شناسهٔ خبر: 26673627 - سرویس سیاسی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فرصت آفرینی ترامپ برای ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: سیاست راهبردی نظام در شرایط فعلی تقویت اصولی روابط با چین و روسیه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علاء الدین بروجردی در ارتباط تلفنی با استودیو «گفتگوی ویژه خبری» ادامه داد: این سیاست به دلیل آن است که کشورهای اروپایی با توجه به کثرت عضو، توانایی ایستادگی در برابر فشارهای امریکا را ندارند و شرایط فعلی فرصتی طلایی محسوب می شود زیرا جنگ اقتصادی امریکا علیه چین، روسیه، کانادا و کشورهای اروپایی بسیار جدی است از این رو ترامپ در برداشتن گام های جدید به ایران کمک کرده است.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2393847" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2175669/2393847?width=400&height=300"></script></div>

ابراهیم متقی کارشناس مسائل سیاسی هم گفت: روسیه برای حل مسائل سیاسی منطقه می خواهد وارد همکاری تازه ای با ایران شود.

وی ادامه داد: فضای منطقه و بین الملل در حال تغییر بوده و در شرایط کنونی ثبات وجود ندارد.


او افزود: آمریکا و شوروی در دوران جنگ تحمیلی از عراق حمایت کردند و اکنون نیز تمامی نظریه پردازان بر این باورند که الگوی رفتار در جهان حول محور معادله قدرت است.

متقی افزود : روزی معادله قدرت ایجاب می‌کرد که شوروی و آمریکا علیه ایران باشند اما اکنون این معادله تغییر یافته و ما نیز با تهدیدات نوظهور مواجهیم در این شرایط باید شکل بندی راهبردی تغییر یابد چرا که کشورها دوست و دشمن دائمی ندارند بلکه دارای منافع دائمی هستند.


این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: نگاه ما باید به منافع ملی موثق باشد ، هر زمان که آمریکا می‌خواهد جنگی انجام دهد آن را در پوشش دموکراسی پنهان می‌کند و ما نیز در شرایط تهدید فعلی مجبوریم که الگوهای رفتاری سیاست خارجی خود را تغییر دهیم ممکن است که سیاست‌های ائتلاف ما نیز تغییر کنند.


او ادامه داد: ما باید یا به سمت همکاری با اروپا پیش برویم و یا شرق البته بنده معتقدم که شرق از قابلیت‌های بیشتری در شرایط تحریم های نوظهور برخوردار است چرا که در کنفرانس وین که اخیرا برگزار شد ابهامات زیادی وجود داشت و اروپا نتوانست تضمین‌های عملی به ایران ارائه دهد در نتیجه نگاه به شرق بازتولیدی در جهت تامین اهداف جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2393848" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2175669/2393848?width=400&height=300"></script></div>

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین‌الملل در سوی دیگر استودیو اظهار کرد: بدیهی است که با یک سفر نه چیزی خراب می شود و نه درست بلکه همکاری میان ایران و روسیه در زمینه نفت و گاز از سال ها پیش ادامه داشته و امری نیست که اکنون محقق شده باشد.


او افزود: پوتین چندین ساعت با ایران به مذاکره پرداخته که این امر به معنای پیشبرد توافق و نشانه مثبتی برای ایران تلقی می‌شود، همچنین ایجاد توافق میان ایران و روسیه اثرات مثبتی برای دو کشور خواهد داشت و با وجود خروج آمریکا از برجام وقتی روسیه قصد همکاری با ایران را دارد.

بهشتی پور گفت: اکنون روسیه به سمت جمهوری اسلامی آمده و آمریکا تنها قوانین خود را به صحنه بین المللی کشانده است و روسیه را نیز مشمول تحریمهایش کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید بتوانیم در شرایط کنونی میان روسیه چین و ایران اتحاد و همکاری به وجود بیاوریم چرا که باید گروهی شرقی در برابر یکجانبه گرایی آمریکا بایستد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2393849" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2175669/2393849?width=400&height=300"></script></div>


در ادامه برنامه شعیب بهمن کارشناس و پژوهشگر مسائل اورآسیا در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: رسانه‌های اسرائیلی سعی دارند که میان آمریکا و روسیه توافقی را سامان دهند تا ایران به حضور خود در سوریه پایان بدهد البته مشکل آمریکا و اسرائیل شخص بشار اسد نیست و آنان تنها ایران را هدف گرفته اند.

بهمن تصریح کرد: به نظر می رسد که شناخت روسها از آمریکا مانع از ورود آنها به چنین توافقی خواهد شد چرا که روسیه و آمریکا اختلافات ژئوپلیتیکی بسیاری دارند که یک روزه حل نخواهد شد.

او ادامه داد: آمریکایی‌ها دیدگاه ضد روس دارند و اجازه نخواهند داد که تحریم ها علیه این کشور لغو شود به نظر می‌رسد که دیدار نتانیاهو و پوتین تنها جنبه نمایشی داشته است.

این کارشناس مسائل اوراسیا بیان کرد: از جوانب امر مشخص است که روسیه قصد دارد تا در مسائل منطقه و دیگر حوزه ها با ایران به همکاری بپردازد و این پیامی است که کشورهای عربی و دیگر ملل جهان باید آن را به خوبی دریابند.

متقی افزود: روسیه کشوری موازنه دهنده است و در چنین شرایطی سعی می‌کند که منافع خود را با محیط سازگار کند ، ایران نیز سعی می کند تا زمانی که تهدید ها در سوریه وجود دارد از چارچوب راهبردی در این کشور دفاع کند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2393850" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2175669/2393850?width=400&height=300"></script></div>