شناسهٔ خبر: 27271338 - سرویس فرهنگی
منبع: لیزنا | لینک خبر

فوتبال‌دوستان کتابخوان بازار کتاب روسیه را متحول کردند

جام جهانی فوتبال امسال باعث افزایش فروش کتاب های کلاسیک روسی در جهان شد.

صاحب‌خبر -
فوتبال‌دوستان کتابخوان بازار کتاب روسیه را متحول کردند

به گزارش لیزنا، طبق اعلام سایت اخبار ادبیات روسیه، در کنار شور و هیجان و تجزیه و تحلیل های سیاسی که بیست و یکمین دوره مسابقات جام جهانی در مسکو به ارمغان آورد، به نظر می رسد بازار کتاب روسیه نیز تحسین جهانی را برانگیخته است، چنانچه گردشگران اعلام کردند که تصمیم گرفته اند کتاب های روسی بخوانند.

همانطور که از نظرات مقامات دولتی و برخی از بازیگران صنعت نشر مشخص می شود، جام جهانی که با پیروزی فرانسه در 15 ژوئیه در ورزشگاه لوژنیکی مسکو پایان یافت، منجر به افزایش قابل ملاحظه میزان توجه خارجی ها به ادبیات روسیه شده است.

طبق آمار، در دو ماه اول تابستان امسال بیش از 1میلیون توریست خارجی و طرفداران فوتبال از روسیه بازدید کردند که به جهش فروش کتاب کمک کرده، به طوری که بر اساس گزارشات میزان فروش کتاب تقریبا 50 درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل است. این میزان نیز وابسته به مهمانان خارجی است.

نادژدا میخایلوا، مدیر کل کتابفروشی «خانه کتاب» مسکو گفت: بیشترین تقاضا در میان گردشگران خارجی ادبیات کلاسیک روسی بود و تقاضاهای مربوط به ادبیات معاصر روسی به چشم نمی آمد.

میخایلوا اعلام کرد تنها نویسنده معاصر که به نوعی استثناء تبدیل شد، میخاییل بولگاکف بود. او گفت: از ماه می فروش کتاب های بولگاکف حدود 30 درصد افزایش یافته است.

به گفته کتابفروشان در طول جام جهانی از پرفروش ترین کتاب های بولکاگف بین بازدیدکنندگان بین المللی ترجمه انگلیسی «مرشد و مارگاریتا» بود. همچنین ترجمه اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی و دیگر زبان های این کتاب نیز محبوبیت داشت. درمورد نویسندگان معاصر یکی دیگر از آثار قابل ذکر «دکتر ژیواگو» اثر بوریس پاسترناک است.

با توجه به فروش کتابفروشی ها، بجز بولگاکف نسبتا معاصر، اکثر درخواست ها مربوط به کتاب های کلاسیک روسی بود. به گفته صاحبان کتاب فروشی ها، درخواست های مکرر برای آثار مختلفی از الکساندر پوشکین، میزان فروش کتاب های او را، از نیمه دوم ماه جولای دو برابر کرد. اما سردسته آثار پرفروش این شاعر بزرگ روسی رمان منظم او «یوگنی آنگین» بود.

روابط عمومی وزارت علوم و فرهنگ فدراسیون روسیه اعلام کرد که از جمله دیگر نویسندگان و آثار محبوب در میان مسافران جام جهانی روسیه «آنار کارنینا» اثر تولستوی و «ابله» اثر داستایفسکی است. همچنین آثار تولستوی و داستایفسکی در ردیف اول درخواست های بازدیدکنندگان آمریکایی قرار داشتند.

بر اساس برخی گزارش ها، بازدید کنندگان از ایالات متحده به خریداران اصلی کتاب های روسی تبدیل شده اند؛ اما طبق گفته های فروشندگان کتاب، این اتفاق جدیدی نیست. الکساندر لئوناف، کارمند ارشد سازمان همکاری های فرهنگی روسیه و ایالات متحده در دانشگاه دولتی وارونژسکی، گفت که در میان بازدیدکنندگان آمریکایی، کتاب های نویسندگان روسی به ویژه کلاسیک های روسی همیشه تقاضا داشته اند.

ترجمه: زهرا شریفی