شناسهٔ خبر: 26287429 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران:

نباید ارزش افزوده را از تولیدکننده گرفت

نمایندگی اردبیل

‌عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: در کل دنیا ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی دریافت می‌شود، در حالی که در کشور ما تولیدکننده باید ارزش افزوده را پرداخت کند که این رویه باید اصلاح شود.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش ایسنا، ‌حسین پیرموذن در نشست پایانی اعضای کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در اردبیل اظهار کرد: برخی از واحدهای تولیدی استان با مشکلات ارزی در واردات ماشین‌آلات و دستگاه‌های خود روبرو هستند که به نظر می‌رسد با اصلاح آئین‌نامه ارزی بانک مرکزی مشکلات به وجود آمده برطرف شود.

وی به ثبت سفارش 110 میلیارد دلاری کالا اشاره و خاطرنشان کرد: کل درآمد ارزی کشور 60 میلیارد دلار از محل نفت، 40 میلیارد دلار منابع غیرنفتی و 9 میلیارد دلار نیز در مجموع توان بخش خصوصی و حدود 30 میلیارد دلار نیز شبه دولتی‌ها و خصولتی‌هاست که با این محدودیت منابع ارزی یابد اولویت به صادرات محصولات باارزش و همچنین واردات کالاهای ضروری باشد که در این مبادلات انتظار می‌رود معافیت‌های خاصی نیز برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود.
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل ضرورت اعمال معافیت‌های صادراتی را برای تجار اردبیلی یادآور شد و بیان کرد: باید ثبت سفارش‌ها به شکل شفاف انجام شود تا مبادا عده‌ای به جای استفاده از منابع ارزی کشور در بخش‌های ارزشمند کار به سمت واردات بی‌رویه سوق پیدا نکند.
پیرموذن، کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی را دلیل فعالیت آنها با بهره‌وری زیر 25 درصد دانست و گفت: در حالی که انتظار می‌رفت از محل ردیف فنی – اعتباری در حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران و صادرکنندگان منابع حمایتی اختصاص یابد اما در استان اردبیل این حمایت‌ها انجام نشد و مسئولان به وعده خود در این حوزه عمل نکردند.
وی با قدردانی از مصوبه مجلس در باب پرداخت مشوق‌های صادراتی تصریح کرد: امیدواریم مجلس به شکل ویژه بر تخصیص این منابع تشویقی نظارت کند تا زمینه برای حمایت عملی از تجار و بازرگانان فراهم آید.
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل ضرورت دریافت ارزش افزوده را از مصرف کنندگان به جای تولیدکنندگان یادآور شد و افزود: مجلس باید در مصوبه‌ای این اقدام را در راستای کاهش فشار به تولیدکننده انجام دهد چرا که ما نمی‌توانیم 9 درصد ارزش افزوده را از تولیدکنندگان واقعی دریافت کنیم.

پیرموذن استان اردبیل را پیشرو در تشکیل کمیته تسهیل و حمایت قضایی و تحقق مصوبات این کمیته‌ها اعلام و بیان کرد: ‌به شدت نیازمند تجهیز گمرک استان به دستگاه ایکس ری و سایر امکانات هستیم تا بتوانیم موانع و مشکلات احتمالی را برطرف کرد.


انتهای پیام