شناسهٔ خبر: 26799377 - سرویس سیاسی
منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

آشنایی کامل با وظایف مهماندار هواپیما

مهمانداران باید از تمام نیاز‌های مسافران آگاه بوده و مطمئن شوند که آن‌ها یک تجربه پرواز خوب خواهند داشت. آن‌ها همچنین باید از هرگونه ریسک‌های ایمنی و امنیتی اطلاع داشته باشند.

صاحب‌خبر -

سرویس سبک زندگی فردا: زمانی که سوار هواپیما می‌شویم تا هنگامی که می‌خواهیم با پروازمان خداحافظی کنیم، مهمانداران هواپیما را می‌بینیم که لبخند به لب و با روی گشاده از ما استقبال کرده و ما را بدرقه می‌کنند. به طور کلی وظایف مهماندار هواپیما این گونه است که او خدماتی ارائه می‌دهد تا از امنیت و راحتی مسافرانی که بلیط یکی هواپیما را تهیه کرده اند، مطمئن گردد. الی گشت در ادامه این متن به معرفی وظایف مهماندار هواپیما پرداخته است؛ با ما همراه باشید.

وظایف مهماندار هواپیما به طور کلی

شرکت در جلسات پیش از پرواز برای توجیه جزئیات پرواز
اطمینان از تامین کافی آب آشامیدنی، دیگر نوشیدنی‌ها نظیر قهوه و چای و تجهیزات اضطراری در هواپیما
کمک در تمیز کردن کابین بین پرواز‌ها
نشان دادن استفاده از تجهیزات ایمنی و اورژانسی
اطمینان از اینکه همه مسافران کمربند‌های خود را بسته اند و اطمینان از اینکه باقی نیاز‌های امنیتی رعایت شده
سرو و گاهی اوقات فروش نوشیدنی، وعده‌های غذایی یا تنقلات
آگاهی و مراقبت از نیاز‌های مسافران، به ویژه کسانی که محدودیت جسمی دارند
اطمینان از امنیت مسافران در هنگام پرواز، مانند زمانی که هواپیما با چاله هوایی مواجه می‌شود
انجام کمک‌های اولیه در صورت لزوم برای مسافران

شرح برخی از وظایف

شرکت‌های هواپیمایی بر طبق قانون باید تمام لوازم مورد نیاز مهمانداران هواپیما را برای امنیت و ایمنی مسافران فراهم کنند. یکی از وظایف مهماندار هواپیما این است که همیشه مراقب سافران باشد تا امینت کامل را داشته باشند و از این اطمینان حاصل کنند که قوانین امنیتی برای تمام مسافران اجرا می‌شود. آن‌ها همچنین باید سعی کنند که مسافران حس راحتی و خوشحالی داشته باشند.

کاپیتان حدودا ۱ ساعت قبل از تیک آف، مهمانداران هواپیما را در مورد اجرای سلسله مراتب، طول پرواز و شرایط آب و هوایی مطلع می‌سازد. مهمانداران باید مطمئن شوند که تجهیزات اضطراری کار می‌کند، کابین خلبان تمیز است و به اندازه کافی غذا و آب در هواپیما وجود دارد. مهمانداران هواپیما، به مسافران زمانی که وارد هواپیما می‌شوند خوش آمد می‌گویند و با نگاه کردن به شماره صندلی‌شان آن‌ها را راهنمایی و در مواقع لزوم کمک می‌کنند.

قبل از تیک آف، مهمانداران برای استفاده از تجهیزات ایمنی راهنمایی می‌کند که این کار یا توسط خودشان یا با پخش یک فایل ویدیویی انجام می‌گیرد. آن‌ها همچنین اطمینان حاصل می‌کنند که کمربند ایمنی همه بسته شده، صندلی‌ها در موقعیت صحیح بوده و تمام چمدان‌های دستی مسافران به درستی مطابق با قوانین فدرال و سیاست‌های شرکت قرار داده شده اند.

از مهمترین وظایف مهماندار هواپیما این است که او باید به مسافران در هنگام وقوع یک اتفاق اضطراری کمک کنند. این وظیفه طیف وسیعی دارد که از ارتباط برقرار کردن با مسافران بی نظم گرفته تا انجام کمک‌های اولیه را شامل می‌شود. آن‌ها همچنین باید به پرسش‌های مسافرران در مورد پرواز پاسخ دهند، مسافران با محدودیت‌های جسمانی را کمک کرده و هر شخص دیگری که نیاز به چیزی داشته باشد را کمک کند.

قبل از اینکه هواپیمایی به زمین بنشیند، مهمانداران هواپیما مجددا باید کمربند ایمنی مسافران را چک کنند و از صاف بودن صندلی‌ها مطمئن شده و تمام چمدان‌های دستی مسافران را بررسی کنند که به درستی در جایگاه بالای سرشان قرار گرفته باشد. مهمانداران هواپیما باید گزارش‌هایی را نیز مبنی بر شرایط کابین و همچنین مشکلات اورژانسی و پزشکی ارائه دهد.

برنامه کاری

بیشتر مهمانداران هواپیما به صورت تمام وقت کار می‌کنند، اما برخی از آن‌های نیز هستند که ساعت کاری منعطف و یا نیمه وقت دارند. آن‌ها به خاطر پرواز‌های مختلف باید شب‌ها، آخر هفته‌ها و تعطیلات نیز کار کنند و برخی مواقع مجبور هستند که شبانه روز سرکار باشند. در بیشتر مواقع قراردادی که بین مهمانداران و شرکت هواپیمایی بسته می‌شود، ساعت کار ماهانه و روزانه را مشخص می‌کنند. یک شیفت معمولی بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت طول می‌کشد اگرچه ساعت کار آن‌ها در پرواز‌های بین المللی می‌تواند بیشتر شود. اداره هواپیمایی فدرال (FAA) می‌گوید مهمانداران قبل از شروع پرواز بعدی خود باید ۹ ساعت استراحت داشته باشند.

مهمانداران معمولا ماهی ۷۵ تا ۹۰ ساعت در طول پرواز هستند و ۵۰ ساعت را روی زمین به آماده سازی پرواز، گزارش نویسی و منتظر هواپیما ماندن می‌مانند. به طور میانگین آن‌ها ۲ تا ۳ شب را در هفته خارج از خانه هستند و در طول این زمان، کارفرمایان برای آن‌ها اقامت و غذا تهیه می‌کنند. هرچه یک مهماندار تجربه و مقامش بالاتر می‌رود، وظایف بیشتری نیز در ساعات کاری او گنجانده می‌شود.

علایقه و شخصیت

تا به حال مهمانداران وظایف مهماندار هواپیما را به شما معرفی کرده ایم و حالا می‌خواهیم به سراغ این برویم که آن‌ها معمولا چه شخصیتی دارند و علایقشان چیست. طبقه کد شغلی هالند (Holland Code) معمولا شخصیت مهمانداران به گونه ایست که علاقه به کمک (Helping)، ترغیب (Persuading) و سازماندهی کردن (Organizing) دارند. حیطه کمک آن‌ها روی کمک، خدمات، مشاوره و یا تدریس متمرکز است. ترغیب بیشتر به تاثیرگذاری، ایجاد انگیزه و فروش بر می‌گردد و در نهایت از سازماندهی می‌توان کار بر روی اطلاعات و پردازش مواردی را دانست که می‌خواهند به طریقه درست پیش رود.

خصوصیات کلی

دقت و توجه | Attentiveness

مهمانداران باید از تمام نیاز‌های مسافران آگاه بوده و مطمئن شوند که آن‌ها یک تجربه پرواز خوب خواهند داشت. آن‌ها همچنین باید از هرگونه ریسک‌های ایمنی و امنیتی اطلاع داشته باشند.

مهارت‌های ارتباطی | Communication skills

آن‌ها باید شفاف صحبت کنند، به خوبی گوش دهند و با مسافران و دیگر کادر پرواز به آسودگی ارتباط برقرار کنند.

مهارت‌های مشتری مداری | Customer-service skills

مهمانداران پرواز باید با وقار، با درایت و تدبیر داشته باشند تا شرایط استرس زا را پشت سر بگذارند و نیاز‌های مسافران را برآورده کنند.

مهارت‌های تصمیم گیری

آن‌ها باید بتوانند به طور قاطع در شرایط اضطراری عمل کند.

استقامت فیزیکی

از وظایف مهماندار هواپیما این است که ممکن است چمدان‌های سنگین را بلند کند و برای ساعت‌های متمادی بایستد. آن‌ها معمولا باید قد و وزن مورد نظر ایرلاین‌ها را داشته باشند و همچنین از نظر فیزیکی در شرایط خوبی به سر برند. آن‌ها همچنین ممکن است مجبور باشند که از ارزیابی پزشکی خاصی بگذرند.