شناسهٔ خبر: 26675177 - سرویس فرهنگی
منبع: نما | لینک خبر

گاهی به كتاب «آپاراتچی» اثر روح‌الله رشیدی

روایت زمین خوردن و ایستادن

این كتاب از این حیث كه بخشی از پازل فرهنگی انقلاب اسلامی را روشن كرده و فعالیت‌های خودجوش و آتش به اختیار در روزهای پیروزی انقلاب را بازگو كرده اهمیت بسیاری دارد، روایتی كه نشان می‌دهد جریان مومن به انقلاب همواره با سختی‌ها مسییر خود را باز كرده و هرجا توقف كرده در واقع به خاطر حمایت نشدن از سوی آشنایان بوده است.

صاحب‌خبر -
ساخت فیلم سینمایی یکی از آن کارهایی است که در نگاه اول کار دشواری است و خب واقعا هم کار دشواری است، آماده‌سازی فیلمنامه، تصویربرداری، تدوین و هماهنگی همه عوامل مورد نیاز برای یک فیلم سینمایی کار راحتی نیست. برای همین وقتی می‌خواهیم از یک فیلمساز نام ببریم حتی اگر فیلم بدی ساختته باشد سعی می‌کنیم قدر زحماتی که در این راه کشیده را بدانیم و منصفانه اشکالات کارش را بگوییم.

اما جلیل اسدی طائفی که خاطرات شفاهی او از دردسرهایی که برای ساخت فیلم در سال‌های اول انقلاب متحمل شده در کتاب «آپارتچی» منتشر شده، ثاببت کررده که می‌توان با دستان خالی هم کارهای بزرگ کرد. او در روزگاری دست به فیلم‌سازی زده که بسیاری به بهانه‌های پوچ سعی در بایکوت کردن جریان انقلاب داشته و می‌خواستند با این کار پشت انقلاب را خالی کنند و با بخل ورزیدن در استفاده از هنرشان در مسیر نشان دادن حرکت مردمی انقلاب به خیال خود می‌خواستند نور خدا را با دهان‌شان خاموش کنند.

تاریخ شفاهی از آنجا که روایتی است از اتفاقات تاریخی این‌بار از زبان شاهدان عینی و به عبارتی تاریخ از پایین، باب تازه‌ای است که طی سال‌های اخیر در کشور ما نیز با قوت جالب توجهی پیگیری می‌شود و مخاطبان را به خود جلب کرده است. این کتاب در واقع تاریخ شفاهی فیلم‌سازی مردمی در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی است، که با تمام سختی‌ها فیلم می‌ساخته و بدون تاثیرپذیرفتن از قواعد دست و پگیز اکران آن را برای مخاطبان بسیاری اکران می‌کرده است. اکران‌هایی که هم برای فیلمسازدرآمد داشته و هم مخاطب از پولی که برای تماشای یک فیلم پرداخت می‌کرده راضی بوده است.

روح‌الله رشیدی جوان تبریزی نیز با احساس مسئولیت نسبت به شخصیت‌هایی مانند جلیل اسدی طائفی سعی کرده سخنان آنها را برای مخاطب نسل جوانی که روزهای انقلاب را نددیده و تصور می‌کند تمام دنیا همین چیزی است که او از دریچه تلفن همراهش در شبکه‌های اجتماعی می‌بیند. این کتاب که دربردارنده خاطرات تلخ و شیرین اسدی طائفی است، روایتی از سنگ‌اندازی، محدودیت‌ها و ناامید نشدن‌ها و دوباره ایستادن‌ها است، ایستادن‌هایی که پس از زمین خوردن ایجاد شد و همین موجب می‌شود که راوی این کتاب تبدیل به الگویی برای جوانان این روزهای کشور شود و این نوید را بدهد که از محدودیت‌ها و دستان تنگ و ناملایمت‌ها دلگیر نشوند و با تلاش و پشتکار مسیری که آن را درست می‌دانند ادامه دهند.

این کتاب از این حیث که بخشی از پازل فرهنگی انقلاب اسلامی را روشن کرده و فعالیت‌های خودجوش و آتش به اختیار در روزهای پیروزی انقلاب را بازگو کرده اهمیت بسیاری دارد، روایتی که نشان می‌دهد جریان مومن به انقلاب همواره با سختی‌ها مسییر خود را باز کرده و هرجا توقف کرده در واقع به خاطر حمایت نشدن از سوی آشنایان بوده است.

کتاب «آپاراتچی» خاطرات جلیل اسدی طائفی ه همت روح‌الله رشیدی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.