کشور و نیز افزایش هزینه سفر حاجیان و عمره گذاران به این کشور اشاره کرد.