شناسهٔ خبر: 26820326 - سرویس استانی
منبع: راه دانا | لینک خبر

نمایندگان مجلس در گفتگوهایی مطرح شد:

FATF دستاویزی برای حفظ برجام اروپایی!/ لایحه FATF استعماری است

بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی و سیاسی، مخالفت خود را با پیوستن ایران به FATF اعلام کردند و این لایحه را یک لایحه استعماری خواندند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، ماه‌هاست که مسأله پیوستن ایران به FATF به یکی از مسائل مهم محافل رسانه‌ای، سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است. طی چندماهه اخیر طیفی از نمایندگان مجلس و دولت به عنوان حامی یا منتقد FATF  بودند که برخی آن را دروازه ورود ایران به اقتصاد دنیا و برخی دیگر آن را سم مهلکی برای امنیت کشور می دانن.

تقابل‌های تازه بر سر FATF، از اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری شدت گرفت که برخی از دولتمردان و وزرا در این مدت  تصریح کردند که پیوستن به FATF مزایای فراوانی برای ایران دارد.

در این ایام بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی و سیاسی، مخالفت خود را با پیوستن ایران به FATF اعلام کردند و این لایحه را یک لایحه استعماری خواندند.

لایحه FATF استعماری است

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص ابعاد لوایح چهارگانه مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، گفت: لایحه FATF از 16 سال قبل از سوی آمریکایی ها اعلام شد که بتوانند با آن نهضت های آزادی بخش و گروه های انقلابی که در مقابله با اسراییل در جهت حفظ منافع ملی کشورشان اقدام می کنند، کنترل کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: این معاهده از این جهت از طرف آمریکا دنبال شد که بتوانند انقلاب ها و ملت را کنترل کنند و همواره بر کشورها سلطه داشته باشند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از 16 سال گذشته تاکنون با این معاهده مخالف است، اظهار کرد: ایران همواره به دنبال تامین منافع ملت ها و اجرای عدالت در سراسر جهان می باشد.

حسن بیگی با بیان اینکه FATF  لایحه استعماری است، گفت: اگر این لایحه تصویب شود، آمریکا تمامی تحریم هایی که در زمان برجام برداشته شده را دوباره به ملت ایران تحمیل خواهند کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس با این لایحه مخالف هستند، بیان کرد: در برخی از بندهای این لایحه از ترورسیم حمایت شده است و در جهت تامین منابع مالی آنهاست.

وی با بیان اینکه آمریکا هرکه را بخواهد تروریسم اعلام می کند، گفت: حزب الله، سپاه پاسداران را تروریسم اعلام کرده اما منافقینی که 17 هزار نفر از ملت را به خاک و خون کشانده اند را تروریسم نمی داند و از آنها حمایت می کند.

حسن بیگی همچنین تصریح کرد: نمایندگان موافق این لایحه نیز قبول کرده اند که این لایحه ابزاری برای آمریکایی ها جهت فشار بر جامعه خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه با تصویب این لایحه  آمریکایی ها بر بانک ها تسلط خواهند داشت، گفت: در هر زمانی می توانند مبالغ را از بانک ها خارج سازند و نمی توان ثابت کرد که در حساب مبلغی بوده است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر برای امضای این لایحه شرط هایی در نظر گرفتند، اظهار کرد:  آمریکایی ها شروط آنها را قبول کردند اما نوبت شروط ایران که می شود زیر بار نمی روند.

حسن بیگی با تاکید براینکه باید شروطی تعیین شود تا مجلس آن را بپذیرد، افزود: این حق ملت ایران است که شروطی برای تصویب این لایحه بگذارند و باید آمریکایی ها به این شروط تن دهند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ایران در گذشته در لیست سیاه بوده است، گفت: ایران 40 ماه وقت گرفته بوده که این لایحه تصویب شود که تصویب نشد و مجددا در موضوع برجام 4 ماه دیگر به ما وقت دادند که هنوز یک ماه دیگر فرصت باقی است.

وی با اشاره به راه اندازی شایعه و جو روانی برای تصویب این لایحه در داخل کشور بیان کرد: این شایعات برای این است که مجلس را تحت فشار قرار دهند و مجلس مر لایحه دولت را تصویب کند.

حسن بیگی تصریح کرد: عده ای تلاششان بر این است که در عرض 20 دقیقه مصوبه ای را از کمیسیون امنیت ملی دریافت کنند اینها همان کسانی هستند که بیشتر به خارجی ها وابسته هستند و تلاش می کنند با فشارهای روانی مجلس قانونی را تصویب کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید براینکه این لایحه لایحه ای نیست که ضرب الاعجل تصویب شود، گفت: یک ماه فرصت باقی است و می توانند دوباره به سازمان ملل بروند و مذاکره کنند و چند ماه دیگر فرصت بگیرند.

وی با بیان اینکه این لایحه باید از برجام تفکیک و جداگانه بررسی شود، افزود: نباید اجازه دهیم شانتاژ دیگران باعث شود که نمایندگان به موردی رای دهند که در آینده با مشکل روبرو شود.

حسن بیگی با اشاره به اینکه کمیسیون امنیت ملی هیچ فشاری را نمی پذیرد و نیاز به بررسی بیشتر دارد، گفت: روسای 3 قوه تاکیدشان بر این است که مجلس با دقت عمل کند و راه های نفوذ را ببندد.

عضو کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اگر فشار بر مجلس نبود و می توانستند بندهایی را بر برجام ببینند امروز امریکا نمی توانست بدون هزینه از برجام خارج شود، گفت: برجام ناقص تصویب شد و الان نمی توانیم هزینه ای را بابت خروج از برجام از آمریکا دریافت کنیم.

به جای FATF به مسائل اساسی کشور بپردازیم

ابوالفضل ابوترابی، نماینده حقوقدان و عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرآت با بیان این که مجلس باید موضوع FATF را منتفی دانسته و به مسائل معیشتی، اقتصادی و اشتغال بپردازد اظهار داشت: ما یک جنگ دشوار اقتصادی را در پیش داریم و مسائل مرتبط با آن باید در مجلس مورد بحث قرار بگیرد؛ این در حالی است که مردم از مجلس دهم در دو سال گذشته اقدامی که در راستای بهبود معیشتشان باشد، ندیده‌اند.

ابوترابی با تأکید بر این که مجلس شورای اسلامی به جای پرداختن به مسائلی همچون FATF باید به مسائلی اساسی همچون اصلاح نظام بانکی، مالیاتی، اداری و اصلاح ساختارهای تأمین اجتماعی بپردازد گفت: اگر اصلاح نظام بانکی، سیستم اداری دولت و نیز اصلاح ساختار دستگاه قضایی در مجلس در اولویت قرار بگیرد، 70 درصد از مشکلات کشور ما حل می‌شود.

وی با اشاره به این که بنابر نظر تمامی کارشناسان، مشکلات مربوط به خارج از کشور حداکثر 30 درصد از مشکلات ما را تشکیل می‌دهند گفت: دوسوم مشکلات ما داخلی است و بنابراین مسائل داخلی در اولویت هستند.

این نماینده حقوقدان مجلس با بیان این که تحریم‌ها با FATF یا بدون آن ادامه پیدا می‌کند، مسائل مرتبط با NPT را یادآور شد و گفت: برخی خوش‌خیال‌ها در گذشته می‌گفتند که همه مشکلات ما با پیوستن به NPT حل می‌شود؛ آن‌ها به موادی از NPT استناد می‌کردند که بر اساس آن دیگر کشورها باید حق داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را برای ایران به رسمیت بشناسند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه NPT پتکی بر سر کشور ما شد.

ابوترابی در پایان افزود: نتانیاهو با گستاخی تمام اعلام می‌کرد که ما به NPT نپیوسته‌ایم و حق داریم هرکار که می‌خواهیم بکنیم و شما که به NPT پیوسته‌اید باید جوابگو باشید؛ نتیجه NPT که در به رسمیت شناختن حق هسته‌ای ایران صراحت داشت این بود چه رسد به FATF که از هم‌اکنون روشن است که به واسطه تصویب آن نه تنها تحریمی برداشته نمی‌شود بلکه گره کوری بر مشکلات ما اضافه می‌شود.

کلیت نظام FATF را مردود اعلام کرده است

احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مرآت با یادآوری مذاکرات مجلس شورای اسلامی و سخنان صریح شمخانی درباره FATF گفت: بر اساس گفته‌های آقای شمخانی، مسأله FATF اساسا در کشور ما مطرح نیست و وقتی کلیت نظام آن را مردود اعلام کرده، از نظر ما مسأله تمام‌شده است.

حمزه با تأکید بر این که در مجلس شورای اسلامی هیچ‌کس مدافع FATF نیست گفت: بررسی لوایح چهارگانه فعلا و تا دو ماه دیگر معوق شده است و باید دید تصمیم مجموعه نظام در این ارتباط چه خواهد بود.

FATF  بهانه‌ای برای تن دادن به خواسته‌های دشمنان است

احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که سخنان رهبر انقلاب حجت را بر مجلس تمام کرد اظهار داشت: به هزار و یک دلیل از FATF چیزی عاید اقتصاد کشور ما نخواهد شد؛ ما البته نباید منتظر بمانیم که رهبر انقلاب درباره هر مسأله‌ای اظهارنظر کنند بلکه ما باید مبتنی بر اصول، قواعد، ضوابط و منافع ملی تصمیم بگیریم و اگر این اتفاق بیفتد بی‌تردید بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب تصمیم گرفته‌ایم که همان دیدگاه و نظر مردم است.

آزادی‌خواه با یادآوری حرکات تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات مربوط به برجام گفت: خیلی‌ها منتظر بودند که پس از برجام شاهد گشایش اقتصادی در کشور باشند و خیلی‌ها به مردم وعده دادند که به واسطه برجام تحریم‌ها برداشته خواهد شد؛ اما مگر این اتفاق افتاد؟

وی با طرح این سوال که «مگر استکبار جهانی به واسطه برجام با ایران کنار آمد که به واسطه تصویب FATF با ما کنار بیاید» گفت: این لوایح بهانه‌ای است برای از پای درآوردن جبهه مقاومت، تن دادن به خواسته‌های استکبار برای خالی کردن پشت نیروهایی که در منطقه با مستبدین و مستکبرین مبارزه می‌کنند، تضعیف بنیه دفاعی جمهوری اسلامی و جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی؛ و اگر این اتفاق بیفتد ما هیچ قدرتی برای دفاع از خود نخواهیم داشت

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که اگر می‌خواهیم با پولشویی مبارزه کنیم باید بنابر نظر رهبر انقلاب قوانین داخلی ملی تدوین کنیم اظهار داشت: ما باید به واسطه این قوانین در برابر عده قلیلی که سرسپرده و مزدور دشمنان هستند و تن به اختلاس و رانت‌خواری می‌دهند قد علم کنیم.

آزادی‌خواه با تأکید دوباره بر ضرورت تدوین و تصویب یک قانون ملی در حوزه پولشویی گفت: این قوانین به ما کمک می‌کنند که دست چپاولگران را از بیت‌المال کوتاه کنیم و تمامی فوایدی که می‌توانست از طریق FATF نصیب ایران شود را به دست بیاوریم؛ بنابراین ضرورتی ندارد که به یک کنوانسیون کاملا سیاسی بپیوندیم.

وی با بیان این که نباید در قانونگذاری بر اساس احتمال دستاوردهای مثبت حرکت کنیم گفت: پیشنهاد دولت تصویب این لایحه است و دولت باید پاسخ بدهد که اگر FATF تصویب می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که «آیا دولت تضمین می‌کند که در صورت پیوستن ایران به این کنوانسیون سایه تحریم‌ها از سر ما برداشته خواهد شد؟» گفت: دولت باید پاسخ بدهد که آیا تضمین می‌کند که به واسطه تصویب FATF بانک‌ها از تحریم خارج خواهند شد؟ اگر دولت حاضر شود که یکی از این موارد را برای ملت عزیز ما تضمین کند ما هم موافق این لایحه خواهیم شد!

  fatf برخلاف چارچوب نظام اسلامی است

رحمان سعادت دکتری اقتصاد بین الملل در گفتگو با خبرنگارمرآت با اشاره به توافق بانک مرکزی با "سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی" و "کارگروه ویژه اقدام مالی" این سازمان  -FATF-گفت: در قرن 21 ارتباط و همکاری با سازمان های بین المللی یک ضرورت است چراکه مسائل اقتصادی و مالی با روابط بین المللی گره خورده است و خواسته یا ناخواسته بایستی با سازمان های بین المللی همکاری کرد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان با بیان اینکه تجارت جهانی از جمله از این سازمانها است که بسیاری از کشورها عضو این سازمان شده اند، افزود: ایران هم در واقع در چارچوب هایی که وجود دارد دنبال این است که عضو سازمان تجارت جهانی شود.

وی همچنین تصریح کرد: درخصوص سازمان پولشویی هم این موارد وجود دارد شاید جرم هایی اتفاق بیافتد که ایران به تنهایی نتواند با آنها مبارزه کند و طبیعتا عضویت در یک سازمان بین المللی که نیرو و ابزارهای بیشتری دارد می تواند بیشتر به ایران کمک کند تا با پولشویی مبارزه کند و به سمت اقتصاد سالم حرکت کند.

سعادت با بیان اینکه در طول 50 سال گذشته شاهد بودیم که سازمانهای بین المللی وام دار کشورهای اروپایی به ویژه آمریکا است، اظهار کرد: این کشورها به جای اینکه به دنبال مسائل بین المللی و رفاه عمومی دنیا باشند بیشتر در واقع اهداف کشورهای غربی به ویژه آمریکا را دنبال می کنند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان در ادامه افزود:  آمریکا با استفاده از این سازمان ها فشار را روی کشورهای دیگر می آورد.

وی با اشاره به اینکه سازمان شورای امنیت سازمان ملل یک شورای احقاق حقوق مظلومین است، گفت: ما شاهد هستیم علی رغم جنایت هایی که به وسیله رژیم غاصب صهیونیستی انجام می شود که هر زمانی که شورای امنیت قطعنامه ای را علیه رژیم غاصب صهیونیستی وضع می کند آمریکا وتو می کند که این یک نوع بی عدالتی است.

این دکتری اقتصاد بین الملل با بیان اینکه fatf در جهت منافع رژیم صهیونیستی است، افزود: این سازمان به دنبال فشار آوردن به کشورهای دیگر ازجمله ایران است که از حمایت کشورهای مظلوم دست بردارد.

وی همچنین تصریح کرد: اگر به مفاد قانون اساسی توجه کنید یکی از قانون هایی که عنوان شده ان است که ضمن حمایت تمامیت ارضی کشور جمهوری اسلامی ایران باید از تمامی کشورهای مظلوم و مسلمان دفاع کند و این یک ضرورت است هیچ قراردادی نباید مغایر با قانون اساسی باشد.

سعادت با اشاره به اینکه همکاری با همه سازمان های بین المللی ضرورت دارد مگر اینکه این همکاری به نوعی درواقع اصول و چارچوب جمهوری اسلامی را خدشه دار کند، بیان کرد: درشرایطی که همکاری با آنها ما را از اصول و اهدافمان دور کند قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه همکاری با یک سازمان بین المللی به معنای همکاری صددرصدی نیست، گفت: وقتی همکاری با یک سازمان باعث زیر سوال رفت چارچوب یک کشور شود آن کشور می تواند از ادامه همکاری صرف نظر کند.

FATF دستاویزی برای حفظ برجام اروپایی!

عطا بهرامی، پژوهشگر و کارشناس اقتصاد سیاسی در گفتگو با خبرنگار مرآت با شااره به اینکه  متأسفانه نهادهای بین‌المللی نشان داده‌اند که بی‌طرف نیستند، گفت:  ما بارها این موضوع را شاهد بوده‌ایم. FATF اطلاعات مالی ما را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که مرجع دشمنی با ما هستند.

وی افزود: در حقوق بین‌الملل اساسا تروریسم تعریف نشده است. ما می‌توانیم جنبش‌هایی که در مکزیک با نفوذ و استمعار آمریکا مقابله می‌کنند را جنبش‌هایی آزادی‌بخش بدانیم اما آمریکایی‌ها می‌گویند این جنبش‌ها تروریستی هستند!

این کارشناس با اشاره به اینکه آمریکایی می‌گویند حزب‌الله یک گروه تروریستی است در حالی که ما معتقدیم حزب‌الله یک گروه آزادی‌بخش و مردمی است، بیان کرد: بنابراین بین ما در تروریسم اختلاف‌نظر وجود دارد. آن‌ها با معاهده FATF بلایی را به سر ما می‌آورند که ما عملا ارتباط خود را با گروه‌های مقاومت در منطقه که مردمی هستند و از دل مردم برآمده‌اند دچار مشکل شود و نتوانیم با آن‌ها مراودات اقتصادی انجام دهیم.

بهرامی با تاکید براینکه با پذیرش FATF بسیاری از نهادهای ایرانی، مشمول تحریم داخلی می‌شوند، گفت: نظیر FATF به بهانه مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی، عملا باعث می‌شود که دیتاهای اقتصادی و بانکی کشور در اختیار دشمنان قرار بگیرد و بنابراین این معاهدات سودی برای کشور ندارد.

وی با بیان اینکه موافقان FATF بیش‌تر به مسائل مرتبط با برجام استناد می‌کنند و این معاهده به دستاویزی برای حفظ برجام تبدیل شده است،‌ افزود: مگر برجام برای ما چه سودی داشت؟ ما در سال 91، در حوزه سیاست خارجی به مراتب در وضعیت بهتری بودیم. ما همواره 90 درصد از پول فروش نفت را به صورت واردات کالا دریافت می‌کردیم، خب الان هم همین کار را بکنیم.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه متأسفانه دولت نگاه لوکسی به اقتصاد دارد و می‌خواهند حتما با دشمن کار کنند، افزود: در حالی که اگر بخواهند به صورت واقعی در بخش اقتصاد کار کنند باید بدانند که در دنیای امروز تحریم عملا ناممکن است. آقای کری در مذاکرات مربوط به برجام گفته بود که تحریم‌ها عملا ازهم‌پاشیده است و ما با برجام چیزی را از دست ندادیم!

انتهای پیام/