شناسهٔ خبر: 27277022 - سرویس بین‌الملل
منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

روسیه و پاکستان همکاری‌های نظامی خود را گسترش می‌دهند

پاکستان برای نخستین بار توافق مهمی با روسیه در زمینه همکاری‌های نظامی امضا کرده که اجازه آموزش افسران نظامی پاکستانی توسط ارتش روسیه را می‌دهد.

صاحب‌خبر -
ایسنا: به نقل از سی‌ان‌ان، این توافق کم سابقه در حالی اتفاق افتاده که روابط اسلام‌آباد با واشنگتن یک رقم نزولی را طی کرده و تقریبا منجر به متوقف شدن همه برنامه‌های تعامل و تبادل نظامی بین آمریکا و پاکستان شده و اکنون به نظر می‌رسد که روسیه برای پر کردن این خلا پا پیش گذاشته است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع پاکستان، توافق مذکور میان پاکستان و روسیه در زمینه آموزش و همکاری نظامی در جریان یک نشست کمیته موسوم به کمیته مشورتی نظامی مشترک روسیه-پاکستان در شرق اسلام آباد به دست آمد. ضمیر الحسن شاه، وزیر دفاع پاکستان و ژنرال آلکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه به عنوان روسای هیات‌های دو کشور در این مذاکرات که در مقر ارتش پاکستان در شهر راول پندی برگزار شد، حضور داشتند.

در بیانیه وزارت دفاع پاکستان آمده است: دو طرف مذاکراتی جامع و دقیق درباره فرصت‌ها برای همکاری‌های آینده انجام دادند. در پایان دو کشور قراردادی در زمینه پذیرش نیرو‌های مسلح پاکستان در موسسات آموزشی فدراسیون روسیه امضا کردند. در عین حال به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه نیز یک نشست با ژنرال زوبیر محمود حیات، رئیس کمیته ستاد مشترک ارتش پاکستان در شهر موسکو داشت و دو طرف درباره همکاری‌های دوجانبه و مسائل امنیت منطقه‌ای مذاکره کرده‌اند.

این وزارتخانه اعلام کرد: دو طرف بر تعهدشان برای تعمیق گفتگو و افزایش ارتباطات در حوزه دفاعی تاکید کردند.