شناسهٔ خبر: 26824083 - سرویس سیاسی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وظیفه سازمان تامین اجتماعی حمایت از نیروی کار است/ همسان‌سازی حقوق‌ها به دلیل کمبود نقدینگی انجام نشده است

گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع تامین اجتماعی و حمایت از کالای ایرانی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع تامین اجتماعی و حمایت از کالای ایرانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در برنامه گفتگوی ویژه امشب (پنج شنبه، ۲۸ تیر ماه) با موضوع  بیمه تامین اجتماعی و حمایت از کالای ایرانی برگزار شد در رابطه با بیمه تامین اجتماعی در قبال کارگران و کارفرمایان اظهار کرد: اگرچه از ابتدای دولت یازدهم و با حضور مجموعه جدید در سازمان تامین اجتماعی اقدامات اصلاحی و قابل توجهی صورت گرفته اما از سوی بخش کارفرمایی همچنان گلایه‌ها و نگرانی‌های نسبت به عملکرد تامین اجتماعی وجود دارد.

///

وی افزود: البته رضایتمندی لازم در بخش کارگری نیز وجود ندارد، ما معتقدیم که سازمان تامین اجتماعی به عنوان صندوق بین نسلی چه کارگران و کارفرمایان جزء شرکا و صاحبان اصلی آن هستند، اطلاع چندانی از عملکرد سازمان تامین اجتماعی ندارند و نظر می رسد که مهمترین ضرورت در سازمان تامین اجتماعی وجود سه جانبه گرایی به معنای واقعی در فرآیند تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها بوده و از زمانی که شورای عالی تامین اجتماعی جای خود را به هیئت امنا داده است گروه سه جانبه گرایی مخدوش شده است.

در ادامه برنامه علیرضا حیدری نایب رئیس اتحادیه کارگران پیش کسوت سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی اصولاً برای حمایت از نیروی کار خلق شده است و زمانی که در سال ۵۴ قانون تاسیس این سازمان به تصویب رسید و در قانون آن سال تنها بیمه اجباری وجود داشت و تنها کارگرانی که تحت نظر کارفرما کار می کردند تحت پوشش بودند و بعد از پیروزی انقلاب مجموعه جدیدی توسط قوانین مجلس و پیشنهاد دولت به تامین اجتماعی اضافه شدند و حجم جامعه ای که در باره آن صحبت می‌کنیم بیش از ۳ میلیون نفر است که پوشش حمایتی از تامین اجتماعی دریافت می‌کنند و این حجم مطالباتی که انباشته شده باعث ایجاد مشکلاتی برای سازمان تامین اجتماعی شده است.

در ادامه برنامه محمد حسین زدا معاون بیمه ای تامین اجتماعی افزود: سه جانبه گرایی قانون تلقی شده و در هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی رعایت می‌شود به این معنا که این هیئت متشکل از نمایندگان دولت ،کارفرمایان و کارگران است، در دوره قبل معاونت فرهنگی و موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی منحل شد که در طی سه چهار سال اخیر آن آن را احیا کرده‌ایم و اکنون در معاونت فرهنگی دبیرخانه دائمی برای گفتگو با سه گروه شبکه‌ای اجتماعی ایجاد شده است و سهم خودمان سعی کرده ایم که خلاء موجود را رفع کنیم.

وی افزود: چه دلیلی دارد وقتی ما با یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارفرمایی که بار مالی ما را تامین می‌کنند همفکری نداشته باشیم، و امیدواریم که در اصلاح قانون تامین اجتماعی مبادرت شود.

زدا تصریح کرد: ۴۲ میلیون نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند که هر ماه بیش از ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداختی سازمان تامین اجتماعی بوده لذا باید سطح توقعات خود را تنظیم کنیم چرا که سازمان تامین اجتماعی در طول ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر با بازنشستگی‌های پیش از موعد و مهمان های ناخوانده بسیاری مواجه بوده به این ترتیب که افرادی از سوی ارگان‌هایشان به سازمان تامین اجتماعی انتقال یافته اند و بعد از آن نیز حق بیمه این افراد توسط ارگانهای مذکور پرداخت نشده لذا اگر توقع داشته باشیم سازمان تامین اجتماعی مانند سازمان‌های تامین اجتماعی پیشرو در جهان فعالیت کنند واقع‌بینانه نیست.

وی گفت: در جامعه کارگری تقاضا برای بازنشستگی پیش از موعد بسیار زیاد است و در مسئله مستمری نیز ما شرمنده مستمری بگیران هستیم چراکه سفره‌های این افراد رنگین نیست، اما ما هر ماه ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به این بخش پرداختی داریم لذا بار مالی عظمی ملی می‌طلبد تا مشکل این بخش حل شود.

وظیفه سازمان تامین اجتماعی حمایت از نیروی کار است

در ادامه برنامه سلاح ورزی  نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بر اساس تکالیفی که در دوره های گذشته مجلس و دولت به سازمان تامین اجتماعی تحمیل شده این سازمان دچار مشکلات بسیاری شده به این شکل که کارگران باید با کمبودها بسازند و کسری ها را نیز کارفرمایان باید متقبل شوند.

حیدری گفت: هر سازمانی مانند تامین اجتماعی باید پس از مدتی در قوانین و قواعد خود بازنگری داشته باشد تا بتواند تعادل را در پوشش حمایتی خود ایفا کند اما در چنین شرایطی چگونه می توانیم هزینه های اضافی برای صندوق‌هایی بسازیم که پایداری چندانی ندارند.

وی افزود: اکنون دو هزینه بسیار بزرگ در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد به عنوان مثال حدود ۶۱ الی ۶۲ درصد از بودجه سازمان تامین اجتماعی به بخش مستمری اختصاص یافته و بیست و چهار الی ۲۵ درصد نیز به حوزه درمان تخصیص پیدا می کند لذا جمع این هزینه ها به اضافه هزینه های نیروی انسانی سازمان تامین اجتماعی حدود ۹۰ درصد را به خود اختصاص می‌دهد بنابراین ما باید به سمت کنترل هزینه حرکت کنیم.

زدا بیان کرد: درحال حاضر به کارفرمایان هزینه ای برای کسری منابع سازمان تامین اجتماعی تحمیل نشده و حتی برای کارفرمایان موازینی را ایجاد کرده ایم که راحت تر عمل کنند به عنوان مثال بیش از ۱۲۰ هزار درخواست جمع آوری و در نتیجه آن ۱۲۰ میلیارد از جرایم بخشیده شد و اگر پرونده های جاری به نتیجه برسد حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان پولی که قرار بود صرف کرد پرداخت جریمه شود کارآفرینی تزریق خواهد شد .

وی افزود: اکنون بسیاری از حق بیمه ها کاهش پیدا کرده و قراردادهای پیمانکاری حمل بار و مسافر بری از ۷ به ۴ درصد کاهش یافته است و این در حالی است که، در این وضعیت کاهش نقدینگی اما باید در ابتدای ماه ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت حق بیمه شدگان نقدینگی داشته باشیم.

معاون بیمه ای تامین اجتماعی گفت: حدود ۳ میلیون نفر بازنشسته و مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی و ۲۱۰ هزار نفر نیز مقرری بگیران بیمه بیکاری هستند،

سلاح ورزی بیان کرد: ما از گذشته در کارهایی مانند تولیدی و فنی مهندسی که جنبه‌ی ثابت دارند تامین اجتماعی به جای پذیرفتن لیست تولیدی بر روی قراردادها ضریبی را اعمال می‌کرد اما به درخواست کارفرمایان در قانون تصویب شد که باید در کارگاه ها بر اساس لیست ابرازی کارفرمایان بیمه محاسبه شود.

وی گفت: در مسئله بخشودگی جرایم بنده یاد تخفیف‌ها و تقسیط‌های شهرداری افتادم و وقتی این سازمان منابع و مصارف و با یکدیگر نمی‌خواند تخفیف می‌دهد، و این تخفیف‌ها اساسی مشکلات کارفرمایان را حل نخواهد کرد چرا که سازمان تامین اجتماعی برای وصول مطالبات از نیاز به مراجعه به مراجع قضایی ندارد.

سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه عملا شعب سازمان تامین اجتماعی نمی تواند لیست بیمه مربوط به کارفرمایانی را که بدهی معوق دارند را نپذیرد، گفت:500  مرکز ملکی سازمان تامین اجتماعی و 80 بیمارستان در سراسر کشور جوابگوی خیل عظیم بیمه شدگان نیستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی به دلیل کمبود منابع نمی تواند تعهداتش را نسبت به مجموعه آتیه که طرف قرارداد سازمان است را انجام دهد افزود: خدماتی که در مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی ارائه می شود رایگان است لذا از نظر تعداد تخت و سایر خدمات پاسخگوی این جمعیت نیست.

سلاح ورزی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی در کنار سیستم بانکی و مالیات به عنوان سومین مانع در فضای کسب و کار شناسایی شده است خاطرنشان کرد: برخی از شعب سازمان تامین اجتماعی از پذیرش لیست کارفرمایان بدهکار خودداری می کنند که این موضوع ربطی به کارگران ندارد و باید دفترچه ها تمدید شود، بیمه شدگان از بیرون خدمات در قالب خدمات مکمل استفاده می کنند.

زدا معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه طرح حذف دفترچه بیمه کلید خورده است افزود: ظرف دو سه ماه آینده همه با دفترچه بیمه خداحافظی می کنند،بحث حذف دفترچه در مراکز ملکی به صورت صد در صدی انجام و در 7 استان برای طرف های قرارداد به صورت پایلوت انجام شده است و به سرعت عمومی خواهد شد.

معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه تمامی پزشکان و مراکز درمانی60 درصد هزینه هایشان را آنلاین دریافت خواهند کرد،گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی درمان است ، وقتی سیستم درمانی رایگان می شود به هر نحوی که اقدام کنيم رضایتمندی حاصل نمی‌شود .

وی با اشاره به اینکه در ایران پزشک خانواده نداریم، افزود: تمام ما از کارفرمایان و بیمه شدگان گرفته تا پرسنل سازمان تامین اجتماعی مالیات پرداخت می‌کنیم که بخشی از این مالیات مربوط به درمان آنها می‌شود.

زدا با اشاره به اینکه صد در صد مراکز درمانی ما رایگان است گفت: بیمه‌های تکمیلی درمان داریم ولی بیمه تکمیلی بیمه را نداریم ، لایحه بیمه تکمیلی نوشته شده است که در دستور کار هئیت دولت قرار دارد لذا اگر نظام چندلایه تامین اجتماعی پیاده شود تکلیف همه مشخص می‌شود.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه اگر در بخش بیمه شدگان اجباری کارفرما به تعهدات خود عمل نکند سازمان تامین اجتماعی مکلف است به تعهدات خود عمل کند افزود: پیمانکاران در طرح های عمرانی از دولت مطالبات زیادی دارند که موفق به گرفتن آن نشدند، دولت اسنادی را به نام اسناد خزانه منتشر کرد که تاریخ سررسید آن برای سال بعد بود که در این مسئله مشکل داشتیم که تکلیف جریمه ها چه می‌شود ، باید اذعان کرد که مشکل جریمه الان حل شده است و قرار را بر، ترتیب پرداخت گذاشته ایم که ظرف هفته آینده بخشنامه آن برای کل کشور ارسال خواهد شد.

وی اظهار داشت : 950 هزار نفر راننده از طریق هدفمندی یارانه ها به سازمان تامین اجتماعی حواله شده اند لذا مقرر شده تا 13/5 درصد رانندگان حق بیمه خود را بپردازند و 13/5 درصد دیگر را از محل هدفمندی پرداخت شود که البته رانندگان حق خود را پرداخت کرده اند و قرار است از محل هدفمندی یارانه‌ها هم پرداخت شود، بیمه حتی یک نفر از آنها قطع نخواهد شد.

زدا تصریح کرد: در بحث رانندگان برون شهری حداقل دستمزد 1/3 دهم حداقل حقوق سال بود که به 1/5 رسید و در درون شهری از 1/1 دهم به 1/3 دهم رسیده است، باتبصره ماده 82 قانون برنامه ششم این عده می‌توانند با 25 سال سابقه رانندگی و با 55 سال سن به نسبت سابقه بازنشسته شوند .

حیدری با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی به همه اعضای این سازمان از روز اول خدمات کوتاه مدت و بلند مدت ارائه می‌دهند،گفت: در بحث نقدینگی مشکلات جدی وجود دارد، متاسفانه تعهداتی که تکلیف سازمان تامین اجتماعی بوده تا به امروز باید انجام می‌شد اما این مسئله صورت نگرفته است لذا همسان‌سازی حقوق به دلیل کمبود نقدینگی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه پرداخت حق بیمه به عهده کارگر نیست بلکه بر عهده کارفرما است، خاطرنشان کرد: به تامین اجتماعی دو نوع خدمت تکلیف شده که شامل تامین درمان و خرید درمان است، لذا عدم رضایت‌مندی به لحاظ تأمین به موقع درمان باعث شده تا افراد به سمت بیمه مکمل بروند ، بیمه شده حق مضاعف از جیب خود می‌پردازد و این همان درمان پایه است که تعهد آن در زمینه تامین اجتماعی است.

انتهای پیام/