شناسهٔ خبر: 26287474 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری دومین پیش‌نشست کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در جمکران ‌

نمایندگی قم

‌دومین پیش‌نشست کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت با محوریت مبانی روانشناسی و سلامت معنوی در گردشگری در جمکران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش‌ ایسنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد سالار معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) امروز در ابتدای این پیش نشست که با حضور اساتید و کارشناسان حوزه گردشگری و خدمات سفر زائران غیر ایرانی در سالن اجتماعات ساختمان اداری مسجد مقدس جمکران برگزار شد، عنوان کرد: نیازمند ساماندهی گردشگری مذهبی و زیارتی هستیم و باید در این مسیر برخی از مشکلات اساسی را رفع نمائیم.


وی تصریح کرد: قم جایگاه مهمی در گردشگری مذهبی دارد و در حدود 95 درصد از گردشگران مذهبی در سفرهای خود به کشور ایران به شهر مقدس قم می‌آیند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سالار بیان کرد: یکی از دغدغه های جدی در جهت ساماندهی گردشگری مذهبی وجود موازی کاری و بی هماهنگی است، به گونه ای که ۳۳ مرکز در مسئله گردشگری دخیل و اثر‌گذار هستند.

وی اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، امکانات مهم و زیربنایی مختص گردشگران اختصاص می دهند و در برخی از آن‌ها حتی مراکز درمانی اختصاصی گردشگران دارند.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) اضافه کرد: با هم افزایی باید مشکلات در این حوزه را رفع کرد و با ایجاد تسهیلاتی برخی از مسائل مربوط به گردشگری به خصوص اسکان و حمل و نقل را رفع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برخورد مناسب با گردشگران خارجی یکی از مولفه‌های بسیار مهم است و باید به عنوان میزبانی شیعه و مسلمان معاشرت خوبی با آنان داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سالار تصریح کرد: توجه به مسائل امنیتی و وسایل رفاهی و رفع نواقص در اسکان زیبنده میزبانی از گردشگران است تا خاطره‌ای زیبا و به یادماندنی برای آنان فراهم سازیم.

در این پیش نشست همچنین مدیر آفرینش‌های هنری مسجد مقدس جمکران با تاکید بر همکاری همه دستگاههای اجرایی در رفع موانع گردشگری مذهبی در قم عنوان کرد: مسجد مقدس جمکران در چهارشنبه هر هفته پذیرای بیش از 20 هزار زائر است و این ظرفیت مهمی را در گردشگری مذهبی نشان می‌دهد.

قاسم صبری اظهار کرد: با برنامه‌های مدون باید به ظرفیت‌های مذهبی و معنوی در گردشگری اهتمام شود و علاوه بر معرفی اماکن مذهبی بتوانیم چهره واقعی اسلام ناب محمدی (ص) و تشیع را به جهان معرفی کنیم.

وی بیان کرد: وقتی چنین ظرفیت‌هایی برای معرفی ارزش های دینی و اخلاقی در قم داریم، می‌توانیم میزبان خوبی برای مسافران و گردشگران خارجی و مذهبی باشیم.

گفتنی است در بخش پایانی نیز محمدحسین ایمانی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ نیز با اشاره به تدوین سند گردشگری تعالی بخش عنوان کرد: این سند با مشارکت معاونت فرهنگی سپاه انقلاب اسلامی و همراهی اساتید و نخبگان گردشگری تدوین خواهد شد.

وی بیان کرد: مهم ترین هدف در تدوین این سند رویکرد علمی در مساله گردشگری معنوی است تا بتوان ظرفیت‌های موجود را به خوبی معرفی کرد و در جذب گردشگر موفقیت بیشتری به دست آورد.

ایمانی اظهار کرد: مساله سلامت معنوی در سال 1977 برای اولین بار در سطح جهان مطرح شد و سازمان بهداشت جهانی بر اساس آن سلامت معنوی را در کنار سلامت جسمی و اجتماعی و روان آورد.

وی خاطرنشان کرد: در گردشگری معنوی با چنین تعریفی باید هدفی ورای کسب درآمد تعیین کرد و به بعد امنیت و سلامت و سعادت و تعالی بها داد.

‌کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت پائیز سال جاری در قم برگزار خواهد شد.


انتهای پیام