شناسهٔ خبر: 26673827 - سرویس بین‌الملل
منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

«فرهیختگان» از تاثیر نشست چهارجانبه مقامات اطلاعاتی ایران، روسیه، چین و پاکستان برای جلوگیری از انتقال داعش به افغانستان گزارش می‌دهد

پایان ناتو در شرق

نخستین پیام تشکیل ائتلاف چهارجانبه، کاهش قدرت فرامنطقه‌ای ناتو در آسیا است. شاید همین مساله نیز باعث شده تا آمریکا برای تسریع روند انتقال تروریست‌ها به افغانستان و حفظ پایگاه خود در آن است که به دنبال افزایش تقویت حضور ناتو در این کشور باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، موفقیت ائتلاف چهارگانه ایران، روسیه، عراق و سوریه در نبرد علیه گروهک‌های تروریستی در عراق و سوریه، باعث شده تا کشورهای منطقه، توسعه این مدل همکاری‌های نظامی با یکدیگر در مقابله با اقدامات تروریستی را در دستور کار خود قرار دهند. بر همین اساس نیز مقامات اطلاعاتی ایران، روسیه، پاکستان و چین در اسلام‌آباد پاکستان دور یک میز نشستند تا زمینه تشکیل ائتلافی جدید و قدرتمندتر را در منطقه ایجاد کنند. آنچه باعث مذاکرات مقامات اطلاعاتی این چهار کشور شده، نگرانی از حضور داعش در افغانستان است. براساس این گزارش، پس از سلسله پیروزی‌های محور مقاومت در نبرد با گروهک‌های تروریستی و داعش و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره تروریست‌ها در سوریه، مقامات نظامی ایران و روسیه از تلاش‌های آمریکا برای انتقال بقایای این گروه تروریستی به افغانستان خبر دادند. روسیه مدتی بعد، اطلاعات دقیق‌تری از این اقدام آمریکایی‌ها افشا کرد و الکساندر لاپین، فرمانده نیرو‌های نظامی مرکزی روسیه از توجه فرماندهان گروه‌های تروریستی برای کوچ به کشور‌های آسیای مرکزی خبر داد. او بر همین اساس گفت که برپایه برآورد‌های روسیه، حدود 10 هزار تروریست که بیشتر آنها از اعضای داعش هستند در خاک افغانستان متمرکز شده‌اند.

این ژنرال روس درباره چگونگی انتقال این شمار از تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی به افغانستان توضیحی نداده بود اما «ضمیر کابلوف»، نماینده ویژه پوتین در افغانستان با صراحت بیشتری در این باره گفته بود که تروریست‌های داعش توسط بالگرد‌های نظامی به افغانستان منتقل می‌شوند. او این بالگردها را ناشناس خواند و گفت: «یا آمریکایی‌ها مانع پرواز بالگرد‌های ناشناس نمی‌شوند یا خودشان در انتقال جنگجویان داعش به این کشور دخیل هستند.»

انتقال تروریست‌های داعشی از سوریه و عراق به افغانستان و امکان توسعه آن به پاکستان، باعث نگرانی مقامات نظامی و امنیتی اسلام‌آباد شده است. پاکستان بر همین اساس نیز به ایران، روسیه و چین پیشنهاد داد تا در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی همکاری‌های جدیدی را آغاز کنند. اکنون و با پذیرش این همکاری، چهار کشور در اسلام‌آباد نخستین همکاری اطلاعاتی خود را برای مقابله با داعش در افغانستان آغاز کردند. آن‌طور که رسانه‌ها گزارش دادند مقامات اطلاعاتی چهار کشور ایران، پاکستان، روسیه و چین در اسلام‌آباد گرد هم آمدند تا درباره پیدایش داعش در افغانستان با یکدیگر گفت‌وگو کنند. به گزارش تسنیم،

«سرگی ایوانوف»، سخنگوی سرویس اطلاعات خارجی روسیه روز سه‌شنبه به خبرگزاری تاس خبر داد که سران اطلاعاتی این چهار کشور در اسلام‌آباد حضور یافتند و درباره پیدایش گروه تروریستی داعش در افغانستان گفت‌وگو کردند. براساس این گزارش، «سرگی ناریشکین»، مدیر اطلاعات خارجی روسیه به همراه مقاماتی از ایران و چین در این نشست حضور یافتند. این نشست پس از آن برگزار شد که دیپلمات‌های روسیه ماه‌هاست تاکید می‌کنند آمریکا از حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان حمایت می‌کند. ایوانوف گفت: «این کنفرانس بر اهمیت گام‌های هماهنگ برای جلوگیری از انتقال تدریجی تروریست‌ها از سوریه و عراق به افغانستان، جایی که می‌توانند خطراتی برای کشورهای همسایه ایجاد کنند، تاکید کرد.» مساله حائز اهمیت در این ائتلاف چهار‌جانبه، حضور چین است. در بحران سوریه، به‌رغم اینکه روس‌ها خیلی جدی علیه تروریست‌ها وارد عمل شدند، اما چین تلاش کرد تا نقشی همچون روسیه در دمشق نداشته باشد. اما با انتقال تروریست‌ها به افغانستان و احتمال توسعه آن به سایر کشورها، چین هم ضرورت مبارزه با تروریست‌ها را درک کرده است. اکنون چین به‌عنوان یک قدرت نظامی و اقتصادی وارد این ائتلاف شده است تا داعش نتواند در افغانستان همان کاری را کند که در عراق و سوریه کرد.

تنگنای ناتو در افغانستان

نخستین پیام تشکیل این ائتلاف چهارجانبه، کاهش قدرت فرامنطقه‌ای ناتو در آسیا است. شاید همین مساله نیز باعث شده تا آمریکا برای تسریع روند انتقال تروریست‌ها به افغانستان و حفظ پایگاه خود در آن است که به دنبال افزایش تقویت حضور ناتو در این کشور باشد. روز سه‌شنبه و یک روز پیش از برگزاری نشست سران ناتو در بروکسل، نیز ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از افزایش کمک‌های ناتو به افغانستان خبر داد. ناتو با توجه به تشکیل ائتلاف جدید چهارجانبه منطقه‌ای به خوبی دریافته است که تقویت این پیمان‌های منطقه‌ای، راه را برای نفوذ بیش از پیش ناتو خواهد بست و رفته‌رفته این پیمان نظامی، جای خود را به پیمان‌های مستحکم منطقه‌ای خواهد داد.

قاسم سلیمانی و اولین اتحاد منطقه‌ای

سال 94 و چند سال پس از آغاز بحران سوریه، یک مقام بلندپایه نظامی ایران به مسکو سفر کرد تا با تشریح وضعیت منطقه برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مسکو را متقاعد به همکاری در عملیات علیه داعش کند. بعدها رسانه‌ها نوشتند این مقام بلندپایه نظامی، سردار حاج‌قاسم سلیمانی بود. آن‌طور که رسانه‌های غربی نوشته‌اند، او تابستان 94 به مسکو سفر کرد و در دیدار سه ساعته‌ای که با پوتین داشت، به او گفت در صورتی که مسکو وارد عمل نشود، داعش فعالیت‌هایش را به نزدیکی روسیه در منطقه قفقاز گسترش خواهد داد. سردار سلیمانی در همین نشست اما یک پیشنهاد ابتکاری و مهم به پوتین داد. او خواستار تشکیل یک مرکز مشترک تبادل اطلاعات میان عراق، سوریه، ایران و روسیه در بغداد شد تا کشورهای عضو بتوانند به‌راحتی هماهنگی‌های لازم برای انجام عملیات علیه تروریسم را انجام دهند. این مرکز مشترک اواخر همان ماه کار خود را آغاز کرد. بعدها روزنامه سعودی عکاظ با استناد به یک گزارش امنیتی دلیل این ائتلاف را تشریح کرد و نوشت این ائتلاف چهارگانه با هدف به شکست کشاندن تلاش‌های آمریکا و غرب در ایجاد مناطق مستقل در عراق و تغییر ماهیت نظام در سوریه، تشکیل شده است.

تشکیل این ائتلاف‌ باعث شد تا روسیه بتواند پس از هماهنگی با تهران و بغداد، با موشک‌هایی که از آسمان تهران و بغداد عبور می‌کرد، پایگاه‌های داعش در سوریه را از دریای خزر مورد هدف قرار دهد. نتیجه این ائتلاف چهارجانبه اما خیلی زود خود را نشان داد و ایران و روسیه توانستند با همکاری عراق و سوریه، گروهک‌های تروریستی در سوریه و عراق را نابود کنند. در همان زمان اما این گمانه مطرح بود که در صورت موفقیت این ائتلاف در نبرد با داعش، زمینه برای توسعه این سبک همکاری‌های نظامی با حضور سایر کشورهای منطقه فراهم شود و این ائتلاف‌های نظامی، حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در منطقه را محدود کند. حالا این مدل موفق سردار سلیمانی در جبهه‌ای دیگر و با قدرتی متفاوت از قبل در حال تشکیل است؛ ائتلافی که سرنوشت آن می‌تواند، حضور نظامی کشورهای فرامنطقه‌ای و ناتو را در منطقه پایان دهد و به‌جای آن پیوندهای عمیق و راهبردی منطقه‌ای حکمفرما شود.

   مخالفت پاکستان با طرح آمریکا و عربستان برای تشکیل اتاق عملیات جنگ علیه ایران

دولت پاکستان بار دیگر با طرح آمریکایی ــ سعودی ــ صهیونیستی برای تشکیل اتاق عملیات فرماندهی فعالیت‌های شورشی ضد ایران در مرزهای بلوچستان خود مخالفت کرده است.

به گزارش تسنیم، به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، آمریکایی‌ها و سعودی‌ها تلاش دارند اتاق عملیات توطئه و تحریکات مرزی نظیر «اتاق الموک» در اردن و ترکیه را از مرزهای سوریه به ایران انتقال دهند تا شاید بتوانند از طریق ایجاد کانون‌های فرسایش، توسط تحریک بلوچ‌های ایران، جنگ جدیدی را از اقلیم بلوچستان پاکستان، ضد ایران به‌راه بیندازند.

اتاق الموک، اتاق عملیات نظامی‌ای بود که جز در صورت موجودیت آن در امان، پایتخت اردن و انطاکیه در اسکندرون، امکان استمرار جنگ سوریه وجود نداشت. از دو هفته پیش تلاش می‌شود نسخه پاکستانی این اتاق عملیات نیز در مرزهای ایران تشکیل شود.

طرف آمریکایی ــ سعودی برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای گسترش اختلافات نژادی در مناطق مرزی بین ایران و پاکستان و کشاندن جنگ به داخل ایران از طریق اتاق عملیات مستقر در این منطقه برای تحریک بلوچ‌ها در پاکستان انجام داده‌اند. آنها تلاش دارند گروه‌های متمرکز در بخش پاکستانی اقلیم بلوچستان را به افزایش سطح عملیات جنگی خود در خاک ایران ترغیب کنند و به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران را در جنگ فرسایشی بلندمدت قرار دهند تا این روند باعث تقویت اعتراضات مردمی در داخل ایران شود.

البته اطلاعات موجود نشان می‌دهد دولت انتقالی پاکستان، درخواست آمریکا و عربستان برای تشکیل این اتاق عملیات در بلوچستان خود را رد کرده است، اتاقی که ناظر آن یک تیم کاری مشترک آمریکایی ــ صهیونیستی است و هدف آن بی‌ثبات کردن نظام در ایران معرفی شده است و فرماندهی آن به‌عهده سرویس‌های جاسوسی آمریکا و عربستان قرار دارد.