شناسهٔ خبر: 26857492 - سرویس استانی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تبریز طلایی‌ترین نقطه عرض جغرافیایی برای رصدماه گرفتگی

استاد نجوم دانشگاه تبریز گفت: تبریز طلایی‌ترین نقطه عرض جغرافیایی برای رصد طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱ است.

صاحب‌خبر -

تبریز، طلایی‌ترین نقطه رصد طولانی ترین خسوف قرنبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ علی عجب‌شیری‌زاده استاد نجوم دانشگاه تبریز،گفت: این ماه گرفتگی بزرگ روز جمعه؛ ۵ مرداد، از ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه آغاز شده و سحرگاه شنبه؛ ۶ مردادبه پایان می‌رسد.

وی گفت: ماه‌گرفتگی در تبریز از ساعت ۲۴ و ۱۵ ثانیه آغاز شده و در ساعت ۲۴ و ۵۱ دقیقه و ۴۴ ثانیه به بیشترین میزان گرفتگی در این شهر خواهد رسید.

وی افزود: کل ماه‌گرفتگی در تبریز یک ساعت و ۴۳ دقیقه و ۱۱ ثانیه طول خواهد کشید و با توجه به ساعات اشاره شده، ماه‌گرفتگی در تبریز، ششم مرداد اتفاق خواهد افتاد.

استاد نجوم دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز یادآور شد: در طولانی‌ترین خسوف قرن ۲۱، ماه از مرکز سایه زمین خواهد گذشت و در کل دنیا یعنی آسیا، اروپا، آفریقا، استرالیا و بخش‌های جنوبی آمریکا قابل مشاهده خواهد بود.

عجب شیری‌زاده همچنین از برگزاری کارگاه ۲ روزه در حاشیه این رخداد علمی در تبریز خبر داد و گفت: در این کارگاه امکان شرکت برای تیم‌های حرفه‌ای و افراد آماتور وجود دارد، به همین منظور متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز، برای شرکت در کارگاه‌های نجوم اقدام کنند.

ماه گرفتگی ۵ مرداد ۱۳۹۷ (۲۷ جولای ۲۰۱۸) یکی از خاص‌ترین رویداد‌های نجومی سال‌های اخیر است و همزمان با این ماه‌گرفتگی می‌توان مریخ را از نزدیک‌ترین فاصله دید.

انتهای پیام/

تبریز، طلایی‌ترین نقطه رصد طولانی ترین خسوف قرن