شناسهٔ خبر: 26669405 - سرویس سیاسی
منبع: جماران | لینک خبر

لایحه حمایت از حقوق کودکان به مجلس ارائه شد

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: حق شهروندی کودک در جامعه‌ای که به سمت توسعه در حرکت است، اساسی و تعیین‌کننده بوده و در واقع؛ جامعه ای که از توسعه نیافتگی نامتوازن رنج می برد، به کودکی برمی گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی با تاکید بر اهمیت ایران به موضوع کودکان گفت: لایحه حمایت از حقوق کودکان به مجلس شورای اسلامی ارایه شده که امیدواریم به زودی تصویب شود.

شهیندخت مولاوردی در نشست حق شهروندی کودک بر جامعه توسعه گرا در منطقه آزاد انزلی بیان کرد: ایران علاوه بر کنوانسیون حقوق کودک، به پروتکل الحاقی این کنوانسیون نیز پیوسته است.

وی با بیان اینکه باید در حمایت از کودک، جهانی اندیشیده و بومی عمل کنیم، افزود: پیشگیری از کار کودکان و کاهش 25 درصدی جمعیت کودکان کار تا سال 1400 در دستور کار دولت است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی ادامه داد: حق شهروندی کودک در جامعه‌ای که به سمت توسعه در حرکت است، اساسی و تعیین‌کننده بوده و در واقع؛ جامعه ای که از توسعه نیافتگی نامتوازن رنج می برد، به کودکی برمی گردد.

وی با تاکید بر ضرورت نهادینه سازی صلح و توسعه از کودکی گفت: بذر صلح، توسعه و حقوق شهروندی از دوران کودکی باید شکل بگیرد تا جامعه آینده، امکان برداشت داشته باشد و لازم است در تمام سیاست گذاری های خود، این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

مولاوردی افزود: پیوند لازم و ملزومی بین حق شهروندی، حق شهروندی کودک و جامعه توسعه محور و یا توسعه مدار وجود دارد و برای رسیدن به جامعه توسعه یافته، باید ابزار و شرایط لازم برای تحقق این حقوق فراهم شود.

دستیار رئیس جمهوری با تصریح اینکه باید بین توسعه اجتماعی، محیط زیست و توسعه اقتصادی هماهنگی باشد، گفت: تربیت شهروند مسئولیت پذیر، محور توسعه پایدار در هر جامعه است و باید شرایط مشارکت را به گونه ای فراهم کنیم که کودکان به عنوان شهروند کامل و بالغ، در خدمت کشور قرار گیرند.

وی همچنین بر ضرورت حمایت از کودکان در برابر مشکلات و خشونت های جنسی و روانی تاکید و اضافه کرد: باید به رشد خلاقانه کودک در قوانین شهرسازی و آشتی کودک با طبیعت توجه کنیم.

مولاوردی ادامه داد: با استفاده از همه ظرفیت ها، باید شرایط رشد کودکان فراهم و زمینه ای مهیا شود که کودکان ما فرصت کودک بودن و کودکی کردن پیدا کنند.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی اظهار داشت: باید با تمرینی که کودکان ما انجام می دهند، آنها را به شهروندان فعال، مطالبه گر و مسئولیت پذیر تبدیل کنیم و بر این اساس مسئولان به پاسخگویی وادار شده و حساسیت های لازم را در برابر حقوق شهروندی داشته باشند. 

وی گفت: در مردادماه و سالروز تنفیذ حکم رئیس جمهوری، نخستین گزارش مربوط به حقوق شهروندی ارائه و در اسفند امسال نیز دومین گزارش آن تقدیم می شود.

عصر پنجشنبه نیز در رشت نشست حقوق شهروندی با حضور استاندار گیلان و دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام