شناسهٔ خبر: 27357637 - سرویس اجتماعی
منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در آستانه سی‌ویکمین سال تاسیس این واحد دانشگاهی تاکید کرد

تکیه بر پتانسیل‌های گردشگری برای جذب درآمدهای غیرشهریه‌ای/ غیر از تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان و جاذبه‌های گردشگری، توسعه رشته‌های پزشکی را در دستورکار قرار دادیم

به گفته سعید جامه‌بزرگی، بحث درآمدزایی غیرشهریه‌ای با تیکه بر اقتصاد دانش‌بنیان و پتانسیل‌های گردشگری استان همدان از مهم‌ترین ماموریت‌های این واحد دانشگاهی است؛ ماموریت‌هایی که چندی است آغاز شده و تاکنون نیز مراحل خوبی را در این خصوص طی کرده است. البته این تنها اقدام واحد همدان برای کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، 25 مرداد سال 1366 بود که دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان فعالیت خود را با چند رشته محدود و 642 دانشجو آغاز کرد. معارف اسلامی، زبان انگلیسی و ریاضیات در مقطع کارشناسی پیوسته و حسابداری، دینی و عربی، ادبیات‌فارسی، آموزش ابتدایی و علوم‌تجربی در مقطع کاردانی آموزش معلمان رشته‌هایی بود که در آن سال در این واحد دانشگاهی تدریس می‌شد. این واحد دانشگاهی در حالی سی‌ویکمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند که به یکی از مهم‌ترین واحدهای دانشگاهی در جذب درآمدهای غیرشهریه‌ای تبدیل شده است.

واحد همدان با فضای آموزشی افزون بر 140 هکتار با بیش از 11 هزار و 500 دانشجو، 250 عضو هیات‌علمی تمام‌وقت، 330 کارمند، 164 رشته تحصیلی، 45 هزار فارغ‌التحصیل و 500 استاد حق‌التدریس و مدعو، چهار دانشکده، پنج مرکز آموزشی و به‌لحاظ رتبه‌بندی به‌عنوان واحد جامع شناخته می‌شود.

به‌مناسبت راه‌اندازی این واحد دانشگاهی سعید جامه‌بزرگی، رئیس دانشگاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به اقدامات در حال انجام این واحد دانشگاهی اشاره کرد؛ اقداماتی که نوید روزهای خوبی را برای کاهش اتکا به شهریه و درآمدزایی می‌دهد.

آثار برجسته معماری‌ای در شهر همدان وجود دارد که معرفی این آثار و مفاخر می‌تواند موجب توسعه شهر همدان و جذب گردشگران شود. در همین راستا واحد همدان این روزها مرکز توجه خود را به توسعه گردشگری و جذب درآمد‌های غیر‌شهریه‌ای از این راه قرار داده است.

به گفته سعید جامه‌بزرگی، بحث درآمدزایی غیرشهریه‌ای با تیکه بر اقتصاد دانش‌بنیان و پتانسیل‌های گردشگری استان همدان از مهم‌ترین ماموریت‌های این واحد دانشگاهی است؛ ماموریت‌هایی که چندی است آغاز شده و تاکنون نیز مراحل خوبی را در این خصوص طی کرده است. البته این تنها اقدام واحد همدان برای کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای نیست.

او توضیح می‌دهد: «غیر از تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان و جاذبه‌های گردشگری، توسعه رشته‌های پزشکی را در دستورکار قرار دادیم. قبل از عید یک‌سری از این رشته‌های پزشکی مصوب شده و در آنها دانشجو پذیرش کردیم و بقیه این رشته‌ها در سال 97 مصوب خواهد شد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان می‌گوید: «سال گذشته پنجمین سال متوالی بود که میزبان واحدهای دانشگاهی برتر شدیم و امسال هم ان‌شاءالله به همین صورت خواهد بود. استان همدان پتانسیل‌های زیادی دارد و دانشگاه واحد همدان موفق شده است میزبانی‌های کشوری را در زمینه مسابقات ورزشی وزارتخانه‌ها و همایش‌های فرهنگی و علمی برای وزارتخانه‌ها غیر از دانشگاه آزاد اسلامی بپذیرد.»

آن‌طور که او می‌گوید، در حال حاضر مسابقات کشوری دانش‌آموزان دختر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در حال برگزاری است و در تمام تابستان ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی همدان برای بحث گردشگری ورزشی و فرهنگی فعال بوده است.

ابتدای مرداد امسال بود که محقق دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان با تولید کیت تشخیص سرطان دهانه رحم، انحصار آمریکا در تولید این محصول را شکست. درواقع کیت تشخیص سرطان دهانه رحم یکی از طرح‌های دانش‌بنیان این واحد است؛ طرحی که درآمدزایی خوبی هم برای واحد همدان و هم برای دانشجویانی خواهد داشت که وارد این وادی شده‌اند. آن‌طور که جامه‌بزرگی توضیح داد، این طرح در نخستین جلسه مجازی فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با روسای استا‌ن‌های دانشگاه به‌عنوان یکی از دو طرح‌ دانش‌بنیان برتر انتخاب شد.

او توضیح داد: «کیت تشخیص سرطان واحد همدان در این جلسه حائز رتبه اول کشوری شد. ثبت اختراع این طرح انجام، نمونه‌های آن ساخته و آزمون‌های بالینی آن پیاده شده و مجوزهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اخذ است و به محض اخذ مجوزها تولید انبوه آن آغاز خواهد شد.»

بخش دیگر سخنان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان درباره ارتباط با صنعت بود. او دراین‌باره توضیح داد: «دفتر ارتباط با صنعت ما یک دفتر پیشرفته است و در سایت فن‌بازار شهرک صنعتی نیز دفتر دیگری را احداث کرده و ارتباط را با صنعت کوچکی که در همدان است، برقرار کرده‌ایم. البته شهر همدان یک شهر صنعتی نیست و بیشتر گردشگری است و به همین دلیل در حوزه ارتباط با صنعت به‌اندازه گردشگری پیشرفت نخواهیم کرد؛ چراکه تعداد صنایعی که در همدان وجود دارد محدود است، اما ما با همان صنایع محدود نیز ارتباط خوبی برقرار کرده‌ایم.»

او می‌گوید: «یکی از کارهایی که در ارتباط با صنعت انجام داده‌ایم تجهیزات دقیق را با استفاده از کارگاه‌های پیشرفته‌ای که داریم قطعه‌سازی کرده و تحویل صنایع استان همدان می‌دهیم. درواقع ارتباط بسیار نزدیکی با این صنایع داریم و در این راستا درآمدزایی بسیار خوبی را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم.»

جامه‌بزرگی در پایان درباره درآمدهای غیرشهریه‌ای توضیح داد: «پیش‌بینی بودجه‌ای که به درآمدزایی غیرشهریه‌ای نیاز داشتیم از همین کانال گردشگری تامین شده است و بقیه درآمدزایی ما بیشتر از آن پیش‌بینی خواهد شد.»