شناسهٔ خبر: 26725740 - سرویس ورزشی
منبع: میزان | لینک خبر

نوروزی در نشست خبری:

تلاش می‌کنیم کاروان ایران در جاکارتا سالم باشند/ آمادگی معاینه خبرنگاران اعزامی را هم داریم!

خبرگزاری میزان- رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: پرونده سلامت ورزشکاران اعزامی به بازی های آسیایی هفته آینده جمع می‌شود و آمادگی داریم خبرنگاران اعزامی را هم معاینه کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان، نشست خبری فدراسیون پزشکی ورزشی پیش از شروع بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ با حضور غلامرضا نوروزی رئیس این فدراسیون برگزار شد.

نوروزی در خصوص برنامه‌های این فدراسیون گفت: بیشتر ورزشکاران اعزامی به جاکارتا برای تست دوپینگ مراجعه کرده‌اند. کمیته از برخی از فدراسیون‌ها خواسته شناسنامه‌ای به ما ارائه کنند تا پرونده و فایل پزشکی را برای آن‌ها ایجاد کنیم تا برای المپیک ۲۰۲۰ نیز از همین فایل‌ها استفاده کنیم. فدراسیون‌هایی که این فایل‌ها را ارائه داده‌اند به آن‌ها رسیدگی کرده‌ایم و فدراسیون‌هایی هم که کم کاری کرده‌اند هر اتفاقی که رخ دهد گردن خود آن‌ها است.

وی افزود: تمام تلاش ما برای این است که در جاکارتا کاروان ما از هر لحاظ سالم باشد و از چند ماه پیش برای ورزشکاران پرونده پزشکی تشکیل دادیم. ورزشکاران را زیر نظر داریم که اگر فدراسیونی با مصدومیت مواجه شد بتوانند بازیکن دیگری را جایگزین کنند. در این راستا با همه فدراسیون‌ها همکاری لازم را داشتیم. برخی از فدراسیون‌ها مثل والیبال و فوتبال ترکیب تیم اعزامی به این بازی‌ها را دیر اعلام کردند که کارمان را درخصوص این تیم‌ها از چندروز قبل شروع کردیم. دوومیدانی نیز به دلیل این که تعدادی از ورزشکارانش از چندماه قبل در اردوی خارج از کشور حضور دارند لیست ورزشکاران خود را دیر به ما اعلام کردند.

وی ادامه داد: فایلی برای معاینه ورزشکاران تهیه کردیم و همین فایل تا بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ نیز باقی می‌ماند. فدراسیون پزشکی ورزشی این آمادگی را دارد که خبرنگاران اعزامی به جاکارتا را نیز مورد معاینه قرار دهد.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی اظهار داشت: تاکنون بیشتر ورزشکاران اعزامی به جاکارتا به ما مراجعه کرده و شناسنامه سلامت را تشکیل دادند. مابقی نیز که نیامده‌اند با کمیته پزشکی فدراسیون‌ها اعلام کردیم که این مسئله را پیگیری کنند. در کنار تشکیل شناسنامه سلامت برای ورزشکاران به آن‌ها مشاوره آنتی دوپینگ نیز داده‌ایم که اطلاع پیدا کنند از مواد دارویی که شامل دوپینگ می‌شوند استفاده نکنند. رسانه‌ها نقش مهمی درخصوص مطالب مربوط به آنتی دوپینگ دارند. سرپرست کاروان ایران آقای سجادی به مسئله دوپینگ اهمیت زیادی می‌دهند و در این خصوص از تجربیات ایشان نیز استفاده می‌کنیم.

نوروزی خاطرنشان کرد: تا به الان مورد پزشکی خاصی نداشتیم که ورزشکاری مصدوم باشد و بخواهند ورزشکاری را جایگزین او کنند. تعداد تیم پزشکی ما نسبت به سال گذشته بیشتر شده و می‌خواهیم که خدمات بیشتری به ورزشکاران بدهیم. ما یک شورای مرکزی دوپینگ داریم که براساس آماری که به وادا می‌دهیم سال گذشته حدود ۱۵۰۰ تست دوپینگ داریم که این تست‌ها بین فدراسیون‌های مختلف توزیع می‌شود. رشته‌های پر خطر مثل کشتی، وزنه برداری، دوچرخه سواری و دوومیدانی بیشتر روی آن‌ها کار کردیم.

وی ادامه داد: برای بازی‌های آسیایی اندونزی از کلیه ورزشکاران رشته‌های پر خطر تست گرفتیم تا مشکلی در جاکارتا نداشته باشیم. در بازی‌های آسیایی نیز به صورت رندوم از ورزشکاران تست گرفته خواهد شد. تعداد پزشکان اعزامی به جاکارتا ۱۷ نفر است، اما برخی فدراسیون‌ها مثل کشتی، فوتبال، وزنه برداری، تکواندو و والیبال قصد دارند از پزشکان خودشان استفاده کنند.

وی اشاره‌ای نیز به وضعیت سارا عبدالملکی داشت و دراین باره گفت: درخصوص اتفاقی که برای سارا عبدالملکی افتاد با توجه به اینکه سقف تعهدات ما به ورزشکاران ملی پوش مشخص است، ولی مبلغ ۴۵ میلیون تومان هزینه بیمارستان او را پرداخت کردیم. بعد از آن نیز خدمات دیگری را به این بازیکن ارائه کردیم.

نوروزی درباره اینکه چرا تعداد تست‌های دوپینگ بسیار کم است و اینکه آیا نگرانی بابت دوپینگ گسترده در ورزشکاران وجود دارد؟ تاکید کرد: خیر، اینطور نیست. ما طبق اعلام وادا اسامی دوپینگی‌ها و رشته‌ها را روی سایت می‌گذاریم. تعداد نمونه‌ها هم کم نبوده است. به عنوان مثال سال گذشته قرار بود ۱۳۰۰ تست بگیریم، ولی بیش از ۱۴۰۰ تست دوپینگ از ورزشکاران گرفتیم. قرار بود در رشته‌ای مثل بدنسازی ۸۰ تست بگیریم، ولی حدود ۲۰۰ تست از دوپینگ به عمل آوردیم. دوچرخه سواری هم ۵۰ تست داشت، ولی ما ۱۰۰ نمونه گرفتیم. خود فدراسیون‌ها متقاضی تست دوپینگ هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای خرید کیت دوپینگ یک ماه است که در تلاش هستیم، ولی تا همین روز گذشته موفق نشدیم. کیت‌های ما ته کشیده است. به هر صورت طبیعی است اگر تست‌ها بیشتر شود، درصد مثبت بودن آن هم بیشتر می‌شود، ولی بر اساس جمعیت، میزان دوپینگ ما ۳ درصد بوده و در میانه‌های جدول هستیم.

انتهای پیام/