شناسهٔ خبر: 26281536 - سرویس سیاسی
منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

اظهارات عراقچی درباره زمان ارائه بسته پیشنهادی اروپا

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا برای تضمین منافع ایران در برجام تا پایان هفته جاری میلادی ارائه می شود.

صاحب‌خبر -
صراط:

معاون وزیر امور خارجه در نهمین همایش تجلیل از کارآفرینان و مدیران اشتغالزای کشور با بیان اینکه برجام در شرایط غیرعادی به سر می برد ، اظهار داشت : به دلیل خروج آمریکا از برجام- که باید به دلایل آن بپردازیم- وضعیت برجام غیرعادی است. ما و بقیه اعضای باقی مانده در تلاش هستیم اگر بشود برجام به مسیر خود ادامه دهد و اگر نشود به وضعیت ماقبل برجام و حتی فراتر برگردیم.

به گزارش خبرآنلاین، عراقچی گفت: فعالیت های هسته ای ایران و رفع تحریم ها دو پایه برجام هستند و طبیعی است که تعادل برجام بر روی این دو پایه واقع شده است. اگر هر کدام از این دو پایه از بین برود و متزلزل شود کل برجام متزلزل خواهد شد، الان در چنین شرایطی هستیم.

وی اظهار داشت : آمریکا از برجام خارج شد و تحریم ها که بخشی از آن طی دو و نیم سال گذشته برداشته شده بودند ، برگشتند و تعادل برجام که بسیار حساس و ظریف بود به هم خورده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: دیروز در گفت و گو با یورو نیوز از تعبیر 'اتاق مراقبت های ویژه' استفاده کردم و گفتم که برجام در آی سی یو است. واقعیت این است که برجام از شرایط طبیعی خارج شده است و باید ببینیم آیا می توانیم آن را به حالت تعادل برگردانیم.

رییس تیم مذاکره کننده ایران و اروپا افزود: اروپا از ما درخواست کرده است که در برجام بمانیم و آنها هم باقی خواهند ماند. پاسخی که رئیس جمهور دادند این است که اگر آنها قادرند منافع ایران را تامین کنند ما هم می توانیم ماندن ایران در برجام را تضمین کنیم.

وی اظهار داشت: آقای رئیس جمهوری در پاسخ به صحبت های رئیس جمهور آمریکا گفتند که ما چند هفته به دیگر اعضا فرصت خوهیم داد و اگر آنها بتوانند منافع ایران را تامین کنند در برجام می مانیم و اگر نتوانند تصمیم دیگر خواهیم گرفت.

عراقچی اضافه کرد : ما در چند هفته اخیر مذاکرات فشرده ای با اتحادیه اروپا، چین و روسیه داشته ایم و این مذاکرات هر روز در سطوح مختلف ادامه دارد.

سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا قول دادند بسته ای از راه حل های عملی برای تامین خواسته های ایران ارائه دهند. ما منتظر هستیم و امیدواریم تا آخر ماه ای میلادی این بسته را به ما تحویل دهند.

عراقچی در بخش دیگری از سخنانش فروش نفت، بازگشت پول نفت، تبادلات بانکی، حمل و نقل، کشتی ها و نفتکش ها و هواپیماها را مسائلی دانست که اروپا باید آنها را تامین کند و اظهار داشتت: ما به صراحت اعلام کرده ایم که ایران هنوز تصمیم نگرفته که در برجام خواهد ماند یا نه و تصمیم ما منوط به اراده و توانایی طرف های مقابل برای تامین خواسته های ما است.

وی در عین حال افزود: باید اذعان کنیم که این اراده را در اروپا ،چین و روسیه در بالاترین سطوح مشاهده کردیم. موضع آنها این است که خواهان بقای برجام هستند و آماده اند اگر ایران در برجام بماند آنها هم خواهند ماند.

عراقچی در ادامه بیانیه سران اروپا، بیانیه شورای وزیران و بیانیه سه کشور اروپایی و خانم موگرینی در یکی دو ماه گذشته را نشانگر اراده شرکای برجام برای حفظ این توافق عنوان کرد و اظهار داشت: چین و روسیه هم همین طور هستند و باید ببینم که آیا این اراده سیاسی می تواند به توانایی در صحنه عمل تبدیل شود یا نه.

معاون وزیر امور خارجه گفت: هنوز سوال است که آیا اروپا قادر است خود را از تحریم های آمریکا رها کند و با تحریم های آنها مقابله کند یا نه .ما منتظر هستیم تا بسته پیشنهادیی اتحادیه اروپا به ایران ارائه شود و ببینیم تا چه حد خواسته های ما تامین می شود.
وی اضافه کرد: اینکه می گوییم برجام در اتاق مراقبت های ویژه است به این معنی نیست که برجام در حال از بین رفتن است بلکه به معنی این است که به مراقبت نیاز دارد.

عراقچی اظهار داشت:اگر ما به خواسته های خودمان نرسیم همانطور که رهبری فرمودند برجام و تحریم نمی تواند با هم باشد و این پذیرفتنی نیست که ایران به تعهدات خود پایبند باشد و درعین حال تحریم هم همزمان وجود داشته باشد.

سوالی که انتظار داشتم رسانه ها به آن بپردازند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در شرایط جاری مهم این است که بفهمیم چرا آمریکا از برجام خارج شد؟ این سوالی است که انتظار داشتم رسانه ها و صدای و سیمای ما بیشتر به آن بپردازند.

معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: چند روز پیش که بعد از مدت ها بنده را به صدا و سیما دعوت کردند از مجری این درخواست را کردم که اگر بشود این سوال را هم بررسی کنیم که ظاهرا فرصت نشد.

عراقچی اضافه کرد: اینکه بدانیم برجام برای ما چه کرده و برای آمریکایی ها چه کرده است و چه شد آمریکا خارج شد و چرا خارج شد ، حتما تاثیر مهمی دارد که ما برای ادامه کار در برجام چگونه تصمیم بگیریم.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: آنچه که مسلم است در هر توافق و قراردادی کسی خارج می شود که احساس می کند توافق به نفع او نیست و احساس می کند که در آن قرارداد ضرر کرده است و این چیزی است که در برجام بر خلاف آنچه که بعضی دوستان سعی می کنند نشان دهند اتفاق افتاد.

وی عنوان کرد: واقعیت صحنه این است که دستاوردهای ایران از برجام به گونه ای است که آمریکا نتوانست تحمل کند و احساس کرد که در این توافق ضرر کرده است.

عراقچی تصریح کرد: آن تعبیری که آقای ترامپ به کار می برد ، نباید دستکم گرفت . به نظر من یک شعار صرف نیست وقتی می گوید برجام شرم آورترین توافق در تاریخ آمریکا است. این نشان می دهد که برجام برای ایران خیلی دستاورد داشته است.

رییس تیم مذاکره کننده ایران و اروپا گفت: اگر یک جایی یک مقام دست چندم آمریکا بگوید برجام به نفع ما بود تیتر بعضی از روزنامه هایی ما می شود ولی ادعای صریح رئیس جمهوری آمریکا که ما در برجام ضرر کرده ایم و این شرم آورترین توافق در تاریخ آمریکا است به درستی در رسانه ها باز نمی شود.

این مقام ارشد وزارت خارجه خاطرنشان کرد: ایشان می گوید من اصلا تعجب می کنم که چرا وزیر امور خارجه آمریکا پشت میز نشست و از اتاق خارج نشد و به چنین توافقی رضایت داد.

وی تصریح کرد: هر چه جلوتر می روم روشن تر می شود که برجام چه دستاوردهایی برای ایران داشته و چه انتظاراتی که غربی ها و آمریکایی ها داشتند را برآورده نکرده است.

وی گفت: خیلی از ایرادات و انتقادات و اتهامات نسبت به برجام وجود داشته که یک به یک دارد روشن می شود.

معاون وزیر امور خارجه افزود: خاطرم هست که در همان روزهای اول برجام، یکی از سوالات بزرگی که باید پاسخ می دادیم و پاسخ دادیم این بود که برجام با برنامه موشکی ما قرین شده است و اگر ما تست موشکی انجام دهیم تحریم ها برمی گردد و برجام را نقض کرده ایم و این همان اوایل ثابت شد که اینگونه نبوده است.

عراقچی بیان داشت: ایران تست موشکی خود را انجام داد که اولین مورد آن موشک عماد بود تست شد و بعد هم تست های موشکی بعدی انجام شد که آمریکایی ها به شورای عالی امنیت مراجعه کردند ولی نتوانستند نقض برجام از شورای عالی امنیت را بگیرند چون واقعا نقض برجام اتفاق نیفتاده بود.

وی ادامه داد: یکی از ماهرانه ترین کارهایی که در مذاکرات برجام اتفاق افتاد، جدا کردن قطعنامه 2231 از برجام بود. اینکه نقض قطعنامه، نقض برجام به حساب نمی آید. این را ما می گفتیم، دوستان باور نمی کردند که در عمل اثبات شد.

عراقچی افزود: در طول دوران تحریم ها کاری که غربی ها توانسته بودند بکنند و یکی از دستاوردهای راهبردی آنها بود این بود که برنامه هسته ای ایران را با برنامه موشکی ایران گره زدند.

معاون وزیر امور خارجه گفت: اگر قطعنامه 1929 را ملاحظه کنید این دو را در یک وزن آورده و هر دو را ممنوع کرده است . کاری که برجام کرد این دو را از هم جدا کرد و این گره را باز کرد.

عراقچی افزود: بنابراین برنامه موشکی ما مسیر خود را ادامه داد ، بدون اینکه آمریکایی ها و یا هر کس دیگری بتواند مدعی شود که این نقض برجام اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: بعد گفتند نفت ایران فروش نمی رود اما همه شاهد بودند که نفت ایران به سرعت به وضعیت پیش از برجام برگشت و روی همان 2 میلیون و 800 بشکه صحبت می کنیم در حالی که در زمان انعقاد برجام زیر 800 بشکه رسیده بود.

معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: بعد گفتند پول نفت برنمی گردد ولی روشن شد که پول هایی برگشته؛ در واقع خود غربی ها و آمریکایی ها ادعا کرده بودند.

عراقچی بیان کرد: گفتند هیچ کس نمی آید در ایران سرمایه گذاری کند و هیچ شرکتی با ایران شروع به کار نکرده است. در واقع' تقریبا هیچ' دکتر سیف را بعضی ها هنوز هم که هنوز تکرار می کنند، فروردین 95 آقای دکتر سیف این حرف را زده بود یعنی فقط بعد از سه ماه از اجرای شدن برجام این حرف را زده بود؛ آن هم برای مخاطب آمریکایی. 2 سال و اندی از این صحبت گذشته و بسیاری از تحولات اتفاق افتاده و هنوز بعضی از دوستان به صحبت های ایشان استناد می کنند.

معاون وزیر امور خارجه عنوان داشت: گفتند که کسی نیامده و هیچ اتفاقی نیفتاده الان بعد از برجام همان کسانی که می گفتند کسی نیامده، هر روز فهرست می دهند که شرکت ها دارند خارج می شوند پس چگونه می شود؟ اینها کی آمدند که دارند می روند؟